• barntokiggg

    Gravid 5+3, orolig hela tiden

    Hej!

    Ursäkta långt inlägg men vill få med allt så ni kan ge mig era historier, både positiva och negativa så jag kan värdera lite. Tack på förhand! :)

    Jag är då gravid i vecka 6 (5+3), och är konstant nojig och orolig hela tiden. Jag har ett MA i bakgrunden, i sep i år, och det ligger kvar hos mig hela tiden. Till stor del tror jag för att jag visste inte ens att det fanns, trodde bara det var MF och sen över liksom. Nej, lite chockad att något som dog i vecka 5 kunde ligga kvar till vecka 8 och sedan blöder man i typ 2 veckor? Kändes helt fel att ha gått och trott att jag varit gravid 3 veckors tid när jag inte ens var det längre, litar inte på min kropp längre kan man väl säga.

    Jag plussade 2 dagar innan BIM. Dagen efter det fick jag ett himla hugg och värk i magen, jag kunde inte sitta still för det gjorde så ont. Till saken hör dock med att jag har haft mycket problem med magen under denna graviditet, alltså alltid haft problemmage men nu har det vart konstant lös/hård/lös/hård och super gasig sen jag blev gravid så försöker (!) se der som att det var mina tarmar som spökade. Någon som vart med om samma? Men kommer ihåg att jag tänkte att nu är det kört, nu är det bara att nollställa mig så det inte är så smärtsamt när det är MF.

    Men det vart ju inte MF så nu är jag ju bara så rädd att det är ett MA ist typ från den stunden. Har konstant molvärk, ibland mer som ett typ huggande, ibland som magknip och ibland som dov molvärk. Någon som vart med om samma?

    Har fått bruna fläckar i trosorna 2 dagar i rad nu. Haft vita trosor så det syns mer. Idag gula flytningar på pappret. Är så rädd att det röda kommer snart. Hur brukar det sluta, någon som vart med om samma även här?

    Jag visade 3+ på clearblue idag, efter att ha visat 2-3 senast i förrgår. Är det positivt att det stiger? Jag tänker om det är ett MA kan det visa så ändå eller skulle det inte visa lika korrekt med veckorna?

    Jag har ett TUL 9/12 inbokat, men man blir ju galen fram tills dess haha... Önskar jag kunde njuta!

  • Svar på tråden Gravid 5+3, orolig hela tiden
  • Daphodil

    Jag vet känslan. Tyvärr finns det aldrig något säkert sätt att veta, förutom ultraljud. Man kan ha kraftiga blödningar utan att det är skadligt för fostret, man kan också vara helt utan blödningar och ändå få ett MA.

    Försök att tänka att allt är som det ska så länge du inte vet annat.

  • Värphönan

    Molvärken du beskriver låter som klassisk växtvärk. Livmodern växer och det känns ungefär som mensvärk. Att magen är ur funktion är också typiskt vid graviditet, speciellt om man är väldigt orolig också. Huggen kan vara ligamenten som töjer sig, fruktansvärt oskönt.


    Att testet indikerar att fler veckor har gått är positivt för det betyder att du producerar mer hormoner. Men med det sagt så är det fortfarande ingen garanti.


    Enda som är säkert är att avvakta vul för att få se vad som finns där inne. Håller tummarna för att din krabat är i tryggt förvar där inne Hjärta

  • Anonym (maj)

    Jag förstår också känslan. Jag hade också ett MA som upptäcktes först i v 14 (stannat av i v 10). Kände mig så lurad, hade gravidsymptom hela tiden. Blev gravid igen ganska snabbt och var superorolig från början och vågade knappt hoppas på att det skulle gå bra. Fick en blödning igen i v 12 som var precis likadan som första gången och trodde direkt att det var kört igen, men fick komma in på vul och såg då en liten sprattlande krabat. Haft några fler mindre blödningar denna graviditet också men är nu i v. 40 med en aktiv bebis i magen. Oron har ändå funnits i varierande grad hela graviditeten och den är nog svår att värja sig mot, speciellt när man varit med om att det inte gått bra en gång. Men man får försöka komma ihåg att mf/ma är ganska vanligt att råka ut för en gång och det behöver absolut inte betyda att det är större risk att det händer igen. Vad gäller blödningar behöver inte det heller vara någon fara även om det såklart känns skrämmande. Även olika gravidsymptom kan komma och gå och vara olika i olika graviditeter utan att det är någon fara. Man känner och upplever så mycket under en graviditet och man tolkar det ju ofta som något positivt/negativt men inget av det man känner kan ju med säkerhet avslöja vad som händer i magen. Så även om det är jättesvårt får man väl försöka hantera oron och tänka att sannolikheten faktiskt är ganska stor att allt går bra! Hoppas det går bra för dig och att allt ser bra ut på ultraljudet!

