• Anonym (Arg)

Min läkare har ringt min arbetsgivare utan min vetskap! Får han göra det?

Jag har varit sjukskriven i knappt 2 månader för utmattningssyndrom och depression. Känner mig lite bättre men långtifrån bra.

Fick idag veta att min läkare ringt min chef för att prata om återgång till arbetet. Jag visste inte att läkaren skulle göra det och vi har inte ens pratat om det ( chefen och jag eller med läkaren). Frågan är, får en läkare göra detta utan mitt samtycke?

Kan nämna att läkaren inte är legitimerad och har en handledare. Hur 17 skulle ni göra i mitt läge?

Kan säga att det inte enbart är jobbet som gör att jag blev sjukskriven och jag ska gå på mitt andra kbtsamtal inom kort.

• Svar på tråden Min läkare har ringt min arbetsgivare utan min vetskap! Får han göra det?
  • Anonym (S)

Låter skumt. Du borde prata med patientnämnden innan du gör något annat.

På ett ställe jag jobbade så skulle all personal göra ett drogtest. Eftersom jag var nyopererad så hade jag fått tramadol på recept och berättade det för läkaren. Först försökte hon välsigna mig och när jag blev arg för det så tog hon för givet att jag hade drogproblem och ringde till min chef och sa att jag var missbrukare. Hade ett helvete att rentvå mig. Har aldrig mått så dåligt som då. När provsvaret sen kom och visade negativt så blev jag lättat. Min chef tittade snett på mig tills jag sa upp mig nått år senare.

• CitronTulo

Är väl Försäkringskassans uppgift att sammankalla till möte med din AG om det är dags att diskutera återgång till arbetet? 

• Anonym (Arg)

Precis! Fk har inte ens kallat till möte och jag har ett möte med chefen inbokat om ett par veckor vilket läkaren visste om. Har kontaktat patientnämnden och frågat. Orkar inte med detta. Är sjukskriven av en anledning...

• Anonym (S)
    Anonym (Arg) skrev 2019-11-25 10:58:29 följande:

Precis! Fk har inte ens kallat till möte och jag har ett möte med chefen inbokat om ett par veckor vilket läkaren visste om. Har kontaktat patientnämnden och frågat. Orkar inte med detta. Är sjukskriven av en anledning...

Vad sa patientombudsnämnden då? Hjälpte dom dig att göra en anmälan?
  • Anonym (Arg)

Har inte fått svar ännu. Väntar till imorgon. Men när jag sökt på nätet så står det att läkaren har sekretess och får inte prata om ens patient hälsa osv utan patientens samtycke. Så det känns som att den här läkaren begått ett stort ?misstag?/ lagbrott!

Jag har inte fått veta om detta och då skulle läkaren ha kallat till ett gemensamt möte vilket inte är dennes arbetsuppgift utan Fk.

• Anonym (Arg)

Känner mig totalt överkörd av min läkare. Har försökt att byta till en annan läkare på samma. VC men det finns ingen ledig. Vad skulle ni göra i min sits?

• Anonym (Oavsett)
    Anonym (Arg) skrev 2019-11-25 11:44:57 följande:

Känner mig totalt överkörd av min läkare. Har försökt att byta till en annan läkare på samma. VC men det finns ingen ledig. Vad skulle ni göra i min sits?

Oavsett lagbrott eller ej så tänker jag mer så undrar jag hur länge du blev sjukskriven.

Du har vart hemma knappt 2 månader och som sagt - oavsett om läkaren får eller inte får så måste ju din tid som sjukskriven snart vara slut om det ens är tal om återgång till arbete ?

Du skriver att du långt ifrån är bra så då borde du ju ha haft kontakt med läkare om eventuell förlängning av sjukskrivning ? Och i sådana fall så borde ju läkaren inte - även om denne har rätten - kontakta din arbetsgivare för återgång om du inte är redo?
  • Anonym (++)
    Anonym (Arg) skrev 2019-11-25 10:34:51 följande:

Jag har varit sjukskriven i knappt 2 månader för utmattningssyndrom och depression. Känner mig lite bättre men långtifrån bra.

Fick idag veta att min läkare ringt min chef för att prata om återgång till arbetet. Jag visste inte att läkaren skulle göra det och vi har inte ens pratat om det ( chefen och jag eller med läkaren). Frågan är, får en läkare göra detta utan mitt samtycke?

Kan nämna att läkaren inte är legitimerad och har en handledare. Hur 17 skulle ni göra i mitt läge?

Kan säga att det inte enbart är jobbet som gör att jag blev sjukskriven och jag ska gå på mitt andra kbtsamtal inom kort.

Fast det ska ju göras en vårdplan så det är inte så konstigt att de haft kontakt, tänker jag. 
    Men om läkaren inte är färdig läkare så kanske du ska kolla med dennes handledare? 
    Ser du har skrivit om patentnämnden, men de har väl inte direktkontakt med dessa. 
  • Anonym (Arg)

Vårdplan ska ju finnas men när det gäller rehab till jobb efter sjukskrivning så sker det med Företagshälsan och chefen, inte min läkare. Ibland är även Fk med men nu har jag inte varit sjukskriven så länge med tanke på mina diagnoser.

Patientnämnden hjälper dig med klagomål angående vårdenheter. Så det kommer fram då till min vårdcentral.

• Anonym (Arg)

Läkaren vet också att jag inte mår bra. Men verkar inte lyssna på varken mig eller kuratorn jag går hos. Mår en patient bra om denne bryter ihop vid varje samtal? Inte orkar träffa sina vänner? Ett telefonsamtal med en vän tar sådan energi att du inte ens kan titta på tv efteråt utan Måste stänga in sig i ett tyst rum. Hur ska jag då orka jobba med ett så högljudd, stressig arbetsmiljö där jag måste interagera med många människor varje dag?

Jag tvingar mig ut varje dag på en promenad och till affären. Sedan blir det vila i ett par timmar minst för att orka laga mat.

• Anonym (FEL!)

Du måste anmäla läkaren. Låter helt oetiskt och olagligt. Ring först patientnämnden imorgon och fråga hur du går tillväga för att anmäla. Sedan kan du kontakta läkarens chef, enhetschefen så att säga. Avboka genast mötet med jobbet och berätta för arbetsgivaren att du mår dåligt och att mötet bokats helt utan din vetskap, men att du inte alls känner dig redo för återgång.

Var hård i detta och ta kontakt med läkaren efter du snackar med IVO och berätta att du anmält beteendet och vill byta läkare.

Du måste kunna lita på att du har en bra läkare och att hens fortsatta behandling av dig sköts korrekt och professionellt.

LYCKA TILL!!!

• Whitehorse1979
    Anonym (Arg) skrev 2019-11-25 15:33:31 följande:

Läkaren vet också att jag inte mår bra. Men verkar inte lyssna på varken mig eller kuratorn jag går hos. Mår en patient bra om denne bryter ihop vid varje samtal? Inte orkar träffa sina vänner? Ett telefonsamtal med en vän tar sådan energi att du inte ens kan titta på tv efteråt utan Måste stänga in sig i ett tyst rum. Hur ska jag då orka jobba med ett så högljudd, stressig arbetsmiljö där jag måste interagera med många människor varje dag?

Jag tvingar mig ut varje dag på en promenad och till affären. Sedan blir det vila i ett par timmar minst för att orka laga mat.

Har du tänkt byta jobb?

För så kan du ju såklart inte ha det i ditt jobbliv.

Svar på tråden Min läkare har ringt min arbetsgivare utan min vetskap! Får han göra det?