• Wed 27 Nov 2019 11:04
    220 visningar
    6 svar
    6
    220

    Bästa böcker för 9-åring

    Hej!
    Mitt barn fick i uppgift att läsa extra varje dag och föra läsdagbok, så nu gäller det att hitta de bästa böckerna Tyvärr ärvde hon från sin pappa ointresse att läsa, så jag vill försöka introducera det roliga med läsning från min sida. Men jag är inte svensk, så jag kan inte svenska literaturen (och böcker från mitt land vill jag så klart att hon ska läsa på originalspråket), så bomba mig med dem böckerna som era barn (mellan 7-10 år) älskar att läsa Och så klart - det behöver inte alls vara just svenska böcker, utan snarare de böcker som passar åldern (det är vårt första barn, så vi har ingen erfarenhet sen tidigare). Jag har nu köpt första boken om Harry Potter som hon ska få i julklapp, men den är väldigt tjock, så jag vet inte om jag kan få henne att läsa den på en gång innan hon riktigt fått intresse för läsning, så alla tips mottages.
    Tackar på förhand!

  • Svar på tråden Bästa böcker för 9-åring
  • Wed 27 Nov 2019 12:08
    #1

    När min dotter var i den åldern (nu 12) så älskade hon Ingelin Angerborns böcker. Tillexempel Rum 213. Hon har läst alla böcker av författaren och hon är ingen som gillar läsning annars. Även böcker av Camilla och Viveca Sten men även böcker av Ann Olerot. Det är lite mysteriet/ skräckböcker för barn i den åldern. Kolla även om hon skulle fastna för Harry Potter. De är många som börjat läsa Harry Potter och fått intresse för fantasyböcker. Percy Jackson är också populära böcker.  

    www.adlibris.com/se/sok 

  • Lolako­la
    Wed 27 Nov 2019 13:11
    #2

    Böckerna om Hedvig, av Frida Nilsson. Finns 4 st tror jag.

  • Wed 27 Nov 2019 14:07
    #3

    Kolla om hon gillar Nelly Rapp och Monsterakademin (finns många i serien).
    "Om jag bara inte råkat..."- böckerna av Ingelin Angerborn.
    Har hon läst böckerna i Handbok för superhjältar-serien av Våhlund?

  • Anonym (Mio)
    Wed 27 Nov 2019 14:42
    #4

    Kanske LasseMaja-böckerna? De är ganska tunna, roliga och lätta att läsa

  • Wed 27 Nov 2019 14:56
    #5

    Syskonen Baudelaires olycksaliga liv.

  • Wed 27 Nov 2019 15:05
    #6

    Mitt barn älskade böckerna om regnbågsälvorna. Väldigt lättlästa och lagom spännande

Svar på tråden Bästa böcker för 9-åring