• Anonym (Utmattad och uppgiven)

Antidepressiva - GAD, HSP, Utmattning

Hej, 
    Jag är en ung kvinna som under två år nu har gått igenom utmattningssyndrom som i grund och botten byggde på stress i form av bråttombeteenden, perfektionism, prestationsångest och dålig självkänsla. Sedan ung tonåring har jag haft återkommande depressioner och vintern 2017 blev jag utbränd. Jag har ätit antidepressiva förut (Cipralex och Escitaloprám). De hjälpte när jag var deprimerad men inte när jag blev utbränd. Jag har låg energi, koncentrationssvårigheter, dåligt minne, svårt att fokusera och hålla röd tröd, får lätt hjärtklappning, yrsel, darrning, illamående vid stress (har blivit väldigt stresskänslig med andra ord.)

Jag har hormonrubbningar (lågt med progesteron och östrogen, samt underaktiv sköldkörtel) pga min utbrändhet så runt ägglossning mår jag verkligen jättedåligt. Tre dagar då jag nästan tappar lusten till att leva med extrem nedstämdhet och pessimism. Koncentrationsförmågan är då också extra tuff, även rastlösheten och energin. Tar biodentisk progesteronkräm som har förbättrat min PMS och mensvärk, men inte mitt humör runt ägglossning. 

Som person är jag väldigt osäker. Som en ständig oro som gnagger i mig. En känsla av att vilja krypa ihop och stänga omvärlden ute. Har en släng av social fobi. Är nästan övertygad om att jag har GAD. Jag får ångest över precis allting och ingenting. Ångest som inte har någon förklaring och extrem ångest för småsaker. Det har alltid varit så. En känsla av att aldrig räcka till och att ingenting jag gör är bra nog. Har perfektioniska drag i allt: jobb, hem, relationer, utseende - allt!

Misstänker också att jag är HSP - Highly Sensitive Person. Tycker det är jobbigt med mycket folk, tar in andras känslor, oförmåga att "koppla bort/stänga ute", blir väldigt lätt berörd och rörd. Känner mycket och är kreativt lagd. Isolerar mig och har också en förmåga att bli smått "manisk" över saker under perioder - t.ex. mitt utseende, vissa projekt och så vidare. Tror dock inte att jag har borderline då jag inte tar förhastade beslut och är allt annat än impusliv. Jag är snarare extremt planerade och har kontrollbehov. Jag oroar mig mycket och tycker det är väldigt jobbigt med förändringar.  

Jag slutade äta Escitaloprám för drygt ett år sedan, då jag inte kände någon förbättring  på humör och hälsa och då beröring under sex inte alls var som det brukande utan antidepressiva. Kände mig smått bedövad. 

Nu när jag sakta men säkert börjar att bli bättre från min utmattningssyndrom så förstår jag hur mycket min ångest, osäkerhet, oro, skuld och mina känslonerver förstör för mig i min vardag och jag inser att jag kanske skulle behöva antidepressiva för att ta bort "udden".

Är det någon som kan rekommendera en antidepressiv medicin som skulle passa mig och min personlighet? Jag skulle verkligen uppskatta om det fanns någon som inte påverkar sexlivet. Lust har jag alltid haft (oavsett medicin) men som sagt bortdomnad-känslan var jobbig.

• Svar på tråden Antidepressiva - GAD, HSP, Utmattning
  • Anonym (a)

Sorry för kort svar men du har inte funderat över autism istället för HSP?

• Anonym (a)

Mediciner är ju så varierande hur det fungerar så det är nog bäst att ta med enbart läkare :)

Jag har nog inte autism. Är väldigt socialt kompetent och har väldigt lätt för att förstå andra - dvs. sätta mig i deras skor. Samt så har jag väldigt lätt för att anpassa mig. Folk blir ofta väldigt bekväma i min tillvaro. Detta trots att jag tycker det är jobbigt med sociala sammanhang. Detta syns dock aldrig utåt. Folk som inte känner mig skulle aldrig gissa att jag har social fobi. De flesta ser mig som självsäker, bekväm och utåtriktad. 

