• Anonym (Lina)

Hallucination

Fler som varit med om hallucinationer när ni precis ska somna eller under uppvaknandet?

Jag hörde en ung flickas röst troligtvis grannen men är osäker då porten till trappuppgången stängdes några sekunder efter jag vaknade upp till rösten. Något som varit med om liknande? Är 30 år..

• Svar på tråden Hallucination
  • Anonym (Doktorn)

Det kallas för hypnagoga hallucinationer, dit även känslan att falla i samband med insomningen hör. Det är alltså inte psykotiskt utan kan vara helt normalt.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Doktorn) skrev 2019-11-26 12:54:58 följande:

Det kallas för hypnagoga hallucinationer, dit även känslan att falla i samband med insomningen hör. Det är alltså inte psykotiskt utan kan vara helt normalt.

Men hur vet du det? Jag hade precis snoozat och ställt väckarklockan efter jag vaknat trött av att den ringde, kände mig typ 50% vaken och resten trött, sen hörde jag en hel mening av en ung flicka som sa något jag nu glömt bort, men de var en hel mening..
  • Anonym (Lina)

Men hur vet du det? Jag hade precis snoozat och ställt väckarklockan efter jag vaknat trött av att den ringde, kände mig typ 50% vaken och resten trött, sen hörde jag en hel mening av en ung flicka som sa något jag nu glömt bort, men de var en hel mening..
  • Anonym (Lina)

• Anonym (Doktorn)
    Anonym (Lina) skrev 2019-11-26 13:04:45 följande:
    Nej, det vet jag ju inte. Men jag tycker inte det låter oroväckande om det sker enbart när du precis ska somna.
  • Anonym (E)

Va? Du kan alltså hört grannen och frågar om halucinationer?

Kan lika gärna varit i din dröm iförsej.

• Anonym (Lina)
    Anonym (E) skrev 2019-11-26 13:53:48 följande:

Va? Du kan alltså hört grannen och frågar om halucinationer?

Kan lika gärna varit i din dröm iförsej.

Jo men så pass tyst och tydligt jag hörde grannflickan prata och meningen hon sa, så lät de som personen låg typ jämte i sängen och inte att personen var i trapphuset, då hade de bara låtit mummel. Så de var en hallucination. Inte dröm då jag omöjligt kan drömma max 60 sekunder efter jag snoozade klockan..
  • Anonym (K)

Hypnogogna och hypnopompa hallucinationer är väldigt vanligt. Själv SER jag oftast saker, hör inget.

• Anonym (Lina)
    Anonym (K) skrev 2019-11-26 14:59:47 följande:

Hypnogogna och hypnopompa hallucinationer är väldigt vanligt. Själv SER jag oftast saker, hör inget.

Okej tack för svaret! Men är dock osäker om röster inräknas där?
  • Mackan1978

Ja det är helt normalt i samband med insomning

• Anonym (Lina)
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 16:19:03 följande:

Ja det är helt normalt i samband med insomning

Detta var när jag vaknade ju..
  • Mackan1978

Det är samma sak där. Också normalt. Jag har varit med om det flera gånger

• Anonym (Lina)
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 16:27:51 följande:

Det är samma sak där. Också normalt. Jag har varit med om det flera gånger

Kan du berätta lite mer detaljerat vad du varit med om? Samt hur djupt du sovit/ slumrat till vid tillfällena? Har du hört något under dagen? Varit stressad under perioden? Hur länge höll de i sig? Fick du någon diagnos?
  • Mackan1978

Jag har inte pratat med någon läkare om det.

Men jag har hört ljud i samband med uppvaknande. Det är när man är i gränslandet mellan vaken och sovande.

Det kan vara ett ljud ifrån ringklockan på dörren. En dörr som smäller eller något annat.. Fast inte ett ljud ifrån verkligheten. Någon sekunds ljud.

Samma sak när jag har varit på väg att somna, så kan man halucinera lite innan man somnar. Det är rätt vanligt faktiskt. Det är när man är väldigt trött.

• Anonym (Lina)
    Mackan1978 skrev 2019-11-26 17:00:26 följande:

Jag har inte pratat med någon läkare om det.

Men jag har hört ljud i samband med uppvaknande. Det är när man är i gränslandet mellan vaken och sovande.

Det kan vara ett ljud ifrån ringklockan på dörren. En dörr som smäller eller något annat.. Fast inte ett ljud ifrån verkligheten. Någon sekunds ljud.

Samma sak när jag har varit på väg att somna, så kan man halucinera lite innan man somnar. Det är rätt vanligt faktiskt. Det är när man är väldigt trött.

Men inga röster? :/
  • Mackan1978

Det kommer jag inte ihåg. Det har nog förekommit

• Mackan1978

Jag la mig just för att sova, ska jobba inatt.

Plötsligt så befann jag mig i det klassrummet som jag hade när jag gick i årskurs 8. Det var precis som om jag var där nu. Allt var exakt såsom i det klassrummet. Jättemärkligt. Det är som om jag kom ihåg varenda detalj ur klassrummet, fastän det var 1993 jag gick i 8an. Helt sjukt. Det måste ju vara så att minnena finns där i hjärnan dolda någon stans.

Svar på tråden Hallucination