• Mon 2 Dec 2019 23:46
    441 visningar
    7 svar
    7
    441

    Rädd

    Det finns inget lätt sätt att säga detta på så jag säger det bra. Jag är född 2003. I hemlighet träffat en kille som äldre. När vi senast träffades så glömde vi kondomen. Jag är nu rädd att jag är gravid.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag förklara för minna förälder att jag kanske är gravid?

    Snälla ge några förlag är desperat!

  • Svar på tråden Rädd
  • Tue 3 Dec 2019 00:43
    #1

    Du har ju redan fått en massaktions och råd sedan tidigare. Var du inte nöjd med dem?

  • Tue 3 Dec 2019 00:43
    #2

    Massa tips och råd ska det stå.

  • Tue 3 Dec 2019 07:36
    #3

    Ledsen jag hittade dem inte och gjorde en ny. Sen hittade jag den och vet nu inte hur jag ska ta bort dem.

  • Tue 3 Dec 2019 07:37
    #4

    Förlåt om det är en så stort problem att jag råkade göra en ny...

  • Tue 3 Dec 2019 07:47
    #5

    Glömde kondom?

    Förstår inte hur du/ni kunde glömda kondom. Var ärlig och berätta för din mor. Kolla dig. Så får ni ta beslut utifrån om du är gravid

  • Tue 3 Dec 2019 08:26
    #6

    Först och främst: Avvakta tills tiden då du ska ha mens och gör då ett graviditetstest, köp ett på apoteket och ta det (helst direkt på morgonen).

    Efter det finns det 2 möjligheter:
    1) Testet är negativt, om inte mensen kommer inom en vecka när den borde, ta ett till, om det också är negativt kan du andas ut.
    2) Testet är positivt. Då måste du ta ställning till om du vill göra abort eller ej, föräldrar behöver inte få veta om du gör det. Ungdomar över 13 år har skyddade journaler från föräldrar/vårdnadstagare. Det vill säga att ingen har någon skyldighet att lämna ut den informationen till de. Jag rekommenderar dock att du berättar för någon vuxen i din närhet. Be om samtal med någon inom vården innan ev abort.

    Jag avslutar med ett råd (har två tonårsbarn själv). Jag rekommenderar dig starkt att införskaffa preventivmedel (förslagsvis P-stav som inte behöver kommas ihåg).
    Kondom är bättre än inget. OM man nu ser till att inte skydda sig så se då till att ta dagen efter piller isf, de kan du ta upp till 72 timmar efter oskyddat sex.

    Kom ihåg detta: Att BÅDA är ansvariga för att skydda sig mot sjukdomar/graviditet.

    Avslutningsvis, en vuxen man som har sex med en så ung tjej som du, det känns inte bra när det är såpass stor åldersskillnad, jag tycker att du ska tänka igenom det väldigt noga om det är detta som du vill.

    Lycka till!!!

  • Tue 3 Dec 2019 14:01
    #7

    Det går mig veterligen inte att ta bort en skapad tråd, du har ju fått massa tips i dina gamla trådar vad jag kunnat läsa mig till.


    Och varför berätta något för dina föräldrar innan du tagit gravtest och fått det svart på vitt?


    Lycka till!

Svar på tråden Rädd