• Anonym (Stress)

    Någon med stress som blivit bättre av sertralin!

    Jag hade utmattning för ett par år sedan. Gjorde livsförändringar men behövde tillslut äta antidepp medicin, sertralin! Blev böttre o jobbade mig mot en återgång. Var inte långt nere i deppigheten, mer sirap i hjärnan svårt att fokusera osv. Kände medicin hjälpte i kombo med samtal.

    Har nu haft en längre tids belastning på jobb/privat . Har utvecklat stress igen, som påverka min kropp, blodtryck. Är inte deppig men tycker heller inget är roligt. Svårt att ta mig för saker när jag kommer hem i från jobb o hjärnan går trögt!

    Skall nu börja äta sertralin igen då jag ställer hopp i att jag skall må bättre. Vill få hjälp att tankarna flyter på bättre o att jag få mer fokus att ta tag i saker! Läkaren tolkning inte stress, gnagande oro som ångest nu!

    Någon som känner igen sig? Blev du hjälpt av antideppresiv medicin? Är man dum som börja äta detta igen?

  • Svar på tråden Någon med stress som blivit bättre av sertralin!
  • Anonym (Uhk)

    När man är deprimerad så är man inte bara ledsen. En del känner sig inte ledsna alls utan det är vanligare att man blir obrydd om allt. Man är trött och vill/orkar ingenting och inget är roligt. Även att känna ångest och stress är vanligt vid depression så det vore nog bra att testa det igen för dig då det låter som att du är deprimerad.

  • Anonym (Stress)

    Ja jag tror nästan det ör bäst! Tufft o befinna sig i något mellanland när det är tungt o drygt!

    Någon annan med egen erfarenhet som kan säga hur det verkat för dem/er?

  • Anonym (Stress)

    Puffar igen för att se om någon har egen erfarenhet

  • Anonym (Stress)

    Då är man här igen! Ett år senare med en dos på 10?mg så är jag återigen utmattad. Någon som blivit hjälpt av att höja dosen?

  • Anonym (M)

    Hur har du jobbat med förändring i vardagen? Är livet fortfarande lika belastat så kommer medicin inte att hjälpa dig. Utmattad blir man när man gör åt mer resurser än man har tillgång till, och då hjälper vila och återhämtning samt livsstilsförändring. Läkemedel kan vara det som gör att man orkar ta tag i de övriga bitarna, men om man fortsätter köra i ett högre tempo än man har resurser för så kommer man fortsätta bli utmattad oavsett.

    Hoppas du får må bättre snart.

  • Anonym (Stress)
    Anonym (M) skrev 2020-11-01 15:07:03 följande:

    Hur har du jobbat med förändring i vardagen? Är livet fortfarande lika belastat så kommer medicin inte att hjälpa dig. Utmattad blir man när man gör åt mer resurser än man har tillgång till, och då hjälper vila och återhämtning samt livsstilsförändring. Läkemedel kan vara det som gör att man orkar ta tag i de övriga bitarna, men om man fortsätter köra i ett högre tempo än man har resurser för så kommer man fortsätta bli utmattad oavsett.

    Hoppas du får må bättre snart.


    Har försökt göra förändringar! Omskolat mig men antagligen siktat på ytterligare ett jobb som bara generera i hög arbetsbelastning! Så frustrerande att inte hitta en balans mellan arbete o privat!

    Trött på att få perioder av sirap i hjärnan!
  • Anonym (Stress)
    Anonym (M) skrev 2020-11-01 15:07:03 följande:

    Hur har du jobbat med förändring i vardagen? Är livet fortfarande lika belastat så kommer medicin inte att hjälpa dig. Utmattad blir man när man gör åt mer resurser än man har tillgång till, och då hjälper vila och återhämtning samt livsstilsförändring. Läkemedel kan vara det som gör att man orkar ta tag i de övriga bitarna, men om man fortsätter köra i ett högre tempo än man har resurser för så kommer man fortsätta bli utmattad oavsett.

    Hoppas du får må bättre snart.


    Har försökt göra förändringar! Omskolat mig men antagligen siktat på ytterligare ett jobb som bara generera i hög arbetsbelastning! Så frustrerande att inte hitta en balans mellan arbete o privat!

