Anonym (Ellie) skrev 2019-12-07 15:59:13 följande:
Risken att bli smittad av toxoplasma är extremt liten och även om man har oturen att bli smittad så är det väldigt ovanligt att det leder till något farligt.
Så jag tycker inte du ska oroa dig över det. Men jag förstår att det känns olustigt.
Efter vecka 25 (kan minnas fel, men läste diverse studier som undersökte infektionsrisk samt dess konsekvenser vecka för vecka via procentuell basis) är risken för konsekvenser av toxoplasma väldigt liten hur som helst och då är dödfödsel och spontanabort inte längre en risk utan snarare och endast ögonpåverkan i allra värsta fall. Personligen slutade jag bry mig om toxoplasma någonstans däromkring. Men listeria kan också finnas i salami och det är mycket mer farligt för en gravid kvinna och hennes foster. Tyvärr. Livsmedelsverket är relativt otydliga med att listeria kan finnas i princip alla livsmedel vid fel hantering. Det är inte bara en gång som salami har fått återkallats pga. listeria över gränsvärdena. Finns massvis med studier där man mäter listeria i diverse olika livsmedel och sk. deli meats dvs. chark brukar ofta ligga ganska så högt upp på listan.
Med det sagt så är risken väldigt liten, TS. Det är säkerligen helt OK för den här gången. :) Tänk på att cirka 120 000 barn föds varje år och i genomsnitt är det endast 0-5 gravida som får listeria per år.