• Citronkakan455

    SGI som student/nyexaminerad

    Hallå där!

    Jag studerar på 100% (tar CSN-lån) samtidigt som jag arbetar extra cirka 40-50%. Vi är inom kort sugna på att försöka bli med barn men är oroliga för min SGI. Innan jag började studera arbetade jag på 100%. Jag undrar nu om jag blir gravid i slutet av utbildningen och jag går på mammaledighet cirka 2-3 månader in på mitt arbete, vad baseras min SGI på då?

    Baseras den på min inkomst innan utbildningen, trots att jag påbörjat en ny anställning men inte hunnit arbeta ihop dessa 240 dagar? Help me! :)

  • Svar på tråden SGI som student/nyexaminerad
  • nnnnnnnn

    Kolla med FK så allt blir rätt.
    Om du varit extremt noga med att studera med CSN och sen direkt börja arbeta så borde din tidigare SGI vara skyddad = din föräldrapenning baseras på din lön före studierna. Din SGI höjs direkt du börjar jobba, men din FP baseras på din gamla SGI då du inte uppfyller 240-dagarsregeln.
    Om du missat någon dag så kan din gamla SGI nollats... = du får lägsta FP.

    Tänk på att du kan varva FL med jobb på ett annat sätt än det traditionella, du kanske vill jobba med det du utbildats till för att inte glömma bort det du lärt dej under studierna? Så det kanske passar dej bättre att vara hemma heltid ett kortare tag tex 3-6 månader, sen jobba deltid eller heltid ett tag tex tills 240-dagarsregeln är fixad. Sen kan du ta ut resten av din FP (deltidsföräldraledig eller heltids) och får då din nya (högre?) föräldrapenning under de dagarna.

    Har man råd kan man ju ta ut så lite dagar som möjligt under första delen av ledigheten tex:
    1) ledig 100 % 3 månader, men tar ut 0 FP-dagar.
    2) Jobbar heltid 240 dagar.
    3) Tar ut föräldraledighet och skyddar SGI genom att ta ut minst 5 FP-dagar/vecka vid heltidsledighet om barnet fyllt 1 år.

    Då får du ut maximalt med pengar, förutsatt att din nya SGI är högre än din gamla.
    Om det är tvärtom, din gamla SGI är högre än din nya så kan du passa på att ta ut alla dina FP-dagar innan din nya SGI registreras.
    Vet en som hade väldigt hög SGI, men sadlat om till mindre betalt arbete pga intresse och att denne verkligen avskydde sitt högbetalda arbete. Började med att ta ut all FP innan den nya lägre SGI'n trädde i kraft = smart!

Svar på tråden SGI som student/nyexaminerad