• hiddicop

    Operera bort sammanväxningar i buken

    Har en vän som sedan ett par år tillbaka har problem med smärta i buken pga sammanväxningar (s.k. adherenser), som blivit värre och värre och sedan ett halvår tillbaka är så illa att hon knappt kan äta, och ofta faller ihop av smärta.

    Vården har visat sig fullständigt ovillig att hjälpa (finns en lång historia här som jag tyvärr inte orkar förklara...), och jag försöker nu hjälpa henne hitta andra lösningar, och en möjlighet är att söka privatvård och betala själv. När jag googlar hittar jag inte någon som opererar bort sammanväxningar i buken. Finns det nån här som vet var man kan få en sådan operation utan krav på remiss?

    En annan möjlighet är ju att även kolla utomlands, men tror en sådan resa är mer än hon klarar i sitt nuvarande tillstånd, så vill först försäkra oss att det inte finns någon möjlighet inrikes, helst i trakterna Uppsala/Gävle/Stockholm.

    Vi är enormt tacksamma för all hjälp vi kan få med det här!

  • Svar på tråden Operera bort sammanväxningar i buken
  • Anonym (...)

    Det går inte. Därför vill ingen göra det.

    Varje gång man opererar blir det ännu mer sammanväxningar efteråt. Man förvärrar problemet. Det blir också farligare för varje gång. I en sammanvuxen buk skadar man lätt tarmarna så att det går hål.

    Den dagen hon kräks hela tiden, magen blåser upp sig, inget kommer ut nedåt (ens gaser) och röntgen visar totalt stopp måste man kanske göra något för att rädda livet, men innan dess blir det sämre av operation.

Svar på tråden Operera bort sammanväxningar i buken