• Ingrid29

    Ovälkomna komplimanger

    Tycker ni att en man kan/bör säga "vad fin du är" till en kvinna på jobbet? Om det görs precis varje dag och utan att kvinnan (jag) har något extravagant på sig eller är iögonenfallande på något vis? Är jag överkänslig som tar illa upp av detta och tycker att det känns obehagligt?

  • Svar på tråden Ovälkomna komplimanger
  • Magical

    Varje dag låter lite overkill. Är det enbart till dig?

  • Ingrid29

    Det kom plötsligt tre dagar i rad. Lite låg röst sådär. Visade sig vara två till som också drabbats. Alla ca 30 år äldre än den som gav komplimangen.

  • Ingrid29

    Det kom plötsligt tre dagar i rad. Lite låg röst sådär. Visade sig vara två till som också drabbats. Alla ca 30 år äldre än den som gav komplimangen.

  • Praktisk58

    Bara svara glatt - Jag önskar jag kunde säga detsamma.

  • roflgrodanbolltroll

    Det beror nog mest på vilken man som säger det. Kan jag gå och säga "Vad fin du är?" till kvinnor? Jag kan, men det skulle inte tas emot bra.

    Skulle Persbrandt kunna det? Ja, det skulle han, och det hade vart något positivt för 9 av 10 kvinnor.

  • bullen1984
    roflgrodanbolltroll skrev 2019-11-29 06:26:52 följande:

    Det beror nog mest på vilken man som säger det. Kan jag gå och säga "Vad fin du är?" till kvinnor? Jag kan, men det skulle inte tas emot bra.

    Skulle Persbrandt kunna det? Ja, det skulle han, och det hade vart något positivt för 9 av 10 kvinnor.


    Det är tyvärr sant.
    Bögar kan också ge hur mycket komplimanger de vill. 
  • Ingrid29

    Och om personen i fråga går vidare med att fråga om han får spara lappar med min handstil på? Tycker det känns väldigt obehagligt.

  • 2barnsmorsan
    Ingrid29 skrev 2019-11-29 08:20:00 följande:

    Och om personen i fråga går vidare med att fråga om han får spara lappar med min handstil på? Tycker det känns väldigt obehagligt.


    Kan du inte bara prata med honom han låter ju lite socialt inkompetent, behöver nog lite tydlig ledning i hur han ska bete dig.

    Att han säger - vad fin du är, hade jag nog bara låtit passera, speciellt om det var en yngre lite dum kollega. Det låter som missriktad vänlighet. En yngling som är lite socialt okunnig och inte vet hur han ska vara mot sina äldre kvinnliga kollegor helt enkelt.

    Spara lappar däremot, där får man ju säga ifrån.
  • 2barnsmorsan
    Praktisk58 skrev 2019-11-29 03:59:24 följande:

    Bara svara glatt - Jag önskar jag kunde säga detsamma.


    Jag säger alltid tack, du är också jättefin. Med ett käckt leende.

    Speciellt när komplimangen kommer från äldre män. De blir alltid helt ställda och det brukar fungera avväpnande på hela situationen. För det blir så absurt att ge en utseende komplimang på det sättet i mitt yrke.
  • Allis1000

    Snälla komplimanger om utseendet är trevligt att få och att ge.

    Jag får ofta komplimanger från mina manliga och kvinnliga arbetskamrater både om utseendet och personligheten, och jag ger ofta också. Ser det som ett tecken på att vi är en bra grupp och att de är varma generösa människor ( alltså jag känner dem väl o litar på dem).

    Om en person gav komplimanger varje dag kanske det skulle bli lite stelt om inte jag själv var intresserad av honom.

    Hursomhelst skulle jag svara TACK! Vad glad jag blir att du säger så! Det var generöst sagt, du har bra koll!! Ha ha!

Svar på tråden Ovälkomna komplimanger