• Tellie

    Blodförtunnande

    Jag ska påbörja min andra ivf-behandling snart och man läser ju en mycket här på familjeliv och vet inte vad man ska tro. Jag är apc-resistent från en gen och läser mycket om blodförtunnande; asa/trombyl. Men hittar ingen senare tråd än 2012. Ni som gjort ivf på senaste tid, har ni fått trombyl? Av vilken anledning har ni fått det och finns det några studier på risker och ökade chanser till graviditet?

    Så tacksam för svar!

  • Svar på tråden Blodförtunnande
  • Jag är bara jag

    Ja, jag hade Trombyl flera gånger. Minns inte exakt vilka IVF.er och vilka ED- har gjort så många. Hade Trombyl 6.e graviditeten med andra barnet -18 pga tidigare m.f. Provat Fragmin och Innohep också några gånger.

  • Tellie

    Tack för svar! Missfall verkar vara startskottet för trombyl samtidigt läser man ju att många graviditeter slutar i missfall tidigt utan att man vetat att man är gravid.. Jag vet ju inte alls om det skulle hjälpa mig men tycker att apc-resistent och blodpropp i släkten borde räcka..

    Någon mer med erfarenhet?

  • Shishii

    Jag går på trombyl nu inför 5.e återföringen (Har haft 2 kemiska graviditeter). Det ska tydligen öka blodgenomströmningen och därmed öka chansen till att embryot fastnar. Tar även fragminsprutor för att få bort eventuella blodproppar i livmodern.

  • Jag är bara jag
    Tellie skrev 2019-12-04 17:49:43 följande:
    Tack för svar! Missfall verkar vara startskottet för trombyl samtidigt läser man ju att många graviditeter slutar i missfall tidigt utan att man vetat att man är gravid.. Jag vet ju inte alls om det skulle hjälpa mig men tycker att apc-resistent och blodpropp i släkten borde räcka..

    Någon mer med erfarenhet?
    Vissa IVF-klinker kör med Trombyl som standardmedicin för det är ytterst sällan skadligt. Du borde absolut få testa det som minst, gärna sprutorna också. Prata med läkaren!
Svar på tråden Blodförtunnande