• Dansak

    Sjukskriven för gravillamående?

    Jag sjukanmälde mig en vecka under v7. Stor förståelse på jobbet från alla chefer då. Detta pga illamåendet och att jag inte kunde stå eller gå utan att kräkas. Fick utskrivet Lergigan Comp och därefter var det klart hanterbart! Första veckorna efter jag började med pillrena så försvann illamåendet på 20 min efter jag tog ett piller. Men nu, efter att ha ätit pillrena i 5 veckor, så ger de ingen effekt längre och illamåendet har bara eskalerat. Nu kräks jag på jobbet fyra gånger om dagen igen. Ska ringa BM imorgon. Har ett väldigt aktivt serviceyrke och detta går ut över mina kunder. Jobbet är också väldigt fysiskt, vilket gör mig trött och därför blir också illamåendet värre. Jag mår som bäst på morgonen då jag vaknar och sedan eskalerar det under dagen, allt eftersom jag blir tröttare.

    Jag VILL verkligen vara på jobbet men jag bidrar ju ingenting alls för tillfället, och funderar därför på en sjukskrivning i åtminstone 2-3 veckor för att se om illamåendet avtar. Mycket kan ju hända på några få veckor. Ni som blivit sjukskrivna, hur illa har ni haft det? Alltså vad ska man förväntas stå ut med? Finns det andra piller som jag ska prova innan sjukskrivning?

  • Svar på tråden Sjukskriven för gravillamående?
  • Anonym (Ja)

    Blev sjukskriven v7-v18, kräktes ca 5 ggr/dag och hemskt illamående hela tiden. Jobbar med samtalsterapi och kunde inte koncentrera mig eller kräkas inför patienter.

  • Anonym (Li)
    Dansak skrev 2019-12-04 20:28:05 följande:

    Jag sjukanmälde mig en vecka under v7. Stor förståelse på jobbet från alla chefer då. Detta pga illamåendet och att jag inte kunde stå eller gå utan att kräkas. Fick utskrivet Lergigan Comp och därefter var det klart hanterbart! Första veckorna efter jag började med pillrena så försvann illamåendet på 20 min efter jag tog ett piller. Men nu, efter att ha ätit pillrena i 5 veckor, så ger de ingen effekt längre och illamåendet har bara eskalerat. Nu kräks jag på jobbet fyra gånger om dagen igen. Ska ringa BM imorgon. Har ett väldigt aktivt serviceyrke och detta går ut över mina kunder. Jobbet är också väldigt fysiskt, vilket gör mig trött och därför blir också illamåendet värre. Jag mår som bäst på morgonen då jag vaknar och sedan eskalerar det under dagen, allt eftersom jag blir tröttare.

    Jag VILL verkligen vara på jobbet men jag bidrar ju ingenting alls för tillfället, och funderar därför på en sjukskrivning i åtminstone 2-3 veckor för att se om illamåendet avtar. Mycket kan ju hända på några få veckor. Ni som blivit sjukskrivna, hur illa har ni haft det? Alltså vad ska man förväntas stå ut med? Finns det andra piller som jag ska prova innan sjukskrivning?


    Vore du min patient med de besvären hade jag absolut sjukskrivit dig 2-3 v. Vad annat ska du göra, stackare?
  • Anonym (Ja)

    Kolla upp symptomen för hyperemesis. Min läkare sa att fk alltid godkänner den diagnosen för sjukskrivning. Är det så för dig så lägg fram det så för läkaren.

  • Anonym (Anna)

    Blev sjukskriven from v 30, hade kunnat bli det mycket tidigare, och det var pga trötthet. Plus att vi har en iq-befriad schemaläggare som inte kan lägga schema, och som inte hajade att jag inte orkade jobba som vanligt, inte lika långa pass.
    Iaf, jag tycker TS borde vara sjukskriven, hemma, vila o ta det lugnt. Tror inte det är bra för varken henne eller bebisen med allt kräkande, o så stressen på det.

  • Anonym (F.kassan)

    En läkare kan nog absolut sjukskriva dig med all rätt MEN beroende på handläggare på f.kassan så kan dom neka dig sjukpenning. Var därför väldigt noga när du fyller i anledning och varför du bör vara sjukskriven. Be också läkaren skriva tydligt och noga och hur illamåendet påverkar dig och ditt jobb.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (F.kassan) skrev 2019-12-04 20:44:48 följande:

    En läkare kan nog absolut sjukskriva dig med all rätt MEN beroende på handläggare på f.kassan så kan dom neka dig sjukpenning. Var därför väldigt noga när du fyller i anledning och varför du bör vara sjukskriven. Be också läkaren skriva tydligt och noga och hur illamåendet påverkar dig och ditt jobb.


