• Anonym (TS)

    Alkoholmissbruk - fråga till kunniga/erfarna

    Säg att du druckit ca 1,5-2 liter vin per dag i 3 mån, om du bara slutar direkt. Cold turkey. Hur länge mår du SKIT? (skakar, ångest, svettas, nästan dödslängtan)?

  • Svar på tråden Alkoholmissbruk - fråga till kunniga/erfarna
  • Anonym (20 årig alkis)

    Jag är kvinna på 20 år, min kille åkte in i fängelse när jag var 18 han kommer ut nästa år och just där och då var det det värsta som kunde hända mig det kändes som hela min värld rasade. Jag hade haft ett drogmissbruk i över 3 år då jag rökte dagligen, det blev värre oc jag började med tramadol med kombination av alkohol vilket är dödligt och livsfarligt men det var det enda som fick mig att inte må skit.

    Det slutade med att mitt tramadol missbruk blev så illa att jag blev kraftigt underviktig och jag är 180 lång, jag fick krampanfall och tagen av polisen x antal gånger, katastrof.

    Det blev ett wake up call när jag senare riskerade fängelse även jag och valde därför att börja med den lagliga drogen, alkohol.

    Jag kunde tömma en dunk vin på en dag lätt, efter nån månad började folk i min närhet (vänner) bli oroliga och kontaktade mina föräldrar. Alkolism går i vår släkt så detta togs på allvar tack och lov. Där och då var det för mig det värsta som Unde hända. Jag blev tvingad att flytta hem som ett rehab, om jag lämnade hemmet fick jag blåsa direkt jag kom hem, det var tortyr jag hatade mitt liv och alla runt om mig som inte gav mig alkohol, så sjukt i efterhand.

    Jag mådde så jävla dåligt, jag hade sjuka självmordstankar, jag brydde mig inte om något eller någon inget spelade någon roll, jag blev fan iskall. Jag svettades och det kändes som jag hade feber dom första 2 veckorna var helt klart värst men vid 1 månad går det uppför. Man mår fortfarande skit psykiskt, det är jobbigt att vara i sammanhang där alkohol dyker upp, det känns fördärvligt att tacka nej, man känner sig som en outsider som att man inte passar in någonstans.

    Alltså skulle jag vilja säga att dom 2 första veckorna är tuffast fysiskt alltså att det syns på en att man mår skit, efter 1 månad blir dom fysiska smärtorna bättre och bättre men det psykiska sitter kvar så jävla länge.

    Vid den här tiden var jag 18 år, idag är jag 20år och fortfarande nykterist, jag tror aldrig att suget släpper, någonsin tyvärr men min psykiska hälsa har blivit bättre efter 2 år absolut, idag är jag tacksam för mina kompisar som kontaktade min mamma, tacksam för alkoholblåsen för annans hade jag varit död eller suttit inne 100%.

    Jag har fått totalt under dessa 2 år två stycken återfall, en på en tjejmiddag där jag BARA skulle ta 1 glas till maten, jag drack upp hela dunken. Det andra var på nyår med familjen, jag lyckades tjata att jag också skulle få ETT glas champagne vid 12-slaget så jag kunde få ''känna mig som alla andra'' för en dag, jag blev fullast det nyåret.

    Det finns inget ''Ett glas'' man måste få bort tänkesättet att ''känna sig som alla andra'' och ''vill känna mig normal'' det är så jävla fel, alkohol är hemskt, blir så irriterad att det ska påverka ens tankesätt så, man klarar sig utan varför ska man känna ett behov att man måste ha det..

    shit du fick en bibel, självklart kanske du i framtiden kan hålla dig till ett glas men det kan inte jag en gång alkis alltid alkis i guess.

    det blir bättre, kämpa! du och din kropp kommer må så jävla bra sen, men det är svårt och tufft som fan i början men bara du vill klara du det men utan viljan går det inte då måste man söka ytligare hjälp, vård.

  • Anonym (TS)

    Men oj! Tar det så lång tid trots att det "bara" pågått i 3 mån. Det finns inte en chans att jag kan må så jävla risigt i 2 veckor. Ingen vet så jag vill fixa detta själv. Har som sagt pågått i 3mån (för att lindra ångest) men känner att jag tappat kontrollen och vill sluta.

  • Anonym (20 årig alkis)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-05 02:35:50 följande:

    Men oj! Tar det så lång tid trots att det "bara" pågått i 3 mån. Det finns inte en chans att jag kan må så jävla risigt i 2 veckor. Ingen vet så jag vill fixa detta själv. Har som sagt pågått i 3mån (för att lindra ångest) men känner att jag tappat kontrollen och vill sluta.


    Jag tror det kommer vara tufft för dig kanske dom första 3-4 dagarna, jag hade hållt på längre än dig och dessutom missbrukat droger innan så jag fick mig en rejäl känga tillbaka. Du har all chans i världen, om bara du vet och du vill sluta tror jag du kommerklara dig fint. Trappa inte ner, sluta direkt och köp inget vin! Ladda ner en app som räknar ner dagar så skriver du in din första dag nykter när du ser att duklarat dig utan alkoholen ett visst antal dagar blir man mer motiverad, iallafall jag. Ha i tankesättet att dom första dagarna är absolut jobbigast, försök sysselsätta dig det hjälpte mig mycket.
  • Anonym (20 årig alkis)

    Men 3 månader och 1,5 liter om dagen är ett missbruk, om du har tur kommer du klara det som en dans på rosor jag tror på dig! :)

  • Anonym (TS)

    Tack fina du! Jag är betydligt äldre än dig, och småbarnsförälder. Detta "bara" gick över styr på nolltid. Måste sluta genast och har verkligen inte 3-4 veckor på mig om jag ska hålla det hemligt. Måste sluta nu innan det skiter sig totalt.

  • Anonym (A)
    Anonym (20 årig alkis) skrev 2019-12-05 02:51:40 följande:
    Men 3 månader och 1,5 liter om dagen är ett missbruk, om du har tur kommer du klara det som en dans på rosor jag tror på dig! :)
    Håller med
  • Anonym (TS)

    Ska kämpa järnet i helgen. Anser att det är så kort tid med denna jävla idiotiska alkohol att det inte borde ta så lång tid. Vill ha bort det ur mitt liv omedelbart.!!!

Svar på tråden Alkoholmissbruk - fråga till kunniga/erfarna