• Anonym (Mimmi)

    Vad händer nu?

    En undran... jag o min sons far var på västbus möte häromdagen. Vi har en del bekymmer med våran 15 åriga son. ( vi bor inte ihop) sonen har valt sen drygt 1 år tillbaka att bo hos pappa.

    Men under mötet kom de fram till att pappa dricker en del( han sa de själv) och att sonen inte tycker om de. Rektorn på mötet reagerade på detta.

    Vi hade även med soc , bup, kurator , lärare vid detta tillfälle. Jag undrar nu.... är någon utav dom här skyldiga att göra orosanmälam på detta ? Eller hur funkar de?

  • Svar på tråden Vad händer nu?
  • Anonym (Lärare)

    Antagligen. Man brukar inte ta upp alkoholvanor som inte är ett problem, och om det är ett problem som skolan misstänker påverkar sonen negativt har de en skyldighet att anmäla. Sonen har ju sagt att han inte tycker om det, det kan räcka som grund. Även om han inte far illa fysiskt är det ju uppenbarligen en olämplig miljö att vara runt en alkoholist.

  • Anonym (Lärare)

    För övrigt, iom att soc redan var på plats kan de själva bestämma sig för att starta en utredning, även utan orosanmälan.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-04 09:51:30 följande:
    Antagligen. Man brukar inte ta upp alkoholvanor som inte är ett problem, och om det är ett problem som skolan misstänker påverkar sonen negativt har de en skyldighet att anmäla. Sonen har ju sagt att han inte tycker om det, det kan räcka som grund. Även om han inte far illa fysiskt är det ju uppenbarligen en olämplig miljö att vara runt en alkoholist.
    Håller med
Svar på tråden Vad händer nu?