• Jen nifer

När börjar de vi äter/dricker överföras till fostret

Är det någon som vet det mer exakt?
    Får så mycke olika svar hela tiden.

Kan ju vara väldigt bra o veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-16 14:32:44:
    Åt starka värktabletter igår eftersom jag gjore mig illa.
    Sen läste jag att de stod att man inte skulle äta dom om man var gravid, Skadar fostret.
    Tror inte jag är gravid,är på dag 30 o ingen mens,
    Men OM..o alla säger olika
    En del säger att de förs över strax efter bim, en del säger runt vecka 10 ?

• Svar på tråden När börjar de vi äter/dricker överföras till fostret
  • Nyfiken gul

så fort ägget fäster i livmodern får fostret näring från oss...

så länge det svävar fritt i livmodern i väntan på att fästa så lever den på egna reserver.

• Jen nifer

Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln

Då borde ju inte farliga saker överföras dom första veckorna eftersom gulsäcken vekrar ta hand om de sålänge?

• Jen nifer

Någon mer som vet? alla säger ju olika..

• bunny75

Som jag har läst på universitetet, då är ju de första 3 månader de viktigaste i barnets utväcklingen. Just då skapas alla kropsdelar och organer. Då är det största risken att något går mycket snett... missbildningar, misfall osv.

Men så länge man inte +:at är det lugnt

• Jen nifer

usch nu blri ja nervös..hoppas verkligen inte de är ått denna månad då..*buhu* gråter snart..ne men blir så nervös nu..men de är säkert inget..hoppas mensen kommer snart

• Barca

Jennifer, tror inte att du behöver vara nervös, gulesäcken tar ju hand om näringen först, det är runt v.10 som moderkakan tar över näringstillförsel vilket innebär att då är det allt du äter, dricker, röker osv osv går även till embryo/foster.

• Jen nifer

är du säker på det?
    för sen skriver en del at de är nu första veckorna som är värst?
    Hoppas du har rätt..:)

• Jen nifer

de har jag med hört*hoppas* men alltså får se om mensen kommer..gör den säkert..annars får ja ju fråga läkaren:)

• Sportsterforever

Men det står klart o tydligt på FL:s info vecka för vecka. Moderkakan tar över näringstillförseln vecka 10 då embryostadiet övergår till fosterstadie. Innan det är det gulesäcken som står för näringen. Jag tror inte en värktablett ska vara anledning till oro men att fråga en läkare för säkerhets skull låter som en klok idé.
    Ha det bra/Jess

• Jen nifer

vet inte vad mitt test visade förut..*förrvirrad*ska testa imorgon igen :) får se..e så nervös..vil nog helst inte när ja ätit dom här tabletterna:( e så orolig för de..vill ju vara glad:)

Svar på tråden När börjar de vi äter/dricker överföras till fostret