• Anonym (Undra­r)
    Thu 5 Dec 2019 13:15
    381 visningar
    11 svar
    11
    381

    Väntetid för sjukskrivning Vc?

    Var till en läkare i förra veckan för att tala om sjukskrivning. Själva mötet gick väl som förväntat och personen jag pratade med skulle samma dag skicka ett "internt meddelande" till överläkaren för överläggning, som jag förstod det.

    Men jag har ännu inte fått svar/hört något. Kollar jag mina journaler så är ärendet osignerat.

    Jag har aldrig varit eller begärt sjukskrivning.

    Är det vanligt med väntetid?

  • Svar på tråden Väntetid för sjukskrivning Vc?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 5 Dec 2019 18:35
    #1

    Puffar

  • Cheesc­ake
    Thu 5 Dec 2019 18:44
    #2

    Aldrig varit med om att man behöver vänta på en sjukskrivning.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 5 Dec 2019 20:00
    #3
    Cheescake skrev 2019-12-05 18:44:31 följande:

    Aldrig varit med om att man behöver vänta på en sjukskrivning.


    Då bör jag med andra ord få tag i läkaren och ifrågasätta vad som händer?
  • Thu 5 Dec 2019 20:05
    #4

    Nä dom har glömt det. Sånt ska göras direkt. En arbetsgivare godtar normalt inte att intyget dröjer. De måste ersätta dig och veta hur länge och mycket du ska vara borta.

    Hur länge har du varit borta från arbetet redan?

  • Cheesc­ake
    Thu 5 Dec 2019 20:09
    #5
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-05 20:00:24 följande:

    Då bör jag med andra ord få tag i läkaren och ifrågasätta vad som händer?


    Jag hade gjort det.
  • Anonym (Lii)
    Thu 5 Dec 2019 21:33
    #6

    Läkaren kanske kom fram till att det inte fanns anledning att sjukskriva. Men du borde ju ändå ha fått en återkoppling.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 5 Dec 2019 21:47
    #7

    En sjukskrivning skulle jag få, det sa hon jag talade med. Precis just om vad hon skulle skicka vidare om, va mer en överläggning om allt var "rätt".

    Känns ju i så fall konstigt att först få klartecken av läkare, och sen ändå ses över av överläkare. Hon jag träffade sa inget om att hon var under utbildning eller liknande.

    Sen kanske det beror på anledningen till sjukskrivningen. Jag bad om en samtalskontakt och psykologen som skulle ringa mig är sjuk denna vecka, om det nu kanske spelar roll.

    Jag har varit borta i en vecka, så ett intyg behövs ju from idag egentligen.

  • Cheesc­ake
    Thu 5 Dec 2019 22:33
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-05 21:47:27 följande:

    En sjukskrivning skulle jag få, det sa hon jag talade med. Precis just om vad hon skulle skicka vidare om, va mer en överläggning om allt var "rätt".

    Känns ju i så fall konstigt att först få klartecken av läkare, och sen ändå ses över av överläkare. Hon jag träffade sa inget om att hon var under utbildning eller liknande.

    Sen kanske det beror på anledningen till sjukskrivningen. Jag bad om en samtalskontakt och psykologen som skulle ringa mig är sjuk denna vecka, om det nu kanske spelar roll.

    Jag har varit borta i en vecka, så ett intyg behövs ju from idag egentligen.


    En sjukskrivning får man med en gång. Är knappast något som man behöver tala med en överläkare om.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 6 Dec 2019 06:53
    #9
    Cheescake skrev 2019-12-05 22:33:52 följande:

    En sjukskrivning får man med en gång. Är knappast något som man behöver tala med en överläkare om.


    Tack för svar.

    Känns ju lagom kul när man äntligen vågar sig iväg efter år, för att sen bli ignorerad eller glömd. På det sa läkaren att hon skulle ringa upp mig.

    Då får jag ringa vc, igen.
  • Fri 6 Dec 2019 14:01
    #10

    Din arbetsgivare betalar sjuklön i 14dagar sen måste arbetsgivaren sjukanmäla dig till FK och du kan sedan ansöka om sjukersättning. Men AG kommer inte att sjukanmäla dig förens de har ett intyg att gå efter. Tänk på att du inte behöver ange anledningen, alltså den sidan av intyget, där det står anledningen till din sjukskrivning. Ibland är det privata skäl som inte AG har med att göra. De har enbart intresse av hur länge du ska vara borta och hur många procent. Många vet inte detta och lämnar in alla sidorna.

    Ring vc igen och säg att det är bråttom och att du blivit lovad sjukskrivning. Har du loggat in på din journal och kollat, eller på FK sida? Alla sjukskrivningar göra ju digitalt numera och skickas direkt till FK för att spara papper och tid.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 6 Dec 2019 20:26
    #11
    Qlöz skrev 2019-12-06 14:01:40 följande:

    Din arbetsgivare betalar sjuklön i 14dagar sen måste arbetsgivaren sjukanmäla dig till FK och du kan sedan ansöka om sjukersättning. Men AG kommer inte att sjukanmäla dig förens de har ett intyg att gå efter. Tänk på att du inte behