• Tukt

    En, två eller tre-fas för spis?

    Hej! 
    Jag ska byta spis och i affären frågar de om jag har en eller två-fas för spisen.
    Det vet jag såklart inte... ser man kontakten i väggen så är den fast monterad.
    De sa också att det kunde man se i proppskåpet, om man hade två eller tre proppar för spisen.
    Men när jag testar kan jag bara hitta en propp som går på både plattorna och ungen.
    Måste man dra om hela skiten nu? Gammalt hurs men var det fuskbygge när det väl installerades för 10-12 år sedan?

  • Svar på tråden En, två eller tre-fas för spis?
  • Giftskåneman

    Har du en skylt på väggen där det står vart de olika säkringarna går?

    Står typ belysning vardagsrum?

    Där kan du se hur spisen är kopplad då står det spis 3 ×1,.5, vilket innebär du har tre trådar (faser) på 1.5 kvmm, som innebär du har 10 ampere säkringar (3×) till spisen.

    Spisen står oftast på två ben och två hjul i bakkanten vilket gör den är lätt att rulla ut för att kolla märkningen.

    Ta inte i ugnsluckehandtaget utan öppna luckan och stick in händerna i ugnen och lyft/dra

  • Tukt
    Giftskåneman skrev 2019-11-30 12:50:53 följande:

    Har du en skylt på väggen där det står vart de olika säkringarna går?

    Står typ belysning vardagsrum?

    Där kan du se hur spisen är kopplad då står det spis 3 ×1,.5, vilket innebär du har tre trådar (faser) på 1.5 kvmm, som innebär du har 10 ampere säkringar (3×) till spisen.

    Spisen står oftast på två ben och två hjul i bakkanten vilket gör den är lätt att rulla ut för att kolla märkningen.

    Ta inte i ugnsluckehandtaget utan öppna luckan och stick in händerna i ugnen och lyft/dra


    Tack! 
    Nej har ingen skylt på väggen. Proppskåpet är ett gammalt skåp med en porslinssäkring som är huvudproppen. (allt slocknar)
    Sedan ett nyare med sådana där vipp-säkringar som man kan återställa själv.
    Där är det bara en av dessa små spakar som reagerar på spisen.
    Jag har redan rullat ut spisen, men finns ingen info där alls. Strömmen, sladden är kopplad via en fast dosa inte ett uttag med stickpropp.
  • Anonym (Elchock)

    Då lär du öppna kåpan på den fasta anslutningen
    och kolla hur många tåtar det finns därinne.
    Har du tre-fas i vägen är det ganska enkelt att
    ansluta en två-fas apparat. 
    Har gjort det med tvättmaskin.

  • Tukt
    Anonym (Elchock) skrev 2019-11-30 14:31:22 följande:

    Då lär du öppna kåpan på den fasta anslutningen
    och kolla hur många tåtar det finns därinne.
    Har du tre-fas i vägen är det ganska enkelt att
    ansluta en två-fas apparat. 
    Har gjort det med tvättmaskin.


    Men hur många tåtar ska det vara då? Normalt är det väl två plus en jord. Ska det vara fyra, sex, 7 tåtar?
  • Anonym (Elchock)

    Vill inte uppmana någon till detta om man inte vet
    vad man gör ..... är egentligen för behörig person.
    Dock går det att googla på typ .. koppla tre-fas till 220 volt .....
    Känner du dig osäker - låt bli!!!!

  • Giftskåneman
    Tukt skrev 2019-11-30 14:04:45 följande:

    Tack! 

    Nej har ingen skylt på väggen. Proppskåpet är ett gammalt skåp med en porslinssäkring som är huvudproppen. (allt slocknar)

    Sedan ett nyare med sådana där vipp-säkringar som man kan återställa själv.

    Där är det bara en av dessa små spakar som reagerar på spisen.

    Jag har redan rullat ut spisen, men finns ingen info där alls. Strömmen, sladden är kopplad via en fast dosa inte ett uttag med stickpropp.


    Har du bara en automatsäkring till spien tyder det på den är enfas, låter väldigt litet.

    Har du trefas brukar det vara 5 trådar, de tre faserna, nolla samt jord, iband används inte nollan, då kan nollsladden vara avklippt, eller så används en fyrledarkabel.

    Kan du se hur många ampere det står på automatsäkringen till spisen?
  • Giftskåneman
    Anonym (Elchock) skrev 2019-11-30 14:31:22 följande:

    Då lär du öppna kåpan på den fasta anslutningen

    och kolla hur många tåtar det finns därinne.

    Har du tre-fas i vägen är det ganska enkelt att

    ansluta en två-fas apparat. 

    Har gjort det med tvättmaskin.


    Litet annorlunda på en tvättmskin som har motor, då kopplar man en kondensator och använder trefasmotor.

    Problemet är ju man inte kan få mer ampere än säkringen tål, 10 ampere 2300 watt ca, 16 ampere ca 3000 watt, har man tre faser fram till nåt blir det tre gånger effekten, men finns ju fördelar med koppla tvättmaskinen som du gjort pga motorn men patronerna är inte snabbare, tyvärr.
Svar på tråden En, två eller tre-fas för spis?