• Anonym (Pet)

Fick jag en ministroke igår?

Jag är fullt frisk men igår vid middagstid så hade jag någon sorts dimsyn/bortfall av syn på ena ögat. Om vi säger att man ser 100% så var det en liten kant på kanske 10-15% i nedre vänstra hörnet på höger öga som jag inte såg ordentligt på. Jag kunde inte läsa hela skylten med två rader som jag tittade på. Jag såg alltså inte hela skylten på en gång med nedre delen av ena ögat. Det höll i sig i kanske 20 minuter.

Lite senare när jag skulle läsa en artikel så läste jag sakta och den gick ändå inte in i skallen och när jag skulle prata så sa jag helt fel saker i kanske 5 minuter. Jag vet inte riktigt vad jag sa men om jag skulle säga att jag vill ha en röd bil så sa jag typ att "jag hade en död, nä va, ville jag en död bil" och jag kunde inte läsa en sak ordentligt för min man heller. Han satt inte i samma rum som mig och trodde att jag skämtade med honom sa han senare.

Jag sa även "varför kan jag inte prata??" medans jag sa fel saker. Jag sa liksom fel ord gång på gång, fel ordföljd med mera.

Det låter klockrent som en TIA antar jag men jag mådde bra efter det här och har inte haft några konstiga symptom varken före eller efter förutom denna dryga halvtimme.

Vore vi hemma i Sverige så skulle jag gå till läkare men det är vi inte just nu. Kan det vara stress eller något sånt bara?

• Svar på tråden Fick jag en ministroke igår?
  • Anonym (Jenny)

Migrän kanske? Kan du inte kolla med en läkare i alla fall?

• Anonym (Pet)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-12-04 15:45:11 följande:
    Migrän kanske? Kan du inte kolla med en läkare i alla fall?
    Jag hade ingen migrän jag kände av men man kanske inte måste göra det? Annars brukar jag ofta få migrän som verkligen gör ont en dag innan mensen kommer men det här var tre dagar innan förväntad mens. Jag får nog inte tag på min läkare hemma. Dom brukar ju inte gå att få prata med i telefon så ofta. Obestämd
  • Anonym (Tia)

Ja, låter som en tia.

• Anonym (Stressad?)

Är du stressad? För stress kan ge sådana symptom. Men även olika sjukdomssymptom, varav stroke är en sådan. Vore jag du skulle jag även om jag mådde bättre söka vård för att säkerställa att det inte var en TIA. Är det en TIA du hade så finns risken att du får en ny, men mycket värre sådan

• FtS70

Som psykiatriker tänker jag kanske för ofta att symptom är psykosomatiska, men detta tror jag inte är stress, eller migrän för den delen. Det här måste du kolla upp!

• Anonym (Pet)
    FtS70 skrev 2019-12-04 20:01:13 följande:
    Din ålder?
    40+.
    Anonym (Tia) skrev 2019-12-04 20:03:44 följande:
    Ja, låter som en tia.
    Aj då.
    Anonym (Stressad?) skrev 2019-12-04 20:05:36 följande:
    Är du stressad? För stress kan ge sådana symptom. Men även olika sjukdomssymptom, varav stroke är en sådan. Vore jag du skulle jag även om jag mådde bättre söka vård för att säkerställa att det inte var en TIA. Är det en TIA du hade så finns risken att du får en ny, men mycket värre sådan
    Jag är inte stressad. Hur tar läkaren reda på om det var en TIA i efterhand? En dyr CT?

Det var så väldigt konstigt att jag inte kunde läsa innantill ens en gång utan bara snubblade på orden och läste i fel ordning och sa fel ord fast jag såg orden som stod i artikeln. Typ att jag såg att det stod hund men läste båt. Och sen fick jag inte fram dom rätta orden när jag skulle prata själv heller. Men det varade inte speciellt länge och jag kände inte av något konstigt annars. Förutom att det var lite synbortfall nertill i kanten på ena ögat också tidigare.

