• Anonym (ts)

    alfakassan, erfarenheter?

    Jag gjorde misstaget att inte gå med i någon a kassa, när jag arbetade innan studierna. så det jag ev har rätt till är grundläggande ersättning från alfakassan. står att det är 8 tusen innan skatt. Jag jobbade inte heltid, utan typ 65%. Så det lär bli ännu mindre. Någon som vet vad man kan räkna med? Hört att det är lång handläggningstid plus att jag kommer att bli avstängd 45 dagar för att jag sa upp mig själv. Ångest över hur jag ska klara mig. Men när man väl får pengar, får man då från dagen man blev arbetslös eller från när dom godkänt? Alltså får man för månaderna man väntat på svar?

  • Svar på tråden alfakassan, erfarenheter?
  • Långbenopluto

    Klart du får karens om du säger upp dig, det förstår du väl.

    Man kan inte säga upp sig om man inte har ett annat jobb att gå till eller har sparpengar.

  • Anonym (My)

    För de första 45 dagarna(karensdagarna) kommer du inte få något. Ersättningen kommer komma efter de 45 dagarna om de kommer fram till att du har rätt till ersättning. Om beslutet kommer senare än att dessa 45 dagar gått kommer du få det retroaktiv från det datum det gått 45 dagar från att du arbetade din sista dag.

  • Anonym (ts)

    Alltså jag skrev ju i inlägget att jag vet att jag inte får något på 45 dagar om jag säger upp mig själv. Oklart varför ni berättar det. Sa upp mig på grund av studier, plus att jag mådde skit på det arbetet.

  • Anonym (My)
    Anonym (ts) skrev 2019-11-28 01:16:54 följande:

    Men när man väl får pengar, får man då från dagen man blev arbetslös eller från när dom godkänt? Alltså får man för månaderna man väntat på svar?


    ja eftersom du frågar om vad som gäller och dessutom skriver och undrar om du får pengar från dagen du blev arbetslös eller senare.
  • Anonym (A)
    Långbenopluto skrev 2019-11-28 07:50:56 följande:
    Klart du får karens om du säger upp dig, det förstår du väl.

    Man kan inte säga upp sig om man inte har ett annat jobb att gå till eller har sparpengar.
    Håller med
Svar på tråden alfakassan, erfarenheter?