• Anonym (sömmerska)

    Jag syr kläder för hand till familj och vänner

    Efter en ordväxling i en annan tråd tänker jag att jag skulle skapa en fråga vad du vill tråd i ämnet. Jag är skräddare professionellt på halvtid, den andra halvan ägnar jag åt att sy tidstypiska kläder från olika epoker och från olika länder för hand i tidsenligt material och sömnadssätt. Fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Jag syr kläder för hand till familj och vänner
  • Konservativ

    1. Lönar det sig att sy egna kläder jämfört med att köpa på HM?
    2. Vad kostar en rock i 1700-tals modell?
    3. Blixtlåset i min vinterjacka gick sönder. Vad borde jag göra?

  • Anonym (sömmerska)
    Tow2Mater skrev 2019-11-24 17:11:14 följande:

    Vad är en sommardräkt till en vuxen man?


    Det är en sockendräkt eller landskapsdräkt. En del sockendräkter eller landskapsdräkter har två versioner varav den ena i ljusare tyger, de brukar kallas för sommardräkter.
  • nytt eller gammalt

    Hur lång tid tar det att sy en dräkt för hand (ta nåt eller några exempel på vanliga dräkter som du sytt)? Jag tänker bara på tid för själva sömnaden, inte t ex provningar.

  • Anonym (sömmerska)
    Konservativ skrev 2019-11-24 17:14:50 följande:

    1. Lönar det sig att sy egna kläder jämfört med att köpa på HM?
    2. Vad kostar en rock i 1700-tals modell?
    3. Blixtlåset i min vinterjacka gick sönder. Vad borde jag göra?


    1. Kortsiktigt gör det inte det alls. Att sy ett eget plagg kostar många gånger mer, men med mycket kärlek och rätt klädvård håller plaggen många år mer än ett plagg från HM.

    2. Det beror på modell, storlek och material men en medelstor mansytterrock i ylle med foder av linne av 1740-talsmodell kostar ungefär 3000 kr i bara bastyg. Lägg till det resten av materialet så som tråd, knappar, fästen mm plus sedan tidsåtgången att sy rocken. För hand tar det ungefär 25 timmar att sy modellen jag tänker på för en erfaren.

    3. Det beror på hur den är trasig. Om det bara handlar om att blixtlåset spricker när du drar upp dragskon så kan du testa att trycka till dragskon med en tång.
  • Anonym (sömmerska)
    nytt eller gammalt skrev 2019-11-24 17:28:18 följande:

    Hur lång tid tar det att sy en dräkt för hand (ta nåt eller några exempel på vanliga dräkter som du sytt)? Jag tänker bara på tid för själva sömnaden, inte t ex provningar.


    Ja, rocken ovan tar som sagt ca 25 timmar om man är van. Då ingår tillskärningen, dvs att märka upp och klippa tyget. En enkel kvinnorkjortel från medeltiden tar ca 15-20 timmar beroende på om man gör en ärmlös variant eller inte, och en finare klänning från samma era tar ungefär 210 timmar. 
Svar på tråden Jag syr kläder för hand till familj och vänner