• Quattro89

    Lastbilscjafförer?

    Tjena. Håller på o ta C kort och YKB. Drömyrke är kranbil eller lastväxlare. Men funderar på kranbil vad för utbildning behövs för att få köra kranbil? Asså typ sån som XL bygg, Beijer byggvaror med mera har.

  • Svar på tråden Lastbilscjafförer?
  • Giftskåneman
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 05:18:53 följande:

    En krankurs på en kran som klarar mer än 18 tonmeter.


    Förklara gärna för okunniga?. Har bilen en kran som är längre än 18 meter behövs utbildning?
  • Gaskarl
    Giftskåneman skrev 2019-11-26 08:35:14 följande:

    Förklara gärna för okunniga?. Har bilen en kran som är längre än 18 meter behövs utbildning?


    Handlar mest om hur tungt kranen kan lyfta, ungefär som med mc-kort... Större kranar kräver andra cert. Det är ganska mycket att tänka på, hur man ställer upp bilen och så. När du kommer upp stora kranar, så kan man ofta lyfta saker som väger mer än kranbilen.
  • Giftskåneman
    Gaskarl skrev 2019-11-26 09:00:45 följande:

    Handlar mest om hur tungt kranen kan lyfta, ungefär som med mc-kort... Större kranar kräver andra cert. Det är ganska mycket att tänka på, hur man ställer upp bilen och så. När du kommer upp stora kranar, så kan man ofta lyfta saker som väger mer än kranbilen.


    Mm, sett det på youtube, nog inte alla som gått kurs hihi
  • Quattro89
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 05:19:21 följande:

    CE kortet vore inte heller så tokigt.


    Det får vänta. Jag finansierar allt själv på a-kassa så kan inte lägga E kortet än
  • Mackan1978

    Precis.

    Jag har krankort för lastbilsmonterade kranar upp till 18 tonmeter. Då kan jag använda timmerbilskran osv.

    För större kranar krävs ett annat kort.

  • Giftskåneman
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 16:20:56 följande:

    Precis.

    Jag har krankort för lastbilsmonterade kranar upp till 18 tonmeter. Då kan jag använda timmerbilskran osv.

    För större kranar krävs ett annat kort.


    Vad betyder tonmeter?
  • Quattro89

    Om man ska lyfta en stålbåt på 6,5 ton ca 5meter ifrån lastbilen. Hur stor kran lär behövas då? Lyssnar man på 18tonmeter så låter det som att det räcker 3ggr om

  • Gaskarl
    Quattro89 skrev 2019-11-26 22:07:26 följande:

    Om man ska lyfta en stålbåt på 6,5 ton ca 5meter ifrån lastbilen. Hur stor kran lär behövas då? Lyssnar man på 18tonmeter så låter det som att det räcker 3ggr om


    Det är vad kranen ska orka 1 meter från krancentrum men det stämmer inte, då man inte kan lyfta så nära kranen, ett teoretiskt värde bara.
  • Gaskarl
    Quattro89 skrev 2019-11-26 22:07:26 följande:

    Om man ska lyfta en stålbåt på 6,5 ton ca 5meter ifrån lastbilen. Hur stor kran lär behövas då? Lyssnar man på 18tonmeter så låter det som att det räcker 3ggr om


    Du måste nog ha en rejäl kran för de vikterna, och då får oftast inte själva kranbilen inte lasta så mycket, iom att kranen är så stor. Mobilkran och lastbil blir det för den båten.
Svar på tråden Lastbilscjafförer?