• Mum Fatale

    Bo på Väddö / Norrtälje

    Hej alla!

    Jag har lite allmänna frågor om att bo i Norrtäljes omnejd. Och det riktigt på landet. 
    Det är nämligen så att vi äger en sommarbostad på Väddö som vi nu funderar på att göra till permanentboende. Vi har två barn på 4 och 7 år som då över skulle gå i skola därute. 
    Vi otroligt sugna på de uppenbara livskvaliteterna som livet på landet skulle medföra men oroar oss över för det ?okända? och om det faktiskt är något som skulle passa oss. Vi har endast erfarenhet av att vara där ute under sommaren och med många sommargäster i närheten men på vintern verkar det rätt stendött. 

    Våra ?aber? är därför som följer:
    -Skol-skjuts. Har någon erfarenhet av hur väl detta fungerar? 
    -Åsikter om skolor. Tittar på Söderby Karl och Drottningdal.
    -Resor till Stockholm. Vi jobbar båda hemifrån men kommer ju vilja åka in både av professionella och privata skäl dåd och då. 
    Till er som bor där, hur ofta åker ni in ungefär? Och isf, åker ni helst med bil hela vägen eller även kommunalt?
    -Hur är det med strömavbrott på vintern. Förekommer det ofta och vad gör ni då?
    -Någon som har erfarenhet att av parkera bilen ?på väg? till Arlanda. (Min man reser ofta och skulle behöva långtidsparkera någonstans billigare än Arlanda).
    -Vad för människor känner ni därute? Det här kan låta lätt offensive men är liiiite rädd för ?svennigheten?. Vi har bott utomlands i 15 år nu och jag oroar mig för att Sverige är homogent nog som det är men att det blir ÄNNU mer koncentrerat på landsbygden. Nu ska ju dock Norrtälje vara en av Sveriges snabbast växande kommuner så tja, lyssnar gärna på tankar runt detta. 

    Oerhört tacksam för svar!

    Hälsningar, 
    en utlandssvensk men hemlängtan.                           

Svar på tråden Bo på Väddö / Norrtälje