  • Anonym (Li)
    Anonym (maj) skrev 2019-11-29 11:47:20 följande:

    Jag förstår också känslan. Jag hade också ett MA som upptäcktes först i v 14 (stannat av i v 10). Kände mig så lurad, hade gravidsymptom hela tiden. Blev gravid igen ganska snabbt och var superorolig från början och vågade knappt hoppas på att det skulle gå bra. Fick en blödning igen i v 12 som var precis likadan som första gången och trodde direkt att det var kört igen, men fick komma in på vul och såg då en liten sprattlande krabat. Haft några fler mindre blödningar denna graviditet också men är nu i v. 40 med en aktiv bebis i magen. Oron har ändå funnits i varierande grad hela graviditeten och den är nog svår att värja sig mot, speciellt när man varit med om att det inte gått bra en gång. Men man får försökkomma ihåg att mf/ma är ganska vanligt att råka ut för en gång och det behöver absolut inte betyda att det är större risk att det händer igen. Vad gäller blödningar behöver inte det heller vara någon fara även om det såklart känns skrämmande. Även olika gravidsymptom kan komma och gå och vara olika i olika graviditeter utan att det är någon fara. Man känner och upplever så mycket under en graviditet och man tolkar det ju ofta som något positivt/negativt men inget av det man känner kan ju med säkerhet avslöja vad som händer i magen. Så även om det är jättesvårt får man väl försöka hantera oron och tänka att sannolikheten faktiskt är ganska stor att allt går bra! Hoppas det går bra för dig och att allt ser bra ut på ultraljudet!


    Skönt att höra att allt gick bra. Jag fick ett MA i v 16 där fostret dog v 15. Nu är jag gravid i v 20 och här haft en del rosa flytningar där man inte funnit orsak. Skönt att höra att fler haft samma och att det ändå gixk vägen.
  • barntokiggg
    Daphodil skrev 2019-11-29 11:04:12 följande:

    Jag vet känslan. Tyvärr finns det aldrig något säkert sätt att veta, förutom ultraljud. Man kan ha kraftiga blödningar utan att det är skadligt för fostret, man kan också vara helt utan blödningar och ändå få ett MA.

    Försök att tänka att allt är som det ska så länge du inte vet annat.


    Tack för svar <3 Nej precis, längtar så samtidigt som jag inte gör det. För att jag är beredd på det värsta. Sen kan jag få små stunder av ba "Men varför skulle just jag få ett MA 2 ggr raken?" men sen så är de ju samtidigt så vanligt. Usch, är så rädd att jag aldrig kommer kunna glädjas över en graviditet.
  • barntokiggg
    Daphodil skrev 2019-11-29 11:04:12 följande:

    Jag vet känslan. Tyvärr finns det aldrig något säkert sätt att veta, förutom ultraljud. Man kan ha kraftiga blödningar utan att det är skadligt för fostret, man kan också vara helt utan blödningar och ändå få ett MA.

    Försök att tänka att allt är som det ska så länge du inte vet annat.


    Tack för svar <3 Nej precis, längtar så samtidigt som jag inte gör det. För att jag är beredd på det värsta. Sen kan jag få små stunder av ba "Men varför skulle just jag få ett MA 2 ggr raken?" men sen så är de ju samtidigt så vanligt. Usch, är så rädd att jag aldrig kommer kunna glädjas över en graviditet.
  • barntokiggg
    Värphönan skrev 2019-11-29 11:31:51 följande:

    Molvärken du beskriver låter som klassisk växtvärk. Livmodern växer och det känns ungefär som mensvärk. Att magen är ur funktion är också typiskt vid graviditet, speciellt om man är väldigt orolig också. Huggen kan vara ligamenten som töjer sig, fruktansvärt oskönt.

