• Anonym (Malin)

Abstinens av Sobril?

Hej på er!

Jag har ätit mellan 10 och 20 mg Sobril om dagen i drygt 2 veckor då jag hamnat i en kris.

Min läkare sa att det bara är att sluta ta tabletterna rakt av men nu har jag läst en massa skräckhistorier om abstinens. Hur snabbt kan jag räkna med att känna av abstinens på den dosen jag har ätit under den här perioden? Det borde väl kännas ganska snabbt om jag får besvär?

Det har gått över 24 h nu sen sista tabletten och än så länge känner jag ingenting.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-01 14:01
    Jag skrev fel. Över 48 h har gått sen sista dosen.

• Svar på tråden Abstinens av Sobril?
  • Anonym (Malin)

Någon som vet?

• FtS70

För kort period på för låg dos för att ha skapat ett beroende, tror inte att du kommer känna av något! Jag har haft patienter på 50-75 mg i två månader som klarat utsättning utan problem.

• Anonym (Malin)
    FtS70 skrev 2019-12-01 14:17:11 följande:

För kort period på för låg dos för att ha skapat ett beroende, tror inte att du kommer känna av något! Jag har haft patienter på 50-75 mg i två månader som klarat utsättning utan problem.

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Malin) skrev 2019-12-01 13:33:59 följande:

Hej på er!

Jag har ätit mellan 10 och 20 mg Sobril om dagen i drygt 2 veckor då jag hamnat i en kris.

Min läkare sa att det bara är att sluta ta tabletterna rakt av men nu har jag läst en massa skräckhistorier om abstinens. Hur snabbt kan jag räkna med att känna av abstinens på den dosen jag har ätit under den här perioden? Det borde väl kännas ganska snabbt om jag får besvär?

Det har gått över 24 h nu sen sista tabletten och än så länge känner jag ingenting.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-01 14:01

Jag skrev fel. Över 48 h har gått sen sista dosen.

Bara 2v är nog lugnt. Du känner väl om du inte tardom på en dag om du känner dig tvungen o måste. Så är du förmodligen beroende. Du kan ju prova. Vissa kan bli beroende direkt.
  • Anonym (Ttt)

Absolut i hen fara..låg dos och kort tid.

Det du kan göra om d skulle kännas bättre är att minska med 5 mg var femte dag.

Lycka till!

• Anonym (Knapper)

Har ätit sobril i flera år och inte känt av någon abstinens.

Dem tar man bara vid behov och om det gått mellan 1-2 dagar sedan du tog dem sist så är det ingen fara.

Skulle tro att man får abstinens om man är beroende som mycket annat.

Det är nog ingen fara.

Lycka till

• Anonym (Kfkf)

Efter ett tag minskar effekten med så då kan man behöva öka dosen. Därför är det risk för beroende ännu mer.

Svar på tråden Abstinens av Sobril?