• sopheia

    Dödsdömt?

    Min sambo valde att lämna mig efter ett 5 årigt samboförhållande.

    Han säger att han saknar "den rätta känslan" men att han älskar mig, tycker att jag är den bästa personen han någonsin träffat, känner tryggheten kvar och trivs i mitt sällskap samt att jag är han bästa vän, han tänder och attraheras fortfarande av mig.

    Men anser att det inte går att kämpa när känslorna är borta. Jag vill såklart inget hellre än att vi ska bli ett PAR igen. Vi bor fortfarande tillsammans vilket gör det hela svårare att vara ifrån varandra.

    Kan man hitta tillbaka till varandra? Kan känslor komma tillbaka? Hur kan jag vinna tillbaka honom?

  • Svar på tråden Dödsdömt?
  • CitronTulo

    Kan han förklara vad det är för känsla som han saknar??

    Om han både älskar dig samt tänder på dig fortfarande, vad är det som han känner fattas?

  • Anonym (Filifjonkan)
    CitronTulo skrev 2019-11-25 13:37:46 följande:

    Kan han förklara vad det är för känsla som han saknar??

    Om han både älskar dig samt tänder på dig fortfarande, vad är det som han känner fattas?


    Precis det som ovan skriver. Be honom, när ni sitter lugnt och ingen har bråttom, att försöka precisera vad det är för känslor som saknas, har "försvunnit". Kräv inget svar där och då, men bara be honom försöka fundera på detta i lugn och ro och sedan återkomma till dig.

    Mycket möjligt är att han inte själv nu kan sätta ord på vad det är, men troligtvis verkar det som om han tycker att den passionerade nyförälskelsefasen skall vara kvar hela tiden. Och det vore ju bra om han kom fram till det själv.
  • AniieeHär

    Det låter som att han gått på myten att kärlek alltid är himlastormande och omtumlande. Hans känslor är ju inte borta. Enligt vad du säger att han säger till dig i alla fall


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fuffert

    Vad skulle hända ifall ni var ifrån varandra 1-2 veckor? Och sedan träffas. Kanske han får känna den där känslan av saknad. Den där ta för givet- känslan också försvinner i någon dag. Ingen långsiktig lösning, men han kanske behöver redan ut vilken känsla det är han saknar. Oftast ser man klarare på sin relation/ förhållande när men inte är ständigt i den utan får kolla på sidan av.

  • Anonym (Dödsdömt?)

    Han känner att vi är mer som vänner än ett par.

    Jag vill så gärna kunna ändra på det. Vi har alltid haft ett underbart förhållande, aldrig bråkat eller liknande. Småtjafs förekommer ju i alla förhållanden.

  • Fuffert
    Anonym (Dödsdömt?) skrev 2019-11-25 14:49:30 följande:

    Han känner att vi är mer som vänner än ett par.

    Jag vill så gärna kunna ändra på det. Vi har alltid haft ett underbart förhållande, aldrig bråkat eller liknande. Småtjafs förekommer ju i alla förhållanden.


    Ja för mig blir väl sin partner ens bästa vän. Typ den finaste vännen man kan ha, som man dessutom har sex med. Vilken typ av vän relation menar han egentligen?

    Han säger ju att han är attraherad och älskar dig. Vad mer söker han?

    Är det kicken i början av lära-känna stadiet han saknar? Det mystiska, det händer ju väldigt mycket när man inleder en relation. Den här intensiva känslan av nyfikenhet? Försöker bara komma på vad han söker, lättare att göra något åt det då.
  • Anonym (****)
    sopheia skrev 2019-11-25 13:30:55 följande:

    Min sambo valde att lämna mig efter ett 5 årigt samboförhållande.

    Han säger att han saknar "den rätta känslan" men att han älskar mig, tycker att jag är den bästa personen han någonsin träffat, känner tryggheten kvar och trivs i mitt sällskap samt att jag är han bästa vän, han tänder och attraheras fortfarande av mig.

    Men anser att det inte går att kämpa när känslorna är borta. Jag vill såklart inget hellre än att vi ska bli ett PAR igen. Vi bor fortfarande tillsammans vilket gör det hela svårare att vara ifrån varandra.

    Kan man hitta tillbaka till varandra? Kan känslor komma tillbaka? Hur kan jag vinna tillbaka honom?


    Antingen ljuger han eller så tror han att man är himlastormande kär hela tiden. Men, eftersom ni varit ihop i 5 år, så borde den känslan lagt sig för ett bra tag sedan, så tyvärr tror jag att han inte älskar dig längre, han bara säger så för att du inte ska bli ledsen, tror jag.

    Men gör som någon skrev, fråga honom vilka känslor han inte har för dig som han vill ha. För det han säger stämmer inte, det går inte ihop.
  • CitronTulo
    Anonym (Dödsdömt?) skrev 2019-11-25 14:49:30 följande:

    Han känner att vi är mer som vänner än ett par.

    Jag vill så gärna kunna ändra på det. Vi har alltid haft ett underbart förhållande, aldrig bråkat eller liknande. Småtjafs förekommer ju i alla förhållanden.


    Om han inte längre var attraherad av dig så hade jag förstått att han mest älskade dig som en vän! Men om han älskar dig, tänder på dig och trivs med dig.. vad mer kan han önska? Antingen så säger han så för att inte såra dig eller så har han fått något slags knäpp om han tror att man kan gå och vara förälskad livet ut!
Svar på tråden Dödsdömt?