    Trött på att få perioder av sirap i hjärnan!
  • ToniErdmann
    Anonym (Stress) skrev 2020-11-01 16:31:03 följande:

    Har försökt göra förändringar! Omskolat mig men antagligen siktat på ytterligare ett jobb som bara generera i hög arbetsbelastning! Så frustrerande att inte hitta en balans mellan arbete o privat!

    Trött på att få perioder av sirap i hjärnan!


    Bättre med sirap i hjärnan än koda. Vad menas med sirap i hjärnan?
  • Anonym (Stress)
    ToniErdmann skrev 2020-11-01 23:18:31 följande:

    Bättre med sirap i hjärnan än koda. Vad menas med sirap i hjärnan?


    Att allt känns segt o trögt. Man tänker en tanke men kan inte tänka den klart! Tappa ord när man pratar, hjärnan koppla inte helt enkelt
  • Anonym (Loco)

    Fick allergisk chock ! Hals ögon svullna, akuten.. Intravenöst "motgift"

  • Anonym (.)
    Anonym (Stress) skrev 2019-12-03 18:22:19 följande:
    Är inte deppig men tycker heller inget är roligt. Svårt att ta mig för saker när jag kommer hem i från jobb o hjärnan går trögt!
    ...
    Vill få hjälp att tankarna flyter på bättre o att jag få mer fokus att ta tag i saker! Läkaren tolkning inte stress, gnagande oro som ångest nu!
    Men depression handlar om allt annat än hur man "känner sig". Jag skulle vilja påstå att du beskriver en klinisk depression.

    Först av allt, hur andra har gjort och deras erfarenheter är just bara deras. Vad andra tycker att du ska göra spelar ingen som helst roll. Möjligen att jag skulle säga att din depression gör att du velar och inte kan fatta ett beslut ens om din egen hälsa.
    Anonym (Stress) skrev 2020-11-01 16:31:03 följande:
    Trött på att få perioder av sirap i hjärnan!
    Vad har läkaren sagt när du berättat om dessa perioder. Jag tycker att du behöver utredas för mer än bara depression.  Får du sådana här perioder kan det handla om annat som betyder att du behöver annan medicinering.


    Jag menar inte att vara så hård som det låter men jag försöker vara rak och saklig och peka på det som du bör fundera över.
  • Anonym (.)

    Själv drabbades jag av en utmattningsdepression. Jag åt sertralin i totalt 3 år. Det är den bästa medicin jag någonsin tagit.

    Helt enkelt för att det stabiliserade hjärnan så att jag kunde ägna mig åt att vara utmattad och försöka återhämta mig från det. Jag är rätt övertygad om att utan den hade jag inte levt idag.

  • Anonym (H)
    Anonym (Stress) skrev 2020-11-01 14:05:37 följande:

    Då är man här igen! Ett år senare med en dos på 10?mg så är jag återigen utmattad. Någon som blivit hjälpt av att höja dosen?


    Du menar mer än 10 mg va? Kan hjälpa att höja mot deprissionen men inte mot stressen du utsätts för i livet. Depressiva är så du orkar hålla huvudet ovanför vattenytan och livsomställningar och t.ex. Kbt och terapi gör att du orkar simma.

    Här finns ingen quick fix utan det kan ta år innan du känner dig normal igen. Jag är bipolär 2 som fick utmattningsymtom. 7 år senare har jag fortfarande problem med minne, vissa ord försvinner, jag kommer inte på vad vissa ord heter på svenska utan säger dem på engelska, har noll lokalsinne kvar och jag letar efter mobil och nycklar minst 20 ggr om dagen.

    Med medicin, sömn, mat och mortion fungerar jag bättre och har olika knep att hålla stressen nere. Och jag har lärt mig säga nej när jag inte orkar.
  • Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2020-11-02 11:56:14 följande:
    Depressiva är så du orkar hålla huvudet ovanför vattenytan och livsomställningar och t.ex. Kbt och terapi gör att du orkar simma.
    Väldigt bra liknelse!
Svar på tråden Någon med stress som blivit bättre av sertralin!