• Sanjen

    Rotarix 2019

    Hejsan!

    Min son föddes i september i år och var bland de första att få vaccinet rotarix gratis i vaccinationsprogrammet. Han fick sin andra dos förra tisdagen, tillsammans med 2 vaccinationssprutor.

    Från den dagen han sovit jättedåligt om nätterna. Han vaknar upp flera gånger per natt med hemsk smärta i magen. Han skriker för det gör så ont.

    Denna morgon kunde jag inte få honom att lugna sig. Det kommer i attacker och under dessa är han i stort sett otröstlig.

    Jag känner att jag borde ha läst på om detta vaccin. Det enda jag fick sagt till mig var att det är ett väl beprövat vaccin och att den enda biverkninen är lite diarré?

    Borde de liksom inte gå ut med att tarmvred, eller att de kan få magont upp till en vecka efter? Känns inte normalt att smärtan ska öka i grad efter en vecka? Kan han liksom utveckla kolik i 3 månaders ålder?

    Nån som känner igen sig, avtar det? Hjälp

  • Svar på tråden Rotarix 2019
  • Solblomma30

    Jag är en stor förespråkare av vaccin och vi har gett våra barn många extra vaccinationer. Bl.a. säsongsinfluensavaccin varje år, vaccin mot TBE osv utöver barnvaccinationsprogrammet. Men, vi avstod faktiskt Rotarix till vår son född i år, just pga alla biverkningar som vänner och bekantas barn fått av vaccinet. Ingen har fått invagination/tarmvred (och det är ju ändå väldigt ovanligt även om man får vaccinet), men väldigt många har fått ont i magen länge som du beskriver. Det har gått över efter några dagar/veckor för allihop, men det har varit en jobbig tid för flera just veckan/veckorna efter vaccinationen.

    Vår BVC-ssk var ganska tydlig med att berätta att vaccinationen kan ge bieffekter och googlar man lite stod det ganska mycket om det tyckte jag. Och det är klart, det är ju ett levande försvagat vaccin, så bebisen får en liten släng av en försvagad magsjuka.

    Det är nog bara att härda ut och tänka positivt att nu slipper din bebis en icke-försvagad variant av rotaviruset iaf!

  • Solblomma30

    Ang just bieffekten invagination så kanske du förresten ska ringa bvc eller 1177 och prata med dem om att hans magont har tilltagit idag. Blir han sämre under dagen så kanske någon ska titta på honom. Jag tänker att helt otröstlig bebis inte är bra. Det beror ju på allmäntillståndet som med allt annat såklart. Min kompis bebis fick också hemskt ont efter vaccinet, men det var inte tarmvred ändå, så ont verkar de ju kunna få.

  • Sanjen

    Tack så mycket för ditt svar!

    Jag har varit i kontakt med 1177 och BVC under dagen. Kvinnan jag pratade med på 1177 sa i stora drag att de inte hade så mycket kunskap om just rotavaccinet än eftersom att det är så nytt i vaccinationsprogrammet, men skulle det bli värre så skulle jag åka in akut. Hon fick det att låta som att vaccinet är helt nytt på marknaden, vilket det inte är.

    Fick ingen vidare hjälp av BVC heller.

    Det bästa svaret jag fått idag är just ifrån den här tråden.

    Vi får helt enkelt stå ut ett par dagar (eller veckor) till och hoppas på att det avtar. Det är aldrig kul att se sitt barn lida. Men ska tänka mig för i framtiden gällande just detta vaccin om man skulle få för sig att skaffa fler barn :)

  • Anonym (H)

    Ja, det tackade vi nej till efter att ha läst om det (och det andra rotavaccinet eftersom båda ges och vi inte visste vilken de ger här) på FASS. Tycker nog att man åtminstone bör läsa på så mycket att man kollar genom fass innan man tackar ja/nej till vaccin och eventuella läkemedel istället för att bara blint tacka ja (och attackera folk som väljer bort det som jag sett att vissa gör. Har sett folk som inte läst på ett dugg och inte har någon som helst aning om eventuella biverkningar attackera folk som läst på och valt bort, kallat dem idioter, pkunniga. opålästa (?!) som tackar nej till vaccin osv.). Andningsuppehåll och diverse andra allvarliga biverkningar finns listade. Även en kronisk sjukdom (minns just nu ej namnet) soman inte vet säkert att vaccinet inte ökar risken för (studier visar olika resultat) mm.

    Läs på. Gör en bedömning. Välj. Punkt. Låt andra göra samma sak. Det är så det borde gå till. Tänk på det till nästa gång.

Svar på tråden Rotarix 2019