• anonym12342

    kvinnornas rätt

    här är ett ämne som jag har tänkt på väldigt mycket.Vad är det som skilljer kvinnor från män.Finns väldigt mycket som män får göra än kvinnor.Tex en kille som har lika mycket kunskaper och utbildning som en kvinna får mer lön?är de inte konstigt jag tycker det varför ska en kille som är lika utbildad ha mer än kvinnan.Eller så kan vi nämna något helt annat som hockey killar får gå in i närkamperna och tacklas men på damhockey får man inte göra de eller fotboll en kille får inte spela i ett tjej lag eftersom de förestår att killar är väldigt mycket bättre än vad tjejer är men en tjej kan spela med killar eftersom de anses inte vara lika duktiga i guess.Är ingen feminst så men jag tycker att kvinnor ska ha de precis som killar för alla är lika mycket värda.

  • Svar på tråden kvinnornas rätt
  • Anonym (Anna)

    Håller med. Det fokuseras bara på män hela tiden och män har fler rättigheter.

  • Anonym (Anna)

    Håller med. Det fokuseras bara på män hela tiden och män har fler rättigheter.

  • Tow2Mater

    En kille som har lika mycket kunskaper och utbildning som en kvinna får mer lön?

    Svar: Tjejen blir erbjuden 12000 kr, hon svarar "ja, men, javisst, trodde ingångslönen var bara 11000kr". Hon får 12000 kr.
    Killen blir erbjuden 12000 kr, han svarar " nej, jag behöver minst 14000 kr, därför att (och så talar han om vilka saker han är bra på). Han får 14000 kr.

    Fotboll; Killar har naturliga hormoner som ger mer muskler och lungkapacitet än tjejer, så en kille i damlaget ger laget otillbörliga fördelar, men en tjej i herrlaget är av samma anledning inte lika fördelaktigt, och kan därmed tillåtas.

    Hockey - visste inte damer inte får tacklas? Kanske nån annan kan svara på varför?

  • KlantSmurfen
    anonym12342 skrev 2019-11-24 23:28:35 följande:

    här är ett ämne som jag har tänkt på väldigt mycket.Vad är det som skilljer kvinnor från män.Finns väldigt mycket som män får göra än kvinnor.Tex en kille som har lika mycket kunskaper och utbildning som en kvinna får mer lön?är de inte konstigt jag tycker det varför ska en kille som är lika utbildad ha mer än kvinnan.Eller så kan vi nämna något helt annat som hockey killar får gå in i närkamperna och tacklas men på damhockey får man inte göra de eller fotboll en kille får inte spela i ett tjej lag eftersom de förestår att killar är väldigt mycket bättre än vad tjejer är men en tjej kan spela med killar eftersom de anses inte vara lika duktiga i guess.Är ingen feminst så men jag tycker att kvinnor ska ha de precis som killar för alla är lika mycket värda.




  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2019-11-25 00:59:40 följande:

    En kille som har lika mycket kunskaper och utbildning som en kvinna får mer lön?

    Svar: Tjejen blir erbjuden 12000 kr, hon svarar "ja, men, javisst, trodde ingångslönen var bara 11000kr". Hon får 12000 kr.
    Killen blir erbjuden 12000 kr, han svarar " nej, jag behöver minst 14000 kr, därför att (och så talar han om vilka saker han är bra på). Han får 14000 kr.

    Fotboll; Killar har naturliga hormoner som ger mer muskler och lungkapacitet än tjejer, så en kille i damlaget ger laget otillbörliga fördelar, men en tjej i herrlaget är av samma anledning inte lika fördelaktigt, och kan därmed tillåtas.

    Hockey - visste inte damer inte får tacklas? Kanske nån annan kan svara på varför?


    Så det är alltså inte arbetsprestationen som bestämmer lönen utan andra kriterier?

