Varierande blodtryck?! Kan det verkligen vara såhär?
Har haft högt blt sedan förra graviditeten (2018) som slutade i hf och igångsättning. Hade då som mest 220/140 -ish, trots medicin.
Efter gick det sakta ner, men fortfarande en aning högt.
För någon månad sedan kollades blt igen vid ny inskrivning av graviditet, och då låg det på 140/100 ungefär, då vid flera mätningar på de båda armarna. Läkaren misstänkte då högt blt i grunden.
Har mått skit senaste veckan. Huvudvärk. Anfåddhet och även konstig tryckande yrsel när jag står och går.
Kollade järnet som var bra, men köpte hem en blodtrycksmätare och har mätt nu några gånger under dagen, i varierande tillstånd, men alltid efter minst 10 min vila.
Trycket har pendlat mellan 144/90- 138/95, För att sedan bli 123/69, och sist 109/72. Alla tagna på höger sida, samma position och läge.
Är det möjligt att det kan pendla så pass under ca 2 timmar, eller är den trasig?
Nu ska jag träffa läkare imorgon, dock av annan orsak, men ska lyfta detta då. Mår allt annat än bra, men blodtrycket är inte alls så högt som jag misstänkte. Varje gång blt blivit taget på vc/mvc eller dylikt så har det varit högt, om det nu är relevant.