• Streisand87

    Hydrosalpinx

    Hej alla!


    Har precis blivit medlem här så hoppas ni kan hjälpa mig. Har läst lite andra trådar om ämnet men jag vill ändå skriva och fråga vad ni har för erfarenheter. Fick för en vecka sen veta att min ena äggledare är vätskefylld, den har växt ganska mycket från augusti till nu. 

    Det står hydrosalpinx i diagnosen på 1177 från gyn. 

    Har läst en del om att det minskar fertiliteten trots att den andra äggledaren inte är påverkad. Det står att riskerna för missfall och utomkvedshavandeskap är större osv. Min gynekolog sa att man får försöka ett år och sen kan man söka hjälp.

    Jag har ingen partner och har inte haft på många år, men börjar bli lite stressad nu när jag snart är 33 år i och med att det kan bli svårare och att man måste försöka ett år själv..

    Är det någon som har hydrosalpinx? Hur har det påverkat er, fertilitet och eventuell graviditet? Försöker att inte balla ur fullständigt men jag blev väldigt stressad när jag läste om hydrosalpinx. Jag vet inte vad det svenska namnet är, bara det latinska. Det som står på 1177 är ju helt obegripligt. Någon som kan tolka det här? 

    "Till vänster bakom uterus finns en längsgående struktur om 79x14x13 mm, hyoekogen med flera tunna septa. Rörligt innehåll. Inga projektioner. Inget flöde."

    Sedan står det "vä hydrosalpinx". 

    Vore tacksam för svar och få höra kring era erfarenheter. Läkarna säger ju inte så mycket :)

Svar på tråden Hydrosalpinx