• Anonym (Hur gör ni?)
    Wed 4 Dec 2019 10:41
    3493 visningar
    31 svar
    31
    3493

    Våga tacka nej till julbord?

    Ni som får inbjudan om julbord på erat jobb, är ni med eller vågar ni tacka nej?

  • Svar på tråden Våga tacka nej till julbord?
  • Wed 4 Dec 2019 10:44
    #1

    Jag är med om jag har möjlighet, annars tackar jag nej. Jag tycker julbord är trevligt och gott men förstår inte riktigt din fråga, varför skulle man inte våga tacka nej?

  • Anonym (A)
    Wed 4 Dec 2019 10:45
    #2
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2019-12-04 10:41:33 följande:

    Ni som får inbjudan om julbord på erat jobb, är ni med eller vågar ni tacka nej?


    Jag har blivit bjuden på två st, ett med enheten jag tillhör organisatoriskt, ett med avdelningen där jag jobbar. Jag har tackat nej till båda, inget som har ifrågasatts alls. Varför skulle det? Det är frivilligt att gå.
  • Anonym (Elsa)
    Wed 4 Dec 2019 10:46
    #3

    Inga som helst problem att tacka nej

  • Anonym (Gladi­ator)
    Wed 4 Dec 2019 10:47
    #4

    Jag går aldrig på sammankomster genom jobbet.

  • Wed 4 Dec 2019 11:06
    #5

    Varför skulle man inte våga tacka nej?

  • Anonym (Pepp)
    Wed 4 Dec 2019 11:07
    #6
    Anonym (Hur gör ni?) skrev 2019-12-04 10:41:33 följande:

    Ni som får inbjudan om julbord på erat jobb, är ni med eller vågar ni tacka nej?


    Jag vill gå, är så god mat på det stället, men kan inte eftersom det är trappor upp till restaurangen och jag kan inte gå i trappor längre. Jag älskar julbord så jag skulle aldrig tacka nej. Om det var något annat som jag inte vill gå på skulle jag tacka nej definitivt. Om det behövs för det sociala samspelets skull hade jag dragit nån vit lögn för att slippa.
  • GGN
    Wed 4 Dec 2019 11:12
    #7
    Långbenopluto skrev 2019-12-04 11:06:16 följande:

    Varför skulle man inte våga tacka nej?


    Undrar jag med.
  • Wed 4 Dec 2019 11:28
    #8

    Jag förstår faktiskt inte alla de som springer på olika typer av sammankomster som afterwork, jobbfester, julbord osv med jobbet. Normalt spenderar man redan drygt 40 timmar i veckan med sina kollegor, och umgås alltså redan lika mycket med dem som med sina egna barn och sin partner. Varför ska man därutöver, helt frivilligt och utan betalning, välja att spendera ännu mer tid med kollegorna? 
    Visst, är man singel så why not? Men har man familj så tycker jag definitivt att resten av ens tid ska ägnas åt barn och partner. 

    Så självklart kan du tacka nej till julbord! 

  • Anonym (Mm)
    Wed 4 Dec 2019 11:35
    #9

    Vi är en liten arbetsplats om 9 personer så om en skulle tacka nej skulle nog folk ta lite illa upp och undra vad det är för fel men man kan inte tvinga någon såklart.
    Vi har endast ett julbord, en sommartillställning och en aw per år så vi har inte så många gemensamma tillställningar.

  • Anonym (G)
    Wed 4 Dec 2019 11:39
    #10

    Situationer som den här diskuteras på chefsutbildningar.

    Det måste vara ok att säga nej. Utan att bli ifrågasatt av någon.

    När jag var yngre gick jag på alla fester/aktiviteter på jobbet. De senaste 5 åren inte på en enda.

Svar på tråden Våga tacka nej till julbord?