• Ereya

    Illamående så fort jag rör mig, vad göra?

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 7 och mår konstant illa, förutom just när jag vaknar. Äter Lergigan 3 ggr om dagen och har just påbörjat behandling med Postafen och Sea Band.

    Jag mår inte så illa när jag ligger ner, men så fort det kommer snabba rörelser inom synhåll (personer, bilar, kollegor) eller när jag själv rör på mig mår jag extremt illa. Vad kan jag göra? Tips och pepp tas gärna emot, allt ni har. De som har solskenshistorier att dela med sig av får en extra guldstjärna.

  • Svar på tråden Illamående så fort jag rör mig, vad göra?
  • Anonym (Anonym)

    Du kan massera samma punkt där ditt Sea Band ska sitta när du inte har det med dig.

  • Anonym (Tina)

    Du kanske är förstoppad? Eller urinvägsinfektion.

    13 tips när du är illamående vid graviditet

    Ät lätta måltider, gärna varannan eller var tredje timme. Om du inte kan få i dig mat kan du ta lite rör- eller fruktsocker.

    Illamåendet kommer oftast på morgonen. Det beror på att du inte har ätit på länge och att ditt blodsocker sjunkit. Prova att äta lite knäckebröd eller en bit banan innan du stiger upp. Det kan också hjälpa att äta något litet innan du går och lägger dig.

    Välj milda, kaloririka matvaror, till exempel fullkornsbröd, ris och potatis. Man mår ofta bättre om man äter mellanmål med mycket kolhydrater, till exempel frukt eller smörgås. Ät sådan frukt och grönsaker som inte är syrabildande, alltså inte sura. Undvik fett kött och friterad mat.

    Lyssna på din kropp och vad den längtar efter, men försök äta så sunt och välbalanserat som möjligt. Eventuellt kan du bli sugen på ovanliga saker eller mat som du vanligtvis inte äter. Det är okej att ge efter för lusten om det inte handlar om att äta stora mängder godis, snacks eller söta drycker.

    Nattsömnen är viktigt, men också att vila en stund under dagen om det är möjligt. De flesta kvinnor blir oerhört trötta under graviditetens första veckor, vilket kan bidra till att illamåendet ökar.

    Drick massor av vatten, bubbelvatten eller mjölk, särskilt om du kräks ofta.

    Undvik kaffe, svart te.

    Prova akupunktur ? vissa gravida kvinnor upplever att det lindrar.

    Om du brukar bli åk- eller sjösjuk bör du undvika längre bilresor eller segelturer.

    Undvik cigarettrök och avgaser.

    Armband mot illamående kan köpas på till exempel apotek eller på nätet. Det sägs aktivera en särskild akupressurpunkt på handleden.

    Ibland är illamåendet så besvärande att du behöver läkemedel för att lindra. Medicin mot åksjuka kan köpas receptfritt på apotek.

    Det finns även receptbelagda läkemedel om inget annat hjälper - prata alltid först med din barnmorska eller läkare.

  • Anonym (Glassistoralass)

    Ät glass och is! Jag lovar det hjälper....!

  • Anonym (Vass)

    Förstår precis vad du går igenom! Jag var i samma sits som dig, där v 7-8 var de värsta veckorna. Blev hanterbart efter det och började sedan släppa som allra värst i v11, men mår fortfarande illa idag men inte alls lika illa som i v 7.

    Äter du Lergigan och dessutom Postafen så tror jag ärligt att inga "kosttips" kommer att hjälpa. Du får prova dig fram och hitta något som funkar någorlunda för dig. Ät det du är sugen på, oavsett vad det är. Sedan är det bara att hålla ut, hur jobbigt det än är. ?

    Prata med din BM om att ev sjukskriva dig i 1-2 veckor, den tiden kan göra stor skillnad på illamåendet. Och SOV mycket så slipper du tänka så mycket på att du mår illa.

Svar på tråden Illamående så fort jag rör mig, vad göra?