• Sat 30 Nov 2019 01:29
    545 visningar
    5 svar
    5
    545

    Medicin + graviditet

    Hej, jag undrar om någon här som ha tex borderline, har ätit medicin under graviditeten och isf vad för medicin?

    Jag äter duloxetine 120mg om dagen och de är hittills den enda medicinen jag fungerar skapligt som människa på. Jag är livrädd för att vara gravid, med andra ord, vara utan duloxetine då de försämrar mitt mående drastiskt. De finns ingen/inte tillräckligt med forskning om hur duloxetine påverkar fostret..


    Novalie 4/11-12
  • Svar på tråden Medicin + graviditet
  • Sat 30 Nov 2019 06:45
    #1

    Jag har ingen egen erfarenhet av medicinen men när det gäller mediciner och graviditet så kan man gå in på Janusinfo och läsa. Där finns väldigt bra info som används av läkare och sjukvårdspersonal när det gäller graviditet/amning och medicinering.

    www.janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan/databas/duloxetin.4.4bc1be9b166e94c89705eee3.html

    Det som står om Duloxetin och graviditet är inte alarmerande.

  • Sat 30 Nov 2019 16:26
    #2
    Solblomma30 skrev 2019-11-30 06:45:49 följande:

    Det som står om Duloxetin och graviditet är inte alarmerande.


    Menar du att de som står gör att de ev skulle gå att äta den medan man är gravid? Ska kolla in sidan du tipsa om!
  • Sat 30 Nov 2019 16:34
    #3
    Emelie94 skrev 2019-11-30 16:26:05 följande:

    Menar du att de som står gör att de ev skulle gå att äta den medan man är gravid? Ska kolla in sidan du tipsa om!


    De skriver såhär om Duloxetin:

    Försiktighet med användning av duloxetin under tidig graviditet kan rekommenderas, tills ytterligare erfarenhet finns.

    Barn födda av kvinnor som använt duloxetin i sen graviditet har liksom barn till kvinnor som använt SSRI, en något ökad förekomst av olika neonatala symptom som respirationsproblem och tecken på neurologisk påverkan. Symptomen tycks i regel relativt snabbt försvinna men det kan finnas behov för observation på neonatalavdelning

    Jag tänker att du kan diskutera Duloxetin med din läkare och barnmorska och troligen är det inte ett absolut nej. Men vissa risker finns. Dock finns ju stora risker med att inte äta mediciner, för din egen hälsa och det väger också tungt såklart.
  • Sat 30 Nov 2019 18:08
    #4
    Solblomma30 skrev 2019-11-30 16:34:36 följande:

    De skriver såhär om Duloxetin:

    Försiktighet med användning av duloxetin under tidig graviditet kan rekommenderas, tills ytterligare erfarenhet finns.

    Barn födda av kvinnor som använt duloxetin i sen graviditet har liksom barn till kvinnor som använt SSRI, en något ökad förekomst av olika neonatala symptom som respirationsproblem och tecken på neurologisk påverkan. Symptomen tycks i regel relativt snabbt försvinna men det kan finnas behov för observation på neonatalavdelning

    Jag tänker att du kan diskutera Duloxetin med din läkare och barnmorska och troligen är det inte ett absolut nej. Men vissa risker finns. Dock finns ju stora risker med att inte äta mediciner, för din egen hälsa och det väger också tungt såklart.


    Ja jag läste detta och de gjorde mig livrädd. Men ska göra som du säger och prata med läkare och barnmorskan när jag funderat lite mer själv innan.
  • Sat 30 Nov 2019 22:10
    #5
    Emelie94 skrev 2019-11-30 18:08:48 följande:

    Ja jag läste detta och de gjorde mig livrädd. Men ska göra som du säger och prata med läkare och barnmorskan när jag funderat lite mer själv innan.


    Tror inte att du behöver vara livrädd. Jag googlade lite efter din fråga och på engelska sajter fanns mer info, lite undersökningar som visade att det inte var ökad risk för fosterskador bl.a. inte jättestora undersökningar förvisso, men ändå bra tänker jag. Ibland är det ändå så att en gravid kvinna måste äta en viss medicin för sin egen skull och då får läkare väga riskerna för mamman om hon inte har medicinen mot riskerna för barnet om mamman tar medicinen. Och sen gör man det bästa i den situationen.
Svar på tråden Medicin + graviditet