• Rednit

    Karriär eller barn?

    Jag är 26 och har precis träffat en man på 37 år. Han är redo för barn när han hittar rätt och jag vill också ha barn i framtiden. Vi båda är väldigt karriärsinriktade. Nu känner jag mig nästan lite trängd och tänker att jag har flera år kvar tills jag brhöver fundera över barn. Jag vill ju skapa karriär!

    Men sen tänker jag på mina vänner och när jag pratar med dem som är +30 är de stressade över att de inte får barn och blir gravida fort, fertilitet osv och då blir jag stressad över att hamna där!

    Hur har ni Resonerat? Många gör ju felet att fokusera på karriär och vips går det inte att få barn... men samtidigt vill jag ju inte slänga bort mina unga år och allt jag satsat på karriären...

  • Svar på tråden Karriär eller barn?
  • Anonym (Anonym)

    Barn är (iaf bör) vara viktigare än en karriär. Den kommer att stanna upp oavsett när du skaffar barn, men du kommer orka mer om du skaffar barn när du är yngre. Du kommer att ha många år på dig att fortsätta bygga din karriär men åren som du missar med dina barn kommer du aldrig att kunna köpa med din lön. Tro mig, nu kanske det känns som strunt samma men när du blir äldre kommer du att värdera relationer och tid med dina närmaste mycket mycket mer. Och slutligen, det finns ingen som ligger på dödsbädden och önskar att de hade jobbat mer.

  • Rednit
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 09:31:58 följande:

    Barn är (iaf bör) vara viktigare än en karriär. Den kommer att stanna upp oavsett när du skaffar barn, men du kommer orka mer om du skaffar barn när du är yngre. Du kommer att ha många år på dig att fortsätta bygga din karriär men åren som du missar med dina barn kommer du aldrig att kunna köpa med din lön. Tro mig, nu kanske det känns som strunt samma men när du blir äldre kommer du att värdera relationer och tid med dina närmaste mycket mycket mer. Och slutligen, det finns ingen som ligger på dödsbädden och önskar att de hade jobbat mer.


    Åh det är ju så sant! Vad klokt skrivet! Det där är egebtligen min grundinställning - har själv haft föräldrar som jobbat väldigt mycket!
  • Anonym (E)

    Skaffa barn nu när du är ung. Karriär (som egentligen inte betyder ett skit) har du hela livet på dig för.

  • Anonym (Skaffa barn)

    Du borde prioritera barn om du vill ha det. Man tror man har all tid i världen på sig men det är tyvärr inte så. Min läkare gjorde nått test på mig och såg även att jag har/hade få ägg kvar. Var 35 år då..hans ord var vill ni ha barn så ska ni försöka NU.

    Å de gjorde vi så ska få barn snart. Så tänk på det, karriären kan vänta men barn kan inte alltid det

  • Anonym (Anonym)

    En sak till att tänka på, som jag missade när jag läste inlägget, är att ni precis har träffats, och då bör man inte skaffa barn. Ni känner ju inte ens varandra särskilt väl ännu. Du behöver inte oroa dig för din ålder men före 35 års ålder skulle man nog kunna rekommendera iaf, en man är fertil även upp i pensionsåldern så han behöver definitivt inte ha bråttom. För barns bästa ska man skynda långsamt med ett nytt förhållande.

  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 13:07:26 följande:

    En sak till att tänka på, som jag missade när jag läste inlägget, är att ni precis har träffats, och då bör man inte skaffa barn. Ni känner ju inte ens varandra särskilt väl ännu. Du behöver inte oroa dig för din ålder men före 35 års ålder skulle man nog kunna rekommendera iaf, en man är fertil även upp i pensionsåldern så han behöver definitivt inte ha bråttom. För barns bästa ska man skynda långsamt med ett nytt förhållande.


    Mäns fertilitet försämras också med åldern och dessutom ökar risken för att barnet ska få diagnoser, psykiska problem, hamna i missbruk osv ju äldre mannen är. Risken för graviditetskomplikationer, för tidig födsel mm ökar också.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2019-11-26 13:56:49 följande:
    Mäns fertilitet försämras också med åldern och dessutom ökar risken för att barnet ska få diagnoser, psykiska problem, hamna i missbruk osv ju äldre mannen är. Risken för graviditetskomplikationer, för tidig födsel mm ökar också.
    Det kanske inte var huvudsaken här.... Man ska inte kasta sig i säng o skaffa barn med någon man nyss träffat.
  • Rednit

    [quote=80061089][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 13:07:26 följande:[/quote-nick]En sak till att tänka på, som jag missade när jag läste inlägget, är att ni precis har träffats, och då bör man inte skaffa barn. Ni känner ju inte ens varandra särskilt väl ännu. Du behöver inte oroa dig för din ålder men före 35 års ålder skulle man nog kunna rekommendera iaf, en man är fertil även upp i pensionsåldern så han behöver definitivt inte ha bråttom. För barns bästa ska man skynda långsamt med ett nytt förhållande.[/

    Nej precis, det var inte tanken men eftersom han vill ha barn skulle detta komma på tal om kanske 1-2 år skulle jag tro! ????

  • Anonym (Anonym)
    Rednit skrev 2019-11-26 14:32:04 följande:

    Nej precis, det var inte tanken men eftersom han vill ha barn skulle detta komma på tal om kanske 1-2 år skulle jag tro! ????


    Det känns snarare som att han skulle kunna vara redo ganska snart men så länge han inte har passerat 50-strecket skulle jag tro att man inte behöver oroa sig. De saker du tog upp gäller främst kvinnors ålder som det verkar när man har läst om det på olika webbsidor.
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 13:59:03 följande:

    Det kanske inte var huvudsaken här.... Man ska inte kasta sig i säng o skaffa barn med någon man nyss träffat.


    Nej, det var som ett svar på ditt inlägg om att ts partner ?defintivt inte behöver at bråttom? för att han är man.
Svar på tråden Karriär eller barn?