För cirka 12 år sen när jag nyss hade vaknat en morgon så blev det som en rullgardin som drog ner över ena ögat i ungefär 20 minuter. Jag såg alltså ingenting alls på det ögat under en stund. Hade inga andra symptom då heller. Pratade med min kompis som är ögonläkare den gången och hon trodde det var ögonmigrän och synen kom ju tillbaka en stund senare. Har aldrig hänt igen sen dess. Det var samma öga som igår när jag tänker efter. Mitt synfel idag är svårt att se på nära håll och svag justering på långt håll och astigmatism om det betyder något i fallet.

• Anonym (kolla upp)

Hade det bara handlat om synbortfallet hade jag trott det varit ögonmigrän. Jag har det själv nämligen, och det brukar yttra sig på ungefär det sättet. 

Men i och med att du också hade problem med talet, tror jag tyvärr också att det kan ha handlat om en tia. Om det går att kolla upp i efterhand, tycker jag absolut att du ska göra det! 

• Anonym (Filifjonkan)

Tycker också du skall kolla upp det. Jag har har aldrig hört att migrän kan på något sätt påverka talet (har haft kontakt med väldigt många neurologer angående min kroniska migrän). 

• Anonym (Li)
    Anonym (Pet) skrev 2019-12-04 20:21:46 följande:

40+.Aj då.Jag är inte stressad. Hur tar läkaren reda på om det var en TIA i efterhand? En dyr CT?

Det var så väldigt konstigt att jag inte kunde läsa innantill ens en gång utan bara snubblade på orden och läste i fel ordning och sa fel ord fast jag såg orden som stod i artikeln. Typ att jag såg att det stod hund men läste båt. Och sen fick jag inte fram dom rätta orden när jag skulle prata själv heller. Men det varade inte speciellt länge och jag kände inte av något konstigt annars. Förutom att det var lite synbortfall nertill i kanten på ena ögat också tidigare.

För cirka 12 år sen när jag nyss hade vaknat en morgon så blev det som en rullgardin som drog ner över ena ögat i ungefär 20 minuter. Jag såg alltså ingenting alls på det ögat under en stund. Hade inga andra symptom då heller. Pratade med min kompis som är ögonläkare den gången och hon trodde det var ögonmigrän och synen kom ju tillbaka en stund senare. Har aldrig hänt igen sen dess. Det var samma öga som igår när jag tänker efter. Mitt synfel idag är svårt att se på nära håll och svag justering på långt håll och astigmatism om det betyder något i fallet.

Nej, en tia syns inte på en CT då det är en övergående syrebrist i hjärnan pga en liten propp som löser upp sig själv. Det är typiska symtom och tidsaspekten som ger diagnosen. Som övriga sagt finns ökad risk för stroke kommande dygnen och därför brukar man vid misstänkt tia bli inlagd för observation. Du bör söka vård så snart du kan, både för risken för nytt insjuknande, och för att utesluta behandlingsbara orsaker till TIA/stroke.
  • Anonym (Pet)
    Anonym (kolla upp) skrev 2019-12-04 20:30:39 följande:
    Hade det bara handlat om synbortfallet hade jag trott det varit ögonmigrän. Jag har det själv nämligen, och det brukar yttra sig på ungefär det sättet. 

