• Wimmie

    Mifegyne - kan jag resa?

    Har tyvärr drabbats av en missed abortion. Graviditeten har troligen avstannat i vecka 6, jag är i vecka 12.

    Fick igår vid lunch en Mifegyne. Igårkväll börjande en molande mensvärk som har fortsatt under dagen och nu under kvällen (ca 36 timmar efter tabletten) har jag börjat blöda mer.

    Imorgonbitti ska jag ta fyra Cytotec.

    Nu till frågan, förstår om det är sjukt, men vi har en sedan länge planerad resa över helgen. (Träffa släktingar i en annan del av landet). Det innebär en längre bilresa. Jag behöver inte köra. Men tror ni att det ens är möjligt för mig att åka med i bilen imorgon eftermiddag?

    Hur har ni mått?

  • Svar på tråden Mifegyne - kan jag resa?
  • Anonym (V)

    Hej!

    Jag har inte erfarenhet av missed abortion men har gjort en abort i vecka 6 eller 7 med Mifegyne och Cytotec. När jag tog mina Cytotec-tabletter, vilket var på förmiddagen, blev jag sängliggandes tills kvällen på grund av att jag fick rätt kraftiga värkar. Så för min del kände jag mig inte i något bra skick att lämna hemmet den dagen.

    Nu behöver det ju inte alls bli så för dig, det verkar vara väldigt olika med hur ont man får. Många verkar inte få värre än lätt mensvärk, medan andra måste ta starka smärtstillande. Jag vet dessutom inte om det kanske skiljer sig i värk om man tar Cytotec i samband med missfall jämfört med om man tar dem vid en abort?

    Nu kommer ju du att ta dina tabletter tidigt imorgon, så på eftermiddagen kanske du kommer kunna avgöra om du orkar att åka bil eller inte. Jag är ju dock inte sjukvårdsutbildad, så törs ändå inte svara på om det är att rekommendera att lämna hemmet eller inte... Viktigt tänker jag ändå är att du i så fall gör resan så bekväm som möjligt för dig. Ni har inte möjlighet att skjuta på den någon dag eller ett par timmar?

    Vet inte om mitt inlägg gav så mycket.. Men önskar dig lycka till!

  • Wimmie

    Stort tack. Ja, jag har förstått det som att det kan vara väldigt olika. Läkaren sa igår att han trodde att ?allt var över? imorgonkväll senast.

    Självklart kan vi skjuta på resan och även ställa in den. Hälsan går ju först.

    Men som sagt, det är en sedan länge planerad tripp och snart kommer julen. Blir lätt att det inte finns möjlighet förrän framåt våren om vi inte kommer iväg imorgon...

  • Anonym (Nej)

    Jag skulle verkligen inte göra det. Jag har gjort medicinsk abort i vecka 6. Jag hade inte jätteont men mådde verkligen jättedåligt hela dagen, tog också Cytotec på morgonen och var hur svag som helst hela dagen, dessutom med hyfsat kraftiga smärtor. Nästa dag blödde jag fortfarande mycket och kunde inte gå längre sträckor utan att få kramp och värkar. Även dagen efter det mådde jag dåligt och fortsatta smärtor vid fysisk aktivitet. Jag tog Cytotec fredag morgon och kunde jobba som vanligt på måndagen, men innan dess inte en chans att jag skulle ha gjort någon resa.

  • Wimmie
    Anonym (Nej) skrev 2019-11-28 02:48:05 följande:

    Jag skulle verkligen inte göra det. Jag har gjort medicinsk abort i vecka 6. Jag hade inte jätteont men mådde verkligen jättedåligt hela dagen, tog också Cytotec på morgonen och var hur svag som helst hela dagen, dessutom med hyfsat kraftiga smärtor. Nästa dag blödde jag fortfarande mycket och kunde inte gå längre sträckor utan att få kramp och värkar. Även dagen efter det mådde jag dåligt och fortsatta smärtor vid fysisk aktivitet. Jag tog Cytotec fredag morgon och kunde jobba som vanligt på måndagen, men innan dess inte en chans att jag skulle ha gjort någon resa.


    Tack!

    När kom det igång ungefär? Min ?skräck? är att inget händer. Vi beslutar oss för att åka och sen blir det kaos i bilen. Liksom att allt händer på 30 sekunder på motorvägen.
  • Anonym (Nej)
    Wimmie skrev 2019-11-28 06:21:07 följande:

    Tack!

    När kom det igång ungefär? Min ?skräck? är att inget händer. Vi beslutar oss för att åka och sen blir det kaos i bilen. Liksom att allt händer på 30 sekunder på motorvägen.


    Det kom igång inom en timma ungefär. Det hände inte på 30 sekunder dock!! Min läkare sa också att "allt skulle vara över på ett par timmar". Så var det inte för mig. Och jag hade absolut ingen skräckupplevelse. Men hela den dagen var jag liksom fast i soffan. Nästa dag var jag tvungen att göra några kortare utflykter, hämta sonen på kalas etc, och det var inte så enkelt. Det sista jag skulle ha velat göra var att träffa släktingar! Och jag brukar ganska enkelt kunna bita ihop och låtsas som ingenting...
  • Wimmie

    Uppdatering:

    Gjorde VUL 08:20 imorse. Tisdagens Mifegyne hade fått fostersäcken att minska. Fick fyra Cytotec och därefter fick jag ligga i ett undersökningsrum i ca 45 minuter.

    Körde därefter hem men kände redan i bilen att ?något? var på gång. Kändes som strax innan förlossning.

    Kom hem 09:30 ungefär fick gå direkt på toaletten och ut kom massvis av blod och äckliga klumpar.

    Blöder fortfarande massvis - färskt mörkt blod men utan klumpar.

    Nu har jag lagt mig på soffan. Smärtan i magen har avtagit påtagligt. Är bara lite molande nu.

Svar på tråden Mifegyne - kan jag resa?