• Anonym (Förbryllad)

Från lyckliga till separation på 8 dagar?

Vi har bott ihop i 8 månader, vi flyttade in i en ny lägenhet.. han och hans två barn och jag och mina 2.

Såklart har det varit lite knepigt att anpassa sig, våra familjer är otroligt olika.

Hans äldsta valde att bo hos sin mamma efter 4 månader. Hon bor kvar i samma område som innan skilsmässan.

En kväll var han sur.. hangar tydligen känt att det går åt fel håll med barnen och hur bra det går.. dom alla har ju lite ändrat beteende men jag tänker att det är väl inte så konstigt? Det är ju en ny situation..

Jag försökte lugna med att det är en fas och alla bonusfamiljer går igenom upp och ner och att 8 månader inte är speciellt lång tid. Det gick inte. Vi pratade efter ett par dagar.. sen var det lite ledset och så en kväll så frågar han om jag ändå vill vara tillsammans med honom om vi flyttar isär för han tror inte på det här och att det skadar barnen.

Jag sa nej. Det blev mycket känslor..

jag frågade honom varför inte att ha barnen olika veckor var ett alternativ?

Men det var det tydligen så vi kör på det.

Men jag litar inte på honom när han ger upp så lätt..

Nu är han som vanligt.. tror jag..

mina barn är här nu och hans kommer i eftermiddag.

Mina låter en del.. hans är väldigt lugna. Så jag kan inte hjälpa att tro att det mycket är att han har svårt för mina barn.

Jag tror inte på det längre..

• Svar på tråden Från lyckliga till separation på 8 dagar?
  • Ascendere

Prova att vara särbo, det är betydligt mindre ansträngande än att få en bonusfamilj på sex personer att fungera ihop.

Varför är det så viktigt för dig att ni bor ihop, värdesätter du inte er relation högre?

• Anonym (A)

Jag förstår honom. Fungerar det inte med barnen, så är det bättre att gå skilda vägar eller vara särbos.

• Ascendere

För övrigt tycker jag det låter som att din sambo är en ansvarstagande person som ser till barnens bästa. Fungerar inte situationen så får man hitta andra lösningar. Ärligt talat så låter det som du inte har speciellt starka känslor för honom om du hellre gör slut än lever som särbo...

• Limajo

Hans förslag att flytta isär men ändå vara ihop låter som den klokaste lösningen. Om hans barn valt att bo hos mamman fattar jag att han vill göra allt han kan för att ändra på det. Det ska han göra. Deras relation är viktigare än er. Antingen lyssnar du på honom eller så kommer ni nog gå isär inom kort.

• Anonym (Förbryllad)

Jag tycker att 8 månader är för kort tid för ?utvärdering? och så tycker jag att det borde finnas ett annat försök till lösning (som att ha barnen olika veckor) innan man väljer att separera. Känner att han gav upp för lätt..

en liten svacka när alla försöker hitta sina rollen är ingenting att oroa sig för tycker jag men ok det tycker han och då känner jag lite att han faktiskt inte vill tillräckligt för att jobba för det..

• Anonym (Förbryllad)

Så ingen tror på barn olika veckor som första försök?

• Fjäril kär
    Anonym (Förbryllad) skrev 2019-11-29 10:22:58 följande:

Så ingen tror på barn olika veckor som första försök?

Det borde ni ha gjort som en första åtgärd innan ni flyttade ihop.

Om barnen är väldigt olika i sina personligheter är det ju där man måste börja peta innan man flyttar ihop. Detta har väl inte kommit som en överraskning från ena dagen till den andra? Ni har väl ändå umgåtts familjevis tidigare?..

Eller har barnen fått flytta ihop bara hux flux?
  • Anonym (Förbryllad)

Dom kände varandra sedan innan. Dom var/är vänner och hänger och tränar tillsammans så jag ser inte problemet heller.. att äldsta flyttade tror jag mest beror på kompisarna som bor där dom bodde innan skilsmässan. Hon vill nämligen flytta till mamman redan innan hon visste att han och jag träffades.

• Anonym (A)
    Anonym (Förbryllad) skrev 2019-11-29 10:19:22 följande:

Jag tycker att 8 månader är för kort tid för ?utvärdering? och så tycker jag att det borde finnas ett annat försök till lösning (som att ha barnen olika veckor) innan man väljer att separera. Känner att han gav upp för lätt..

en liten svacka när alla försöker hitta sina rollen är ingenting att oroa sig för tycker jag men ok det tycker han och då känner jag lite att han faktiskt inte vill tillräckligt för att jobba för det..

Om det inte fungerar så kan 8 månader vara en lång tid.

Man kan ju vända på det, du ger upp för lätt om du inte kan vara särbo.
  • Fjäril kär
    Anonym (Förbryllad) skrev 2019-11-29 10:35:40 följande:

Dom kände varandra sedan innan. Dom var/är vänner och hänger och tränar tillsammans så jag ser inte problemet heller.. att äldsta flyttade tror jag mest beror på kompisarna som bor där dom bodde innan skilsmässan. Hon vill nämligen flytta till mamman redan innan hon visste att han och jag träffades.

Även om de är vänner betyder inte det att de funkar att bo under samma tak. Det är två helt skilda saker.
Svar på tråden Från lyckliga till separation på 8 dagar?