Men i och med att du också hade problem med talet, tror jag tyvärr också att det kan ha handlat om en tia. Om det går att kolla upp i efterhand, tycker jag absolut att du ska göra det! 
    Hur ofta får du ögonmigrän och vad innebär det för dig?
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-12-04 20:35:05 följande:
    Tycker också du skall kolla upp det. Jag har har aldrig hört att migrän kan på något sätt påverka talet (har haft kontakt med väldigt många neurologer angående min kroniska migrän). 
    Kronisk migrän låter hemskt. Jag tycker det är illa nog när jag får det cirka 6 gånger om året. Hoppas att du har hittat något som botar. Vet du vad som sätter igång din migrän? För mig är det hormonellt och många parfymer.
    Anonym (Li) skrev 2019-12-04 20:42:04 följande:
    Nej, en tia syns inte på en CT då det är en övergående syrebrist i hjärnan pga en liten propp som löser upp sig själv. Det är typiska symtom och tidsaspekten som ger diagnosen. Som övriga sagt finns ökad risk för stroke kommande dygnen och därför brukar man vid misstänkt tia bli inlagd för observation. Du bör söka vård så snart du kan, både för risken för nytt insjuknande, och för att utesluta behandlingsbara orsaker till TIA/stroke.
    Jag tog aspirin för säkerhets skull och tar det i några dagar till. Jag googlade TIA och kände inte igen något annat än just lite synbortfall och det med talet. Det med talet varande inte länge åtminstone så det är ju bra. Jag visste ju att jag sa fel men andra med riktiga strokes eller TIA kanske inte ens vet det?

• Anonym (Ångermanland)

Nej det är troligen en migränattack, ibland har man inte huvudvärk utan får sån där dimsyn du pratar om, jag får det rätt ofta, eller ca 6-7 gånger per år, ibland mer. När det händer kan jag bara blunda typ i en kvart så går det över. Kanske är det så att du även håller på få sämre syn.

Mina migränattacker händer dock oftast på våren när man inte är van solljuset.

Ibland kan det däremot sluta med kräkningar för min del, jag får sällan huvudvärk, möjligen efter kräkningarna kan jag få huvudvärk. Av någon anledning vill jag tömma typ hela magen och då känns det bra igen.

Faktiskt kan det räcka med ett stort glas vatten och en alvedon för att förhindra en längre attack.

Min egna teori är att det har med magen och ögonen att göra, någon slags kombination av uppsvullen mage, stress och torra ögon som utlöser det.

jag vet dock inte om du får samma som jag, men skulle tippa på att 99% säkerhet så är det migrän, stress eller torra ögon, eller dålig syn som gör att du får anstränga dig för mycket.

• Anonym (Kdkek)

Tior syns visst på röntgen.
  • Anonym (Kdkek)

Det är ju små blodproppar.
  • Anonym (A)
    Håller med
  • Anonym (Kdkek)

Kolla upp det direkt. Fråga nån läkare åtminstone.

• Anonym (Li)
    Anonym (Kdkek) skrev 2019-12-04 21:08:48 följande:

Tior syns visst på röntgen.

Ytterst sällan i akutskedet och på en CT.
  • Anonym (Chansa INTE!)

Det måste inte vara en TIIA, men risken finns och då tycker jag absolut inte att du skall chansa utan se till att kolla upp det hos läkare NU på en gång. Ignorera inte det här utifrån teorier om migrän o.d. utan ta det säkra före det osäkra.

• Anonym (Annemaj)

Gör en läkarundersökning - framförallt koll av ditt blodtryck.

• Anonym (kolla upp)
    Anonym (Pet) skrev 2019-12-04 20:49:32 följande:
    Hur ofta får du ögonmigrän och vad innebär det för dig?

Jag får ögonmigrän väldigt sällan. Första anfallet fick jag när jag var runt 20 år. Nu är jag 40+ och har väl haft det mellan fem till tio gånger sedan dess. (Bara en uppskattning, har inte hållit räkningen.) 

För mig innebär det ett synbortfall i högra delen av synfältet. Jag kan alltså inte se ordentligt, utan en del av synfältet blir vågigt. Det är svårt att läsa. Köra bil är omöjligt (och förstås väldigt olämpligt.) 
    Anfallen varar i ungefär 20 minuter. Men det händer inget utöver störningarna i synfältet. 
    Både min pappa och min farfar har lidit av samma åkomma, därför blev jag inte rädd utan visste direkt vad det var redan första gången jag drabbades. 
Svar på tråden Fick jag en ministroke igår?