• Oroliga själen

Hjälp att tolka synfel!

Någon optiker/ögonläkare eller likande här? Sonen på 4 år fick glasögon förra veckan och jag känner att jag har inte fått någon information om hans synfel alls. Skulle gärna vilja veta vad ?receptet? betyder. Har han grova synfel/lättare synfel? Kommer han alltid behöva ha glasögon? Hur kan man översätta detta receptet till svenska? ;)

Höger: sfärisk +1 cylinder -0,75 Axel 60 grader

Vänster: sfärisk +2,75 cylinder -0,75 Axel 75 grader

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hjälp att tolka synfel!
  • camomill

Din son har troligtvis astigmatism av receptet att döma. Gradantalet avser var på axeln brytningsfelet ligger. Han är översynt, vilket är den styrkan som kan minska med åldern. Tyvärr lär han nog alltid behöva glasögon eller linser för att se ordentligt.

Min pojkvän fin glasögon som liten (+4 på höger och +3 på vänster) och behöver hjälpmedel för att se på nära håll. Jag själv har också astigmatism (Höger: -1,25/-1,5 styrka, -1,75 cylinder och 100 axel. Vänster: -0,5/-0,75 styrka, -1,25 cylinder och 70 axel) och fick glasögon som 13-åring. Idag kan jag inte se på TV utan glasögon eller läsa och har fått väldigt fina flaskbottnar som glas ;)

• Oroliga själen
    camomill skrev 2019-11-24 21:24:06 följande:

Din son har troligtvis astigmatism av receptet att döma. Gradantalet avser var på axeln brytningsfelet ligger. Han är översynt, vilket är den styrkan som kan minska med åldern. Tyvärr lär han nog alltid behöva glasögon eller linser för att se ordentligt.

Min pojkvän fin glasögon som liten (+4 på höger och +3 på vänster) och behöver hjälpmedel för att se på nära håll. Jag själv har också astigmatism (Höger: -1,25/-1,5 styrka, -1,75 cylinder och 100 axel. Vänster: -0,5/-0,75 styrka, -1,25 cylinder och 70 axel) och fick glasögon som 13-åring. Idag kan jag inte se på TV utan glasögon eller läsa och har fått väldigt fina flaskbottnar som glas ;)

Okej. Sambon hade frågat ögonläkaren om han alltid skulle behöva ha glasögon och han hade då svarat att det inte var säkert och att det kanske kunde växa bort....

Men du menar att det är ett sånt fel som han antagligen får leva med. Verken pappan eller jag har synfel sp detta är en helt ny värld för oss...
  • camomill
    Oroliga själen skrev 2019-11-24 21:49:10 följande:

Okej. Sambon hade frågat ögonläkaren om han alltid skulle behöva ha glasögon och han hade då svarat att det inte var säkert och att det kanske kunde växa bort....

Men du menar att det är ett sånt fel som han antagligen får leva med. Verken pappan eller jag har synfel sp detta är en helt ny värld för oss...

I och med att han är så liten kan det kanske växa bort. Ni får helt enkelt se hur det blir i framtiden :) Jag skulle nog inte hoppas på för mycket. Inte roligt att bli besviken liksom... Å andra sidan finns det idag bra kontaktlinser som man knappt märker av.

Mina mamma hade inga synfel men pappa hade däremot -11 och astigmatism, så att jag fick dålig syn var inga konstigheter. Får väl glädjas åt att jag inte har såna styrkor.
  • mammatill6

Det kan växa bort när han är så liten. Min dotter fick glasögon när hon va 1.5 år. Hade +5, när hon va 3 ökade det till +5,5. Idag är hon 16 och hejar +1,75. Klarar sig utan men hon skelar då.

Svar på tråden Hjälp att tolka synfel!