    Då stämmer det ju att lika jobb ger inte lika lön. Att arbetsgivaren diskriminerar de som inte kan förhandla, och gynnar de som kan förhandla. De går alltså inte på vad folk presterar på sin arbetsplats. Intressant.
  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2019-11-25 10:25:54 följande:

    Så det är alltså inte arbetsprestationen som bestämmer lönen utan andra kriterier?

    Då stämmer det ju att lika jobb ger inte lika lön. Att arbetsgivaren diskriminerar de som inte kan förhandla, och gynnar de som kan förhandla. De går alltså inte på vad folk presterar på sin arbetsplats. Intressant.


    Lönen bestäms av en kombination av detta. Och det är inget nytt.
  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2019-11-25 10:29:48 följande:
    Lönen bestäms av en kombination av detta. Och det är inget nytt.
    Fast vissa förnekar att det finns skillnader mellan könen om de gör samma arbete.

  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2019-11-25 11:06:06 följande:

    Fast vissa förnekar att det finns skillnader mellan könen om de gör samma arbete.


    Skillnader mellan individer behöver inte nödvändigtvis innebära skillnader mellan kön.
  • KlantSmurfen
    Anonym (A) skrev 2019-11-25 10:25:54 följande: #5
    Tow2Mater skrev 2019-11-25 00:59:40 följande:

    En kille som har lika mycket kunskaper och utbildning som en kvinna får mer lön?

    Svar: Tjejen blir erbjuden 12000 kr, hon svarar "ja, men, javisst, trodde ingångslönen var bara 11000kr". Hon får 12000 kr.
    Killen blir erbjuden 12000 kr, han svarar " nej, jag behöver minst 14000 kr, därför att (och så talar han om vilka saker han är bra på). Han får 14000 kr.

    Fotboll; Killar har naturliga hormoner som ger mer muskler och lungkapacitet än tjejer, så en kille i damlaget ger laget otillbörliga fördelar, men en tjej i herrlaget är av samma anledning inte lika fördelaktigt, och kan därmed tillåtas.

    Hockey - visste inte damer inte får tacklas? Kanske nån annan kan svara på varför?


    Så det är alltså inte arbetsprestationen som bestämmer lönen utan andra kriterier?

    Då stämmer det ju att lika jobb ger inte lika lön. Att arbetsgivaren diskriminerar de som inte kan förhandla, och gynnar de som kan förhandla. De går alltså inte på vad folk presterar på sin arbetsplats. Intressant.
    Ny studie: Så får du upp lönen - var en skitstövel - Dagens industri.

    Trevliga personer får sämre lön. Över ett helt yrkesliv handlar det om miljontals kronor, enligt en dansk studie.  

    "Den som är medgörlig vill helst inte konfronteras i en förhandling", säger psykologiforskaren Johan Lagerbielke.

    www.di.se/nyheter/ny-studie-sa-far-du-upp-din-lon-var-en-skitstovel/
    (resten ligger bakom en betalvägg men det är så uppenbart att man inte behöver läsa studien)
    Overlapping-distributions-of-Agreeablene
    www.researchgate.net/figure/Overlapping-distributions-of-Agreeableness-for-men-and-women-Vertical-axis-indicates_fig10_51594567
  • KlantSmurfen
    Anonym (B) skrev 2019-11-25 11:35:33 följande: #8
    Skillnader mellan individer behöver inte nödvändigtvis innebära skillnader mellan kön.
    Skillnader som agreeableness är olika mellan individer men jämför man mellan män och kvinnor på gruppnivå blir det en tydlig skillnad och är en bidragande orsak till varför fler kvinnor än män föredrar att jobba med människor.
    Den gruppen som är sämst på att löneförhandla jobbar med människor inom den offentliga sektorn där lönerna redan är sämre och det är omöjligt att skala upp jobbet. En elektriker kan starta ett litet företag och anställa några för att öka omsättningen och tjäna pengar när han är ledig, det kan inte en SKK göra.

Svar på tråden kvinnornas rätt