• vee

    Examen!

    Hej!

    Jag tar snart examen som färdig förskollärare, men jag har aldrig varit med på en avslutningsceremoni (heter det ens så??) förut så tänkte höra med er hur det går till? Det måste ju finnas många här som antingen har tagit examen själv eller sett någon annan göra det ???? Börjar vara nervös!

    Tack så mycket!

  • Svar på tråden Examen!
  • nnnnnnnn

    Det beror mycket på vilket lärosäte du studerat på, så fråga gärna där först.

    Har varit med om allt från:
    * min egen högskoleexamen bestod av en enkel samling i föreläsningssal där föreläsaren höll ett enkelt tal typ: "nu har ni tagit examen och ska ut i arbetslivet, lycka till" och sen var det slut.
    I princip ingen hade något inbokat efteråt, vi var ca 5 st studiekamrater som på stående fot kom överens om att åka till city och äta sen lunch med ett glas vin för att fira, trots att det var en vanlig vardag. Ingen av mina vänner hade något firande med släkten, men jag vet att vissa hade middag för att fira. Ingen i släkten efterfrågade något firande, det kom inte ens på tal någon gång.
    * syrrans examen som var högtidlig samling för de som tog examen + deras släkt, i anrika universitetslokaler. Det var blommor runt halsen och många högtidliga tal, sång mm. Efteråt hade syrran ordnat middag och förväntade sig  paket.

    Ska tillägga att vi genomgått samma utbildning men i olika städer.

    Så det hjälper nog inte mycket att fråga här utan att du ens säger var du läst.

    Och det generella svar jag kan ge dej är: Ordna med det firande du själv vill. Jag tycker i efterhand att det var synd att jag inte gjorde något alls av det, det hade varit roligt att fira så många års slit och tårar. Hade ju räckt med bubbel och snittar med de närmaste släktingarna och vännerna... Hade varit en bra avslutning på så lång tid, så många timmar som lagts ner och så många gånger man nästan gett upp!


     

Svar på tråden Examen!