• J blekinge

    Ex vägrar flytta sin adress

    Hej,

    Undrar om någon här varit med om något liknande och vet vad som gäller.

    Jag och min sambo håller på att separera. Och hon har inte bott eller sovit här på snart en månad, hon bor hos sina föräldrar tillsvidare.

    Hon vägrar att flytta sin adress och vägrar även att betala något, eftersom hon inte bor här.

    Hon säger att hon inte behöver ändra sin adress förrän hon hittat en egen bostad vilket kan ta tid på grund av bostadsbrist och betalningsanmärkningar.

    Hon säger också att hon inte behöver betala något för att ha sin adress här.Jag och min sambo håller på att separera. Och hon har inte bott eller sovit här på snart en månad, hon bor hos sina föräldrar tillsvidare.

    Hon vägrar att flytta sin adress och vägrar även att betala något, eftersom hon inte bor här.

    Hon säger att hon inte behöver ändra sin adress förrän hon hittat en egen bostad vilket kan ta tid på grund av bostadsbrist och andra faktorer.

    Hon säger också att hon inte behöver betala något för att ha sin adress här.

    Något som vet om det verkligen kan stämma?

    För det påverkar min ekonomi en del eftersom hennes inkomst räknas ju in trots att hon inte bor eller betalar något för att vara skriven på samma adress som mig.

  • Svar på tråden Ex vägrar flytta sin adress
  • AniieeHär

    Du kan ringa skatteverket själv och tala om för dem att hon har flyttat och vägrar adressändra. De fixar det.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Nja)

    Du får säga till skatteverket att hon inte bor där, så gör de en utredning och om den visar att hon inte bor hos dig så tar dom bort henne ifrån adressen.

  • Anonym (jur)

    Skatteverket, folkbokföringen kan på uppmaning starta en bosättningsutredning men väntetiden är mycket lång (mer än 1 år, när jag hade ett sådant ärende 2018/2019)

    Det är ett "brott" mot folkbokföringslagen att vara folkbokförd på annan adress än där man har sin dygnsvila.

    Slutsats: Tror du att det kan bli långvarigt ansök om bosättningsutredning

Svar på tråden Ex vägrar flytta sin adress