    Kanske be läkaren skriva nåt om hur riskabelt kräkandet är för andra? Om TS har serviceyrke menar jag
  • Aamon

    Kräktes ca 4 ggr/dag på jobbet.

    Har samma upplevelse av Lergigan. Illamåendet lindrades dock lite om jag gick och smååt hela tiden. Gjorde en stor smoothie på morgonen (kring litern) som jag drack lite av hela tiden och fyllde på under dagen. Gick runt med en rulle hundbajspåsar i fickan och hade en soptunna bredvid bredvid mig när jag åt. Kräktes ofta i samband med frukost/lunch/kraftiga lukter. Jobbar patientnära som sjuksköterska och ville inte alls bli sjukskriven så hittade på kreativa lösningar. Patienterna var alla förstående om jag ursäktade mig och spydde.

  • Anonym (Mi)

    Som andra redan skrivit, säkerställ att läkaren noggrant i detalj skriver varför du inte kan jobba. Skriv även det med egna ord till försäkringskassan så ökar sannolikheten för att en längre sjukskrivningen godkänd av försäkringskassan.

    Vad det gäller medicin mot illamåendet annat än lergigan och lergigan comp så är jag tveksam då jag aldrig hört något trots två graviditeter som din. Men något som kan fungera är akupunktur. Efter min sista graviditet sa en sjukgymnast att alla sjukgymnaster kan ge akupunktur mot graviditetsillamående och att det brukar fungera på många även om medicinerna inte gjort det, så det kan kanske vara värt att testa?

  • Dansak

    Tack snälla för erat stöd! Känns lite bättre nu faktiskt... har känt mig så gnällig som går runt och klagar på att jag mår illa. Det har liksom blivit så "uttjatat" på jobbet som ursäkt för att spendera mesta av tiden på toaletten... iaf upplever jag att de manliga kollegorna nästan biter sig i läppen från att säga något syrligt när jag säger att jag måste på toaletten hela tiden. Så jag har som velat bara försvinna ett tag så det får mig att känna mig så oduglig. En sjukskrivning och att få vila är verkligen det jag behöver just nu.

    Vet ju att FK kan vara tjorviga också. Hur kan jag be läkaren att uttrycka sig för att de ska förstå? Det har ju varit så hanterbart under 3 veckors tid nu att jag faktiskt har kunnat vara serviceminded, men dessa två senaste veckorna har jag försökt hålla mig nära personalingången för att kunna springa på toaletten, eller nära en papperskorg.. Men det känns ju inte okej att kräkas bara sådär inför en kund. Jag hinner inte ens ursäkta mig utan måste bara springa iväg på en gång för att hinna till toaletten. Det är ju inte heller "återkommande" kunder så jag har bara en chans att göra ett första bra intryck å företagets vägnar, och det misslyckas jag ju fatalt med just nu. En annan sak vore det ju om man "kände" dem och kunde ursäkta sig i förväg, men herregud kan ju inte gå och berätta för varenda en som kommer in att jag är gravid....

  • Disa35
    Aamon skrev 2019-12-04 20:56:53 följande:

    Kräktes ca 4 ggr/dag på jobbet.

    Har samma upplevelse av Lergigan. Illamåendet lindrades dock lite om jag gick och smååt hela tiden. Gjorde en stor smoothie på morgonen (kring litern) som jag drack lite av hela tiden och fyllde på under dagen. Gick runt med en rulle hundbajspåsar i fickan och hade en soptunna bredvid bredvid mig när jag åt. Kräktes ofta i samband med frukost/lunch/kraftiga lukter. Jobbar patientnära som sjuksköterska och ville inte alls bli sjukskriven så hittade på kreativa lösningar. Patienterna var alla förstående om jag ursäktade mig och spydde.


    Då hoppas jag vid Gud att patienternas immunförsvar var lika förstående.
    Du får ursäkta, men det tycker jag låter ganska konstigt. Inom vad jobbar du?
Svar på tråden Sjukskriven för gravillamående?