• Familjefaren

    Sekelskiftesvåningar med högt i tak

    Varför byggde man lägenheter med 3 meter högt i tak förr?

    Jag besökte en sådan sekelskiftesvåning i mitt jobb idag. Jag vet inte exakt hur gammal den var, men skulle gissa på tidigt 1900 tal. De högsta köksskåpen och garderobsskåpen var så pass högt upp att man måste ha en stege för att nå. Vem orkar ta fram en stege varje gång man ska ta ner ett glas eller en tallrik? Dessutom blir lägenheten dyrare att värma upp.

    Jag förstår verkligen inte syftet, det känns så opraktiskt.
  • Svar på tråden Sekelskiftesvåningar med högt i tak
  • nnnnnnnn

    Lovar dej att alla lägenheter från sekelskiftet inte är så, de allra värsta där en hel familj på 10 pers trängdes i en lägenhet bestående av 1 rum med kök, utan toa mm har rivits eller byggts om.
    Det var bara skrytbyggena som ser ut som du beskriver.

    Det är ju likadant nu! Kolla hus som mest är till för att imponera - de har öppet från undervåningen till ovanvåningen så att alla ljud sprids runt i huset + att värmen smiter upp till andra våningen direkt.. Det är glas och klinker och hårda ytor utan möjlighet att kunna stänga = otroligt tråkig ljudmiljö. Och alla hårda golv sliter på både fötter, rygg och dessutom går allt ömtåligt sönder i tusen bitar om du tappar dem.
    Jag har sett hus på nästan 200 kvm som har 1-3 sovrum! De är alltså till för 1-4 pers. Antar att man inte står ut med ljuden om man är fler...

  • Anonym (Oj)

    Oj, det här måste absolut vara månadens gnälligaste inlägg! F ö älskar jag när det är ljust och luftigt. Skulle inte kalla det för skrytbygge för det (vad är ens ett skrytbygge i det sammanhanget??)


    nnnnnnnn skrev 2019-11-29 19:18:01 följande:

    Lovar dej att alla lägenheter från sekelskiftet inte är så, de allra värsta där en hel familj på 10 pers trängdes i en lägenhet bestående av 1 rum med kök, utan toa mm har rivits eller byggts om.

    Det var bara skrytbyggena som ser ut som du beskriver.

    Det är ju likadant nu! Kolla hus som mest är till för att imponera - de har öppet från undervåningen till ovanvåningen så att alla ljud sprids runt i huset + att värmen smiter upp till andra våningen direkt.. Det är glas och klinker och hårda ytor utan möjlighet att kunna stänga = otroligt tråkig ljudmiljö. Och alla hårda golv sliter på både fötter, rygg och dessutom går allt ömtåligt sönder i tusen bitar om du tappar dem.

    Jag har sett hus på nästan 200 kvm som har 1-3 sovrum! De är alltså till för 1-4 pers. Antar att man inte står ut med ljuden om man är fler...


  • nnnnnnnn
    Anonym (Oj) skrev 2019-11-29 19:25:08 följande:
    Oj, det här måste absolut vara månadens gnälligaste inlägg! F ö älskar jag när det är ljust och luftigt. Skulle inte kalla det för skrytbygge för det (vad är ens ett skrytbygge i det sammanhanget??)
    Jag svarade TS.

    Denne undrade varför man byggde 3 m i takhöjd fastän det inte utnyttjas.

    Jag svarade att det var för att dessa lägenheter var skrytbyggen dvs man bygger för att skryta med att man har råd att bygga på detta sätt trots att det inte går att utnyttja tex takhöjden.

    Jag har inte sagt att jag inte gillar det, jag ääääälskar skrytbyggen! Det är underbart med lägenheter och hus som har sjukt stora ytor och takhöjd, trots att man inte kommer utnyttja det praktiskt.

    Det var bara en förklaring till varför man byggde på det sättet och en jämförelse med att man fortfarande bygger på detta sätt för att imponera. För att visa att man har råd att bygga på ett sätt som inte är 100% praktiskt eller 100% utnyttjande av ytan. Man bygger 200 kvm för 2 pers (enligt mej ett drömboende) för att man kan. Man måste inte bygga massa små rum, som är välisolerade och går att stänga om, för man måste inte tränga ihop sig 10 pers på 40 kvm.

    Om det upplevs som gnälligt eller ej beror nog på hur man läser det/tänker att det ska låta.

  • BurningDiamond

    Jag gissar att det har med ljusinsläpp att göra också. Min  första etta var på 30 kvm med både badrum (badkar och linneskåp i badrummet) och hall (med 2 garderober) så rummet var nog på 20-23 kvm,  men med 3.40 (tror jag, minns inte riktigt) i takhöjd och  fönsterpartier på ca 8 kvm. Min lgh kändes mycket större än de flesta av kompisarnas lgh på 45+ kvm.

  • sextiotalist
    BurningDiamond skrev 2019-11-29 19:52:05 följande:

    Jag gissar att det har med ljusinsläpp att göra också. Min  första etta var på 30 kvm med både badrum (badkar och linneskåp i badrummet) och hall (med 2 garderober) så rummet var nog på 20-23 kvm,  men med 3.40 (tror jag, minns inte riktigt) i takhöjd och  fönsterpartier på ca 8 kvm. Min lgh kändes mycket större än de flesta av kompisarnas lgh på 45+ kvm.


    Visst är det så, högt till tak behöver inte alls vara slöseri på utrymme.

    Vi har närmare tre meter till tak i lägenheten.

    Väl utnyttjade, så det är skåp på alla ställen det går att ha skåp. Luftigt och ljust. Nackdelen är att vi är korta och pallen och stegen används ofta.
  • BurningDiamond
    sextiotalist skrev 2019-11-29 22:46:14 följande:
    Visst är det så, högt till tak behöver inte alls vara slöseri på utrymme.

    Vi har närmare tre meter till tak i lägenheten.

    Väl utnyttjade, så det är skåp på alla ställen det går att ha skåp. Luftigt och ljust. Nackdelen är att vi är korta och pallen och stegen används ofta.
    Jag har (ögonmått) 75 cm mellan topåen av alla skåp och garderober och taket. Jag har möblerat de utrymmena som "katternas fristad" på de flesta ställen, en garderob-topp har jag till transportburar och resväskor. Min granne satte ett draperi ovanför sin garderob och förvarade blöjor och liknande där uppe.
  • Tukt

    Generellt har ju högt ansetts som fint. Titta på kyrkor, slott och andra kulturbyggnader.
    Ofta var det så att man blandade fattiga och rika i samma fastighet. De mindre bemedlade fick bo i gårdshus och liknande, i rätt små ägenheter. Och de rikare i lägenheter mot gatan. 
    Då var det viktigt att visa på skillnaderna i arkitekturen.

Svar på tråden Sekelskiftesvåningar med högt i tak