    Att testet indikerar att fler veckor har gått är positivt för det betyder att du producerar mer hormoner. Men med det sagt så är det fortfarande ingen garanti.

    Enda som är säkert är att avvakta vul för att få se vad som finns där inne. Håller tummarna för att din krabat är i tryggt förvar där inne 


    Tack för ditt positiva svar! Jag hoppas att allt är som du säger. Som jag skrev innan att jag längtar så till VUL samtidigt som jag inte gör det. Vi får se hur det går, det jobbigaste är att jag vill bara få det överstökat ifall det skulle vara illa. Inte behöva gå till den 9:e egentligen. Men samtidigt kan det ju vara bra och då finns det ju inget att få överstökat haha, så åh, får försöka andas lite mellan tankarna ;)
  • barntokiggg
    Anonym (maj) skrev 2019-11-29 11:47:20 följande:

    Jag förstår också känslan. Jag hade också ett MA som upptäcktes först i v 14 (stannat av i v 10). Kände mig så lurad, hade gravidsymptom hela tiden. Blev gravid igen ganska snabbt och var superorolig från början och vågade knappt hoppas på att det skulle gå bra. Fick en blödning igen i v 12 som var precis likadan som första gången och trodde direkt att det var kört igen, men fick komma in på vul och såg då en liten sprattlande krabat. Haft några fler mindre blödningar denna graviditet också men är nu i v. 40 med en aktiv bebis i magen. Oron har ändå funnits i varierande grad hela graviditeten och den är nog svår att värja sig mot, speciellt när man varit med om att det inte gått bra en gång. Men man får försöka komma ihåg att mf/ma är ganska vanligt att råka ut för en gång och det behöver absolut inte betyda att det är större risk att det händer igen. Vad gäller blödningar behöver inte det heller vara någon fara även om det såklart känns skrämmande. Även olika gravidsymptom kan komma och gå och vara olika i olika graviditeter utan att det är någon fara. Man känner och upplever så mycket under en graviditet och man tolkar det ju ofta som något positivt/negativt men inget av det man känner kan ju med säkerhet avslöja vad som händer i magen. Så även om det är jättesvårt får man väl försöka hantera oron och tänka att sannolikheten faktiskt är ganska stor att allt går bra! Hoppas det går bra för dig och att allt ser bra ut på ultraljudet!


    Åh, så glad för din skull! Vad härligt <3 Jag håller tummarna att det är samma för mig. Man känner sig verkligen så lurad av kroppen, att varför kan du inte bara stöta ut detta som inte ska vara kvar så jag slipper gå i godtro i flera veckor?!? Tack! :)
  • barntokiggg

    Nu efter 2/3 dagar av bruna fläckar och gula flytningar så kom de ljusröda på pappret. Jag är besviken men har ju vart smått beredd på det hela tiden. Har gråtit lite mot min sambo så nu känns det lite bättre, men mer bara varför jag, varför jag 2 ggr dessutom?? Men nya tag igen sen när det över, vill bara att det ska vara över nu igen så vi kan försöka igen.

  • martini87

    Lider med dig, ditt inlägg var som att läsa mitt eget liv typ. Fick också MA i september och är nu gravid igen v 5+5. Konstant nojig. Ska till bvc onsdag nästa vecka och även fråga om jag kan få ett tidigt ultraljud. Vill inte bära på ett dött foster flera veckor igen.

    Hur går det nu för dig? Är du Säker på att det är ett till missfall?

  • barntokiggg
    martini87 skrev 2019-12-04 22:10:41 följande:

    Lider med dig, ditt inlägg var som att läsa mitt eget liv typ. Fick också MA i september och är nu gravid igen v 5+5. Konstant nojig. Ska till bvc onsdag nästa vecka och även fråga om jag kan få ett tidigt ultraljud. Vill inte bära på ett dött foster flera veckor igen.

