• Jiller

    Dragande hund

    Har tagit över en labrador på 5 år som inte har blivit tränad eller uppfostrad. Det största problemet just nu är att den drar för fullt i kopplet när man är ute och går. Har provat att byta till en sele men det har inte hjälpt. Hur ska man göra? Tidigare hundar jag haft har aldrig dragit i kopplet så jag är lite oerfaren när det gäller den biten

  • Svar på tråden Dragande hund
  • Ignoramus

    Kontaktövningar. Träna att gå fot och få belöningar hela tiden. En sån hund hade jag förmodligen också släppt i ett hägn så att den blev av med all överskottsenergi som den förmodligen har byggt på sig i det gamla hemmet. Så låt den springa av sig först, sen kontaktövningar och fotgående.

    Svårt att träna en sån hund när den håller på att implodera av att inte få utlopp för energin.


    Jiller skrev 2019-12-05 11:16:40 följande:

    Har tagit över en labrador på 5 år som inte har blivit tränad eller uppfostrad. Det största problemet just nu är att den drar för fullt i kopplet när man är ute och går. Har provat att byta till en sele men det har inte hjälpt. Hur ska man göra? Tidigare hundar jag haft har aldrig dragit i kopplet så jag är lite oerfaren när det gäller den biten


  • EmberEyes
    Ignoramus skrev 2019-12-05 12:06:39 följande:

    Kontaktövningar. Träna att gå fot och få belöningar hela tiden. En sån hund hade jag förmodligen också släppt i ett hägn så att den blev av med all överskottsenergi som den förmodligen har byggt på sig i det gamla hemmet. Så låt den springa av sig först, sen kontaktövningar och fotgående.

    Svårt att träna en sån hund när den håller på att implodera av att inte få utlopp för energin.


    Mycket bra tips. Dränera på så mycket energi du kan både fysikt och mentalt, skapa en god kontakt med olika övningar.

    Jag rekommenderar att prova en nosgrimma variant Halti (Trixie har också en jag gillar, finns säkert fler märken) som en temporär quick-fix. På min Arkens zoo fick vi hjälp att prova ut och prov-gå lite i butiken innan köpet.
  • Fredde1981

    Vi kämpar med vår 9 månaders golden som tycker att världen är en fantastisk plats och vill upptäcka allt på en gång...

    Ett par tips.

    Kontaktövningar hemma är första steget.

    Se till att ha mycket godis/torrfoder och rolig leksak med dig ut.

    Se till att hunden inte är mätt när ni går ut (inte svälta hunden men ge mindre mat).

    Så fort kopplet sträcks stannar ni, då hunden söker kontakt berömmer ni och belönar, börjar sedan gå igen med ert kommando för gå.

    Vissa vänder hellre och går åt andra hållet då hunden drar men jag föredrar att bara stanna.

    Glöm inte bort att låta hunden komma dit den ville då den började dra, givetvis måste den då gå med slakt koppel. Låter ni aldrig hunden lukta på det där spännande som den var på väg till blir det som en bestraffning varje gång den gjort rätt och slakat kopplet (inte som vi vill - att det ska vara något positivt)

    Då hunden går utan att dra ska ni vara snabba på att berömma och belöna, variera med godis, mat och leksak.

    Tänk på att inte köra för långa pass med träning då det istället kan bli något negativt då hunden tröttnat och irritationen hos er börjar byggas upp...

  • Dexter dot com

    Kan varmt rekommenderar VGWselen så du får lite kontroll över hunden till att börja med. Sen tycker jag du ska trötta ut hunden mentalt med spår, sök, apportering som dränerar hunden på energi vilket brukar vara stor orsak till dragande och att hunden är ofokuserad.

Svar på tråden Dragande hund