• Anonym (Anony­m)
    Thu 28 Nov 2019 19:09
    1013 visningar
    10 svar
    10
    1013

    Klamydia

    Jag har testats positivt för klamydia genom ett hemtest som jag beställde. Vet att detta låter helt sjukt men jag undrar om det går att bota klamydia genom att spruta in handsprit eller alsolsprit i fittan. Är ju bakteriedödande så det borde gå tänker jag? Vill bara ha svar på frågan inte kommentarer om att jag ska kontakta läkare för att spåra sexpartners etc för jag vill inte att någon ska veta att jag har klamydia och vill inte heller uppge vilka jag haft sex med.

  • Svar på tråden Klamydia
  • Anonym (!)
    Thu 28 Nov 2019 19:12
    #1

    Vill och vill.. klamydia går under smittskyddslagen och det är olagligt att inte rapportera vem du haft sex med. Någon du haft sex med är smittad och smittar vidare om inte du rapporterar. Kanske har du smittat fler efter det som i sin tur smittar vidare. Det här handlar inte bara om dig, så släpp ego-tänket och ta ditt ansvar.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 19:17
    #2
    Anonym (!) skrev 2019-11-28 19:12:21 följande:

    Vill och vill.. klamydia går under smittskyddslagen och det är olagligt att inte rapportera vem du haft sex med. Någon du haft sex med är smittad och smittar vidare om inte du rapporterar. Kanske har du smittat fler efter det som i sin tur smittar vidare. Det här handlar inte bara om dig, så släpp ego-tänket och ta ditt ansvar.


    Jag vet men det var inget svar på min fråga.
  • Thu 28 Nov 2019 19:27
    #3

    Nej, det går inte. Jag förstår att du tycker att det är pinsamt, men du riskerar att bli steril om du inte behandlar sjukdomen korrekt.

  • Anonym (.)
    Thu 28 Nov 2019 19:28
    #4

    Nej det hjälper inte, klamydia är inte bara ytligt på ytan.

    Möjligtvis hade det hjälpt om du efter ett samlag direkt skulle ha gjort den typen av behandling, innan bakterierna spred sig.

    Påstående har redan kommenterat kring lagen, så jag gör de inte.

    Vill du av nån anledning undvika svenska läkare/svensk sjukvård kan du beställa medicin från t.ex. dokteronline.se.

    Det är ett seriöst företag som verkar under brittisk lagstiftning. Du får en onlinekonsultation med en engelsk läkare, som ev. Skriver ut medicin, och skickar den via rekommenderat brev/flyg.

    Det är helt lagligt att anlita en läkare från annat land, EU regler. Inte att blanda ihop med oseriösa företag som säljer piratkopierad medicin. Detta är ett stort och seriöst företag som verkar med lagliga metoder och levererar samma medicin som apoteket tillhandahåller.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 19:30
    #5
    Anonym (.) skrev 2019-11-28 19:28:34 följande:

    Nej det hjälper inte, klamydia är inte bara ytligt på ytan.

    Möjligtvis hade det hjälpt om du efter ett samlag direkt skulle ha gjort den typen av behandling, innan bakterierna spred sig.

    Påstående har redan kommenterat kring lagen, så jag gör de inte.

    Vill du av nån anledning undvika svenska läkare/svensk sjukvård kan du beställa medicin från t.ex. dokteronline.se.

    Det är ett seriöst företag som verkar under brittisk lagstiftning. Du får en onlinekonsultation med en engelsk läkare, som ev. Skriver ut medicin, och skickar den via rekommenderat brev/flyg.

    Det är helt lagligt att anlita en läkare från annat land, EU regler. Inte att blanda ihop med oseriösa företag som säljer piratkopierad medicin. Detta är ett stort och seriöst företag som verkar med lagliga metoder och levererar samma medicin som apoteket tillhandahåller.


    Tack för tipset. Hur vet du att den är seriös?
  • Anonym (.)
    Thu 28 Nov 2019 22:13
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-28 19:30:27 följande:

    Tack för tipset. Hur vet du att den är seriös?


    Ett par år sedan så gjorde jag en rätt grundlig kontroll, på ett antal timmar på att läsa alltifrån vad läkemedelsverket tyckte om problemet, till kolla typ omsättning o att skatter betalades via motsvarigheten till bolagsverket.

    Beställde även medicin som fungerade.

    Det är inte billigt, klart billigare att gå till en svensk läkare. Men diskret helt klart.
  • Anonym (Lätt att döma..­.)
    Thu 28 Nov 2019 23:02
    #7
    -1

    Det är lätt att döma någon och skrika "Ta ditt ansvar!" Men det ansvaret skulle kunna ha enorma konsekvenser. Vad händer tex. om TS har man och barn? Att ta sitt ansvar skulle då innebära att otroheten avslöjas, skilsmässa osv.

    Det kan även drabba i flera led. Ha konsekvenser för fler familjer, fler par, fler relationer. Skall man då sabba det om det finns en möjlighet att bota detta själv hemma?

  • Anonym (!)
    Thu 28 Nov 2019 23:06
    #8
    Anonym (Lätt att döma...) skrev 2019-11-28 23:02:31 följande:

    Det är lätt att döma någon och skrika "Ta ditt ansvar!" Men det ansvaret skulle kunna ha enorma konsekvenser. Vad händer tex. om TS har man och barn? Att ta sitt ansvar skulle då innebära att otroheten avslöjas, skilsmässa osv.

    Det kan även drabba i flera led. Ha konsekvenser för fler familjer, fler par, fler relationer. Skall man då sabba det om det finns en möjlighet att bota detta själv hemma?


    Har TS man och barn och hon även har sex med sin man så kommer det komma fram till honom ändå genom att han blir smittad. Har hon inte sex med honom behöver hon heller inte ange honom i smittspårningen. Då är det inget problem.
  • Thu 28 Nov 2019 23:08
    #9

    Värt att påpeka är att klamydiabehandling i Sverige är gratis. Och det finns en anledning att den faller under smittskyddslagen.

  • Anonym (Lätt att döma..­.)
    Thu 28 Nov 2019 23:16
    #10
    Anonym (!) skrev 2019-11-28 23:06:14 följande:
    Har TS man och barn och hon även har sex med sin man så kommer det komma fram till honom ändå genom att han blir smittad. Har hon inte sex med honom behöver hon heller inte ange honom i smittspårningen. Då är det inget problem.
    Tackar! Jag trodde att partnern per automatik blev underrättad, men om man säger att man inte har sex med honom och håller tummarna för att han inte blivit smittad så kan man alltså klara sig? Efter man har fått behandling kan han då återsmitta en?

    Eller för att vara på den säkra sidan, bara ange partners som man träffade innan honom och säga att man måste blivit smittad innan vi träffades?
Svar på tråden Klamydia