• BLM08

    Gravid, hur gör jag med allt praktiskt?

    Varning för dumma frågor enligt vissa.. Men! Plussade igår och är tidigt i v 4.

    Hur gör jag nu med allt praktiskt, så som inskrivningssamtal? Ringer jag och bokar direkt eller avvaktar? Bor i Stockholm.

    Sen hur kommer det se ut med besök under graviditeten? Hur ofta och hur många gånger om

    man utgår från att graviditeten är "normal"?

  • Svar på tråden Gravid, hur gör jag med allt praktiskt?
  • larssonc
    BLM08 skrev 2019-11-24 17:21:31 följande:

    Varning för dumma frågor enligt vissa.. Men! Plussade igår och är tidigt i v 4.

    Hur gör jag nu med allt praktiskt, så som inskrivningssamtal? Ringer jag och bokar direkt eller avvaktar? Bor i Stockholm.

    Sen hur kommer det se ut med besök under graviditeten? Hur ofta och hur många gånger om

    man utgår från att graviditeten är "normal"?


    Ja ring MVC direkt, i storstäder kan det vara ont om tider.

    I Kalmar ser det ut så här vid en första graviditet:

    Runt vecka 7-8 är det hälsosamtal

    Runt vecka 10-11 är det inskrivningssamtal

    Runt vecka 12-13 är det kub/tidigt ul (alla landsting erbjuder inte kub till personer under 35, vet att i Göteborg får man bekosta det själv)

    Runt vecka 18-20 är det rutinultraljud (detta blir alla erbjudna)

    I vecka 25 besöker man barnmorskan igen (man går inte till bm mellan inskrivning och vecka 25). Då mäter man magen (SF-mått) och lyssnar på hjärtat, kollar lite olika värden osv.

    Därefter går man ungefär var tredje vecka fram tills slutet (typ vecka 36/37 någon gång) då det är varannan vecka.

    Hur upplägget ser ut skiljer sig lite beroende på vart man bor men tror inte det är jätte olika. Det som skiljer mest är nog om man får kub samt när man börjar träffa bm igen.

    Grattis till graviditeten! :) <3
  • bebis2020

    Hej! Vad kul, stort grattis till graviditeten! <3 Jag plussade i maj, så har allt färskt i minnet. :) Vi ringde till MVC i den ort jag bor i (Sthlm) samma dag som jag tog testet. De gav mig lite information och exempel på appar att ladda ner för att följa graviditeten och vad jag bör äta och bör undvika. Fick tid för inskrivning- och hälsosamtal ungefär en månad senare, ca v 8-9. Då var det mest några prover och gå igenom MIN hälsa, skulle t ex ladda ner en hälsodeklaration innan. Men det informerar dom dig om! Jag blev erbjuden kub i v12, så den tiden bokades direkt. Sen sågs vi först vid RUL i v 19 om jag minns rätt. Vanligt hälsosamtal i v24, ta blodprov, blodtryck, kolla värden osv på mig. Lyssna på bebisens hjärta. Nu är jag i v 30 och kommer börja gå var 2-3 vecka. 

  • bebis2020

    Just det, glömde en sak! Jag har en normal graviditet, men då jag har förhöjd risk för stroke i min närmaste släkt så har jag t ex träffat läkare bara för att utesluta att jag har det. Jag har också uppsökt BB på egen hand för att jag varit orolig för minskade fosterrörelser osv. Och självklart ringt BM flera ggr med olika funderingar. ;) Men rutinträffarna såg ut som jag skrev innan!

  • BDN

    Du kan boka på 1177 till den BM du vill gå till. På 1177 står det mer om alla besök hos BM.

Svar på tråden Gravid, hur gör jag med allt praktiskt?