• Aceswe

    Rätt till familjeliv

    Hej Familjeliv!


    Jag och min 37v gravida flickvän har precis fått svar från Migrationsverket där dom valt att neka våran ansökan pga att jag är inneboende (vilket är emot deras krav och förståeligt), och hon kommer att bli utvisad om 5 veckor.
    Vi kommer såklart försöka överklaga (Vi försöker så fort som möjligt få en 2a i andrahand så vi kan överklaga boendesituation).


    Dom säger sen att enligt svensk konventionsåtagande kan ett tillstånd beviljas enligt europakonventionen artikel 8 om rätt till familjeliv.


    De har däremot beslutat att "inskränkningen i vårat familjeliv är proportionerligt till statens intresse av att reglera invandringen", med anledningen att hon är en filippinsk medborgare med giltigt pass, jag är en svensk medborgare med giltigt pass och det finns inga hinder för oss att träffas i filippinerna, samt hålla kontakt via telefon och internet.

    Det, enligt mig, verkar helt orimligt.

    För det första är det 7 timmar tidsskillnad, så när jag är hemma från jobbet har dom redan gått och lagt sig, så är ganska svårt att hålla normal dagligt kontakt.
    För det andra så kommer en förälder att ha minimal kontakt med det nyfödda barnet som beräknas att komma 15e December. Hennes tidsfrist löper ut runt nyår, så vi har lite mer än 3 veckor att spendera med barnet innan hon måste åka.
    Om hon kommer behöva åka har vi bestämt att det är bäst om barnet är med sin mamma. Det betyder att jag kommer få behöva åka till filippinerna hur ofta? En vecka i månaden? 2 veckor varannan månad? Hur ska jag få ledigt från jobbet och ha råd med det? Och även om jag FÅR det, vad är det för kontakt egentligen, en vecka här och där med ett nyfött barn. Jag kommer inte veta någonting om vad man gör med bebisen.
    Sen vet vi inte hur lång tid det kommer ta innan hon kan ansöka om ett nytt uppehållstillstånd då jag måste skaffa lägenheten innan, så barnet kommer heller inte ha någon som pratar svenska.


    Är det någon här som har några råd till oss i våran tidsdesperata situation?
    Någon som kanske har överklagat förut?
    Vi känner oss väldigt hopplösa just nu...

    MVH

  • Svar på tråden Rätt till familjeliv
  • Anonym (A)

    Är det svårt att få uppehållstillstånd i Filippinerna?

  • Jamesdio

    Varför har du inte skaffat dig ett relevant boende på de 8 månader du haft på dig? Vart bor ni och har du arbete där? Hur ser arbetsmarknaden ut?

    Jag förstår att det är lätt att vara efterklok, så jag säger inget mer om det. Tacka regeringen för det här, de vill hellre göda Sverige med 18-åriga barn som inte har asylskäl och måste därför splittra familjer på detta sätt. Jag kan tyvärr inte råda dig hur ni ska göra. Att barnet stannar hos dig och hon reser hem och börjar om processen att få uppehållstillstånd verkar du redan ha uteslutit. Kan du ta föräldraledigt och resa med till Filippinerna? (Vet dock inte hur länge man får ta ut föräldrapenning och vistas utomlands.) 

  • Jamesdio
    Jamesdio skrev 2019-12-02 09:45:21 följande:

     Hur ser arbetsmarknaden ut?


    Menade förstås bostadsmarknaden.


  • Ful Anka

    Det bästa verkar ju vara att ni bor i filipinerna där hon har stöttning av sin familj. Du verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd. Hon kan inte klara ett barn med bara dig vid sin sida och det har nog andra också märkt.


    This is my life and I don't care
  • Aceswe

    @anonym A

    Hon kommer söka online uppehållstillstånd till sverige efter hon kommit hem, sen är det bara att vänta, vet dock aldrig hur lång tid det tar. Sen så har ju hon heller inte varit hemma på över 2 år och kommer juinte kunna jobba pga nyfödd så jag och hennes familj kommer ju behöva bistå henne.

    @jamesdio

    Vi har letat genom bostadsförmedlingen men ingen lycka. Sen så är det ju mest ettor som jag kan få där och migrationsverket kräver en tvåa när man har ett barn. Problemet är sen också att försörjningskraven också kräver att jag har 10000 kvar på lönen efter jag betalat av hyran så andrahands marknaden har inte varit superaktuell då de billigaste ligger runt 12000 i mån.

    Jag skulle kunna skriva ett kontrakt på ett belopp och sen ge extra på sidan om man huttar någon som vill :/ sålänge jag enlugt kontraktet har 10000 kvar.

    Samma sak med att köpa bostad, hyran + ammortering blir för mycket för att bli godkänd på kravet.

    Det står dock att om man har en förmögenhet som man kan leva på så kan de göra yndantag men det står att man mpste kunna leva på den i upp till 5 år, jag har ca 150 tusen sparat men vet ju inte hur dem tolkar det.

    Jag bor i vällingby och jobbar i ulvsunda industriområde. Tjänar runt 20k i mån innan skatt.

    Att hon åker hem och börjar om processen kommer ju oavsett hända om vi inte överklagar, vem barnet är hos verkar inte spela någon roll för migrationsverket, det är mer upp till oss.

    Tack för svar

  • Aceswe
    Ful Anka skrev 2019-12-02 10:15:20 följande:

    Det bästa verkar ju vara att ni bor i filipinerna där hon har stöttning av sin familj. Du verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd. Hon kan inte klara ett barn med bara dig vid sin sida och det har nog andra också märkt.


    Här har vi ju stöttning av min familj. Jag vet inte riktigt vad du påstår med att vi inte kan klara av ett barn själva.

    Att flytta till filipperna är ett alternativ men det är också invecklat pga landets ekonomi. Hon vill heller inte bo där.
  • Anonym (sammalika)

    Vet inte hur reglerna ser ut nu, vi hade liknande läge för tio år sedan.
    Vi gifte oss, han fick permanent uppehållstillstånd på två veckor.

  • Anonym (E)

    Bara för dig att flytta dit. Finns ingen som helst anledning till att ni ska bo i Sverige.

  • Anonym (Göteborgare)

    Undrar om du upplyste din flickvän att du har ganska dåligt betalt jobb och att det finns ett helt regelverk för att få bosätta sig i Sverige innan hon flög hit?

  • Aceswe
    Anonym (Göteborgare) skrev 2019-12-03 18:09:22 följande:

    Undrar om du upplyste din flickvän att du har ganska dåligt betalt jobb och att det finns ett helt regelverk för att få bosätta sig i Sverige innan hon flög hit?


    Ja nu vet du ju inte omständigheterna i situationen, men tack för ditt bidrag.

    Vi bodde tillsammans i danmark innan jag blev tvungen att flytta hit, och då var det antingen hit eller hem för henne. Och eftersom hon redan var gravid så föredrog hon att vara tillsammans under graviditet och födsel eftersom man kan söka tillstånd innifrån sverige om man är gravid.
  • Skruf90

    Kanske kan ni kolla på möjligheten att hon ansöker om uppehållstillstånd med anknytning till barnet istället för till dig efter att det är fött? Tycker mig har läst att det är möjlighet och att kraven inte är desamma då. Kan ha fel men värt att kolla på i alla fall.

Svar på tråden Rätt till familjeliv