• Siden

Jag tycker inte att du ska äta mediciner, jag tycker att du ska gå i terapi. Och inte någon jävla quickfix á tio gånger utan psykodynamisk terapi kontinuerligt över flera år. Det finns anledningar till att du mår som du gör och du kan hitta ditt eget sätt att leva, utan mediciner. Jag känner igen mig lite grann, är själv känslig, kreativ, hsp, hade en släng social fobi i ung ålder, mycket ångest i tjugoårsåldern. Vissa av oss är mer känsliga än andra och det är inget fel i det. Du kan hitta ett liv som passar DIG som du mår bra i, och antidepressiva behövs inte i så fall (dessutom påverkar de sexlusten och känseln precis som du skriver). Ta hand om dig!

• Anonym (Höst)

Påminner om mig. Jag står på Gabapentin mot ångest och Voxra mot depression,utmattning.

Siden skrev 2019-12-05 12:56:21 följande:

Jag tycker inte att du ska äta mediciner, jag tycker att du ska gå i terapi. Och inte någon jävla quickfix á tio gånger utan psykodynamisk terapi kontinuerligt över flera år. Det finns anledningar till att du mår som du gör och du kan hitta ditt eget sätt att leva, utan mediciner. Jag känner igen mig lite grann, är själv känslig, kreativ, hsp, hade en släng social fobi i ung ålder, mycket ångest i tjugoårsåldern. Vissa av oss är mer känsliga än andra och det är inget fel i det. Du kan hitta ett liv som passar DIG som du mår bra i, och antidepressiva behövs inte i så fall (dessutom påverkar de sexlusten och känseln precis som du skriver). Ta hand om dig!

Jag vill egentligen inte ta medicin heller, just pga. av alla biverkningar och för att det känns som att jag "går runt" problemet. Som att jag tar en enklare väg. Men det känns som att jag stött på en återvändsgränd. För min extrema ångest, brist på motivation, passivitet och meningslöshetskänslor är otroligt påfrestande och stjäl massor av energi från mig. Hur ska jag orka ta mig upp och bli bättre från min utmattning om denna ångest tar all energi jag har kvar?

Jag kulle behöva en antidepressiv medicin som "får igång mig", samtidigt som jag absolut inte behöver stressa kroppen ännu mer. Jag skulle behöva en medicin som tar bort ångesten och mitt ältande så att jag sparar på min energi, men då höjs serotoninnivån i kroppen på kemisk väg istället för att få kroppen att göra det på egen hand. Något min kropp verkligen behöver lära sig då mitt hormonsystem är rubbat.

Det känns som min situation är som att välja mellan "pest eller kolera". Jag skulle verkligen behöva göra förändringar i mitt liv. Men min ångest sätter gång på gång krokben på mig. Den får mig att isolera mig, undvika människor, tvivla på mig själv, inte våga ta risker, noja över förändringar och gör mig fruktansvärt olycklig. Jag blir utmattad av min ångest och jag kommer ingenstans. Så fort jag försöker utmana mig själv inom detta så får jag bakslag - dvs. att utmattningen bestämt gör sig påmind.

Jag har testat terapi i ett år nu, men det är ingenting för mig. ABC-analyser känns så fruktansvärt löjliga. Jag vet vad mina problem är och hur en beteendeförändring skulle göra skillnad. Till exempel vad isolering ger för långsiktiga konsekvenser och hur jag kan jobba på att ändra beteendet genom att ge mig ut och träffa folk. Men det känns som att jag inte kan lära om mina känslor. Jag har inte energi till att göra det. 

Samtidigt som att jag alltid börjar att gråta när jag pratar om det här med psykologer och det är så fruktansvärt utlämnade och jobbigt. Jag tror kanske att jag skulle behöva ACT istället KBT - dvs. jobba mer på acceptans istället för beteendeförändring, men jag har inte hittat någon som använder sig av denna form av terapi. Det är svårt att få tag i en psykolog överhuvudtaget.  

Anonym (Höst) skrev 2019-12-05 16:29:04 följande:

Påminner om mig. Jag står på Gabapentin mot ångest och Voxra mot depression,utmattning.

Intressant. Har du lust att förklara hur medicinerna påverkar dig - både positivt och negativt?

Svar på tråden Antidepressiva - GAD, HSP, Utmattning