• Anonym (Eva)

Veganers protester mot att ge bort getter och höns till fattiga människor i U-länder

Det har blossat upp en debatt på sina ställen. Det handlar om veganer som menar att man inte ska ge bort djur (t.ex. höns och getter) till fattiga människor i U-länder, som en julklapp till någon. Som man kan göra t.ex. genom Erikshjälpen. Dessa människor menar att djurens rätt till liv går före de fattiga barnens. 

Det här tänkesättet stör mig, och får mig att undra om veganerna överhuvudtaget styrs av "godhet", eller om det bara handlar om "holier-than-though". För mig är det självklart, att kan man rädda livet på ett antal fattiga familjer, och särskilt då ensamma mammor och deras ofta stora barnaskaror, genom att barnen kan få ägg från hönorna och mjölk från geten, eller att mamman kan sälja mjölk och ägg och köpa det nödvändiga för pengarna - så går detta före. Just nu, i den akuta situationen, i en ofullkomlig värld.

Dom familjerna som skulle få mottaga geten/hönorna, har liksom varken tid eller möjligheter, att dra igång en biodynamisk odling av alla olika vegetabilier som man behöver kombinera, för att de (och särskilt då barn som redan befinner sig i svälttillstånd) ska få i sig alla näringsämnen de behöver. 

Jag känner som att jag har tappat respekten för en del veganer nu, på grund av det här. Hur ser ni andra på det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-30 10:17
    "holier-than-thou" skulle det förstås stå, och inget annat.

Jag har läst det här i diverse Facebook-trådar. Vill inte länka, eftersom det handlar om privatpersoner och inte "sidor" eller "grupper".

• Svar på tråden Veganers protester mot att ge bort getter och höns till fattiga människor i U-länder
  • Barbro45

Nej, jag tapar inte respekten för veganer för att vissa människor som definierar sig själva som veganer haft otur när de tänkte.

• Anonym (Eva)
    Barbro45 skrev 2019-11-30 07:58:11 följande:

Nej, jag tapar inte respekten för veganer för att vissa människor som definierar sig själva som veganer haft otur när de tänkte.

Nej, och jag skrev ju också "vissa veganer" - inte alla! :) 

Jag tänker som så, att det är fint att ömma för djur, men står det mellan en människa och ett djur, så måste människan alltid komma före. Och I SYNNERHET om det är ett barn, som inte själv har valt sin situation (t.ex. att födas i en familj med många barn i ett U-land, och att fadern ska avlida eller överge familjen). 
  • Anonym (S)

Vad menar du med att du tappar respekten för en del veganer på grund av detta? Menar du att du tappar respekten för de personer som uttalat detta? Kände du dem och hade respekt för dem tidigare?

Jag känner inte till någon som uttalat sig så och har därmed ingen att tappa respekten för.

• Anonym (hro)

Jag brukar uppleva veganer som rätt infantila och jobbiga. Men här finns en viss poäng. Förstår inte meningen med att hålla en överbefolkning vid liv genom att göra dem beroende av oss i väst. Hade varit bättre att höja deras standard så att de kan dels ha ett bättre liv och dels sluta föda så många barn. Men det är klart det är inte alls lika lätt att åtgärda, och då är det bättre med snabba insatser som får en att känna sig moraliskt överlägsen.

• Anonym (S)

Var hittar du ens dessa protester? Har googlat men hittar inget, måste vara extremt perifert.

• Anonym (Nop)
    Anonym (Eva) skrev 2019-11-30 08:21:10 följande:

Nej, och jag skrev ju också "vissa veganer" - inte alla! :) 

Jag tänker som så, att det är fint att ömma för djur, men står det mellan en människa och ett djur, så måste människan alltid komma före. Och I SYNNERHET om det är ett barn, som inte själv har valt sin situation (t.ex. att födas i en familj med många barn i ett U-land, och att fadern ska avlida eller överge familjen). 

Haha nej människoliv måste definitivt inte gå före.
  • PinkSugar

Jag är inte vegan och hade verkligen inte uppskattat att någon i mitt namn gav en afrikansk familj en get. Finns inga garantier att den afrikanska familjen kommer behandla geten bra och tycker getens väl går före afrikanska familjers rätt att skaffa fler barn än de klarar av att försörja.

• Anonym (Ironi)
    PinkSugar skrev 2019-11-30 10:14:00 följande:
    Jag är inte vegan och hade verkligen inte uppskattat att någon i mitt namn gav en afrikansk familj en get. Finns inga garantier att den afrikanska familjen kommer behandla geten bra och tycker getens väl går före afrikanska familjers rätt att skaffa fler barn än de klarar av att försörja.
    Så du skänker istället pengar till utbildning av dessa afrikanska familjer, då utbildning har visat sig vara "botemedlet" för det problem du beskriver.
    Det är bra.
  • BurningDiamond

Det finns bättre sätt att stötta fattiga familjer i u-länder, t. ex. utbildning, preventivmedel, microlån (inte svenska sms-lån), markägande osv.

• PinkSugar
    Anonym (Ironi) skrev 2019-11-30 10:23:44 följande:

Så du skänker istället pengar till utbildning av dessa afrikanska familjer, då utbildning har visat sig vara "botemedlet" för det problem du beskriver.

Det är bra.

Om jag hade varit tvungen att skänka pengar till Afrika hade det varit något åt det hållet ja. Nu när jag har möjlighet att själv få välja vart jag ska skänka pengar så skänker jag till hundstallet och hundar utan hem.
  • Drottningen1970
    BurningDiamond skrev 2019-11-30 10:26:45 följande:

Det finns bättre sätt att stötta fattiga familjer i u-länder, t. ex. utbildning, preventivmedel, microlån (inte svenska sms-lån), markägande osv.

Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Först måste folk överleva. Dvs ha mat i magen för att sedan kunna dra nytta av mer långsiktiga lösningar.
  • BurningDiamond
    Drottningen1970 skrev 2019-11-30 10:54:19 följande:
    Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Först måste folk överleva. Dvs ha mat i magen för att sedan kunna dra nytta av mer långsiktiga lösningar.
    Rent krasst... Om valet står mellan att donera en get eller en andel mark, så är marken bättre. Att det kan ses som kallt och kalkylerande är en helt annan femma.
  • Barbro45

Om man vill donera på sätt så att det kommer de fattigaste till del och genererar mest nytta för den mottagande individen så ska man donera till mikrokrediter till kvinnor. 

• Anonym (A)
    PinkSugar skrev 2019-11-30 10:14:00 följande:
    Håller med
Svar på tråden Veganers protester mot att ge bort getter och höns till fattiga människor i U-länder