    Hur går det nu för dig? Är du Säker på att det är ett till missfall?


    Åh, detsamma <3 Hoppas du får ett! Jag ska på TUL på måndag, längtar men samtidigt inte. Väntar på samma stund som förra gången när BM säger att det inte ser bra ut.

    Nej jag är inte säker, var mest i stundens hetta då jag fick lite flashbacka från förra gången. Har inte vart något mer sen det ljusröda den gången så har lite hopp. Men är så rädd för att hoppas för mycket vilket är så tråkigt :(

    Det värsta är att folk ska säga åt mig hur jag ska känna, främst min mamma och min svärmor. När jag utryckt min oro för mamma har hon sagg att inte får känna så, och inte prata med min sambo på det sättet så han också blir orolig?? Igårkväll sa min svärmor att det var väl bättre att bara vara glad när jag ändå inte vet något, det är så sjukt att säga... Om jag kunde välja skulle jag självklart vara glad men det funkar ju inte direkt så haha! Så dumt.

    Den känslan ja, att man inte vill bära runt på ett dött foster igen, tar typ över mitt liv...
  • Anonym (Lisa)

    Att det kom lite ljusrött behöver inte betyda något dåligt. Förstår din oro, är är gravid i vecka 7. Fick ett ma 2017 (sen en lyckad graviditet efter det). Man är alltid orolig. Det kommer gå bra!

  • martini87
    barntokiggg skrev 2019-12-04 22:38:36 följande:

    Åh, detsamma <3 Hoppas du får ett! Jag ska på TUL på måndag, längtar men samtidigt inte. Väntar på samma stund som förra gången när BM säger att det inte ser bra ut.

    Nej jag är inte säker, var mest i stundens hetta då jag fick lite flashbacka från förra gången. Har inte vart något mer sen det ljusröda den gången så har lite hopp. Men är så rädd för att hoppas för mycket vilket är så tråkigt :(

    Det värsta är att folk ska säga åt mig hur jag ska känna, främst min mamma och min svärmor. När jag utryckt min oro för mamma har hon sagg att inte får känna så, och inte prata med min sambo på det sättet så han också blir orolig?? Igårkväll sa min svärmor att det var väl bättre att bara vara glad när jag ändå inte vet något, det är så sjukt att säga... Om jag kunde välja skulle jag självklart vara glad men det funkar ju inte direkt så haha! Så dumt.

    Den känslan ja, att man inte vill bära runt på ett dött foster igen, tar typ över mitt liv...


    Men om du inte får ljusrött typ varje dag är det nog inte läge att ta ut nåt i förskott... Vid mitt senaste MA hade jag det så flera dagar och det var då jag började misstänka. MEN sen är ju allt högst individuellt och man kan helt enkelt inte veta säkert. Jag håller verkligen tummarna för dig<3!

    Jag har inte berättat för varken mamma eller svärmor om mitt missfall eller att jag är gravid på nytt igen. Orkar typ inte hantera deras eventuella reaktioner. Kan berätta först när jag är säker, runt v 12 känner jag.

    Spännande med UL på måndag, hoppas för din skull!
  • barntokiggg
    Makintoch skrev 2019-12-15 08:52:04 följande:

    Hur gick TUL barntokiggg?


    Det gick bra! Vi fick höra samt se ett litet hjärta, blev flyttad från 6+6 till 6+4 vilket innebär att jag är i 7+3 idag. Har ett till nu på fredag :)
  • Anonym (maj)
    barntokiggg skrev 2019-12-15 11:01:22 följande:

    Det gick bra! Vi fick höra samt se ett litet hjärta, blev flyttad från 6+6 till 6+4 vilket innebär att jag är i 7+3 idag. Har ett till nu på fredag :)


    Så underbart! Hoppas att allt går bra fortsättningsvis också!
  • barntokiggg
    Anonym (maj) skrev 2019-12-15 17:36:53 följande:

    Så underbart! Hoppas att allt går bra fortsättningsvis också!


    Tack så mycket! <3
Svar på tråden Gravid 5+3, orolig hela tiden