• Marsipanpinglan

    Brytdatum - Inkomst på olika datum

    Hej!
    Hoppas på lite inspiration här!

    Jag och min nyblivna sambo ska börja med budget och kassabok i excel men har lite problem med att enas om när brytdatumet - vilket datum vi ska börja varje månad med - då vi får inkomsterna på olika datum - den 20:e, 24:e och 27:e.

    Hur gör ni? Hur skulle ni gjort?

    Tack på förhand!
    /Anna

  • Svar på tråden Brytdatum - Inkomst på olika datum
  • Anonym (Economy)

    Måste ni ha ett datum, kan ni inte bara köra januari, februari osv?

    Annars hade jag valt det datum när den största inkomsten kommer in, eller den 27:e för det är då man ska betala sina räkningar.

    Men det är svårt att veta, eftersom jag inte vet hur ni ska göra budgeten, man kan ju göra på olika sätt.

    Mina budgetar har genom åren varit ganska enkla, månadens inkomster, alla de olika räkningarna, matpengar samt sparpengar. Sedan har vi levt för det som blivit över. Vi använder budgeten mer för att dels hålla koll på att alla räkningar kommer in och blir betalda, dels för att se till att det finns pengar över de månader när vi har mer räkningar samt för att se hur mkt vi kan spara/investera.

  • Anonym (Via)

    Jag och min man får gemensamt först barnbidrag den 20:e, sen kommer hans lön och några dagar senare min. Tom-datum på alla räkningar sätter vi alltid till den 28-29 för då vet vi garanterat att vi har koll på att alla pengar in finns på kontona.
    Så därför har vi från den 1a i månaden. Då vet vi vad som kommit in och vad som gått bort i räkningar (e-fakturor, autogiron mm). 

Svar på tråden Brytdatum - Inkomst på olika datum