• zivv

    Äta själv

    Min dotter är 13 månader och vi matar henne fortfarande, tyvärr blir det mest burkmat

    Hur gamla var era barn då de började äta själva?Kom det naturligt eller bestämde ni er för att börja träna dom till det?

    har provat lägga fram bitar av någon frukt, ärtor osv men det kladdas lite med och åker på golvet bara.

  • Svar på tråden Äta själv
  • hawthorne

    De får kladda så fort de kan, tillslut fattar de hur de ska få in mat i munnen. Under tiden har jag tidningar på golvet så att det är lättstädat.

  • Duckan

    Jag var dålig på att låta dottern kladda med maten. Har svårt för det. Matade så länge det bara gick. Minns exakt när hon började äta själv men på fsk från 18 mån ålder så åt hon själv där vet jag.
    Hon hanterar bestick perfekt idag ändå

  • Elin P

    Hon behöver ju träna mycket för att komma igång med att äta själv. Varje gång du ska mata henne med burkmat så ge henne lite bitar av något annat lämpligt som hon själv kan plocka i sig också. Eller ge henne lite att plocka med medan ni själva äter. Att det mesta hamnar på golvet och kladdas med är ju helt naturligt. I åldern 10 månader - 2 år har mina barn fått klä av sig innan maten och sen duscha efter varje måltid....

  • hawthorne
    Duckan skrev 2019-11-26 08:50:13 följande:
    Jag var dålig på att låta dottern kladda med maten. Har svårt för det. Matade så länge det bara gick. Minns exakt när hon började äta själv men på fsk från 18 mån ålder så åt hon själv där vet jag.
    Hon hanterar bestick perfekt idag ändå smile1.gif
    Vilket gör att, eftersom du och jag har haft diametralt olika metoder och ändå har det slutat med barnen har ett fullt socialt accepterat bordsskick, man kan dra slutsatsen att oavsett hur man än gör så kommer barnen att lära sig äta själva som fullt normala människor. :)
  • Duckan
    Vilket gör att, eftersom du och jag har haft diametralt olika metoder och ändå har det slutat med barnen har ett fullt socialt accepterat bordsskick, man kan dra slutsatsen att oavsett hur man än gör så kommer barnen att lära sig äta själva som fullt normala människor. :)

    Helt enig!
    Ska tillägga att mitt barn har självklart plockat i mat, mulat i sig en smörgås osv men jag föredrog att mata henne.
Svar på tråden Äta själv