• Prutt87

    Rakskumsbajs

    Hej!

    Min tremånaders son som helammar har stora problem med gasig mage. Problemet är att han bajsar nästan aldrig själv, tar 4-5 dagar mellan gångerna han bajsar, och däremellan krystar och krystar han och blir så ledsen för han inte får ut något, så vi hjälper honom med så kallad pysventil men det bajs som kommer då kan närmast beskrivas med tjockt raklödder. Det är alltså inte bara skummigt bajs utan som ett tjockt lödder. Det har inte blivit något bättre sen han föddes utan snarare förrvärrats.

    Någon som varit med om liknande och fick något svar på vad detta kan bero på?

    Tack!

  • Svar på tråden Rakskumsbajs
  • Mikka89
    Prutt87 skrev 2019-11-30 20:57:03 följande:

    Hej!

    Min tremånaders son som helammar har stora problem med gasig mage. Problemet är att han bajsar nästan aldrig själv, tar 4-5 dagar mellan gångerna han bajsar, och däremellan krystar och krystar han och blir så ledsen för han inte får ut något, så vi hjälper honom med så kallad pysventil men det bajs som kommer då kan närmast beskrivas med tjockt raklödder. Det är alltså inte bara skummigt bajs utan som ett tjockt lödder. Det har inte blivit något bättre sen han föddes utan snarare förrvärrats.

    Någon som varit med om liknande och fick något svar på vad detta kan bero på?

    Tack!


    Har ni talat med BVC om detta? Låter ju som en förstoppning så rådfråga BVC eller barnmottagningen så lär ni få hjälp med hur ni kan göra eller kolla upp honom, för det låter inte bra att han inte kan bajsa :(
  • Prutt87

    Vi hat pratat med BVC och blivit rekommenderade att testa mjölkfritt och nu efter nästan två veckor ser vi fortfarande ingen större förbättring.. Sköterskan vi pratat med hade inte hört om sånt bajs innan men nämnde inget om förstoppning, kan ens bebisar som ammar bli förstoppade?

  • Mikka89
    Prutt87 skrev 2019-12-01 21:00:38 följande:

    Vi hat pratat med BVC och blivit rekommenderade att testa mjölkfritt och nu efter nästan två veckor ser vi fortfarande ingen större förbättring.. Sköterskan vi pratat med hade inte hört om sånt bajs innan men nämnde inget om förstoppning, kan ens bebisar som ammar bli förstoppade?


    Hmm okej, det vet jag faktiskt inte men jag tycker ju att det låter allvarligt. Har ni prövat att ringa barnmottagningen om erat problem så kanske ni kan få komma dit istället? Eller om BVC kan skicka en remiss så erat barn får hjälp? Kan ju bara bra att nån kunnig läkare får titta på honom och så om ni känner oro inför hans bajs
  • Solblomma30

    Jag tycker inte att det låter allvarligt alls. Om du googlar på engelska så hittar du hur mycket information som helst om bebisbajs som påminner om raklödder. Massor med föräldrar vars barn har haft det och det har varit helt normalt. Även den trovärdiga källan Kellymom som är en amerikansk variant av Amningshjälpen skriver att raklödderkonsistens på bebisbajs är normalt och att det beror på luftbubblor i bajset.

    Om din son verkar ha ont i magen så är ju det ett problem, men konsistensen på bajset låter inte alarmerande tycker jag. Jag har också en tremånaders som inte bajsar ofta. Ungefär en gång i veckan. Men han verkar inte ha ont i magen däremellan. Jag har äldre barn som vi gav laktulos pga förstoppning, det kanske ni kan testa? Prata med BVC om dosering? Vi gav 2 ml en gång per dag till en början och ökade sen upp vartefter. Det hjälpte väldigt bra.

  • Prutt87

    Tack för svar solblomma30 och mikka. Tror inte att det är allvarligt utifrån allmäntillståndet men det är ingen kul när han har ont, han sover ju också väldigt oroligt på natten då magen bullrar. Men skönt att höra om andra som haft sånt bajs då det inte gått att hitta något om det på svenska. Problemet är när han har sånt bajs så har han varit som mest gnällig och skrikig och verkar haft ont, därav oro. Problemet är också att han krystar och inte får ut något för att sen bli ledsen... Det som blivit bättre är att han iaf får ut endel pruttar när han krystar nu för det fick han inte innan.

    Om man skulle ge honom något som underlättar bajsande, fungerar lactulos eller rapsolja bäst? Vet att man kan bli pruttigare av lactulos??

Svar på tråden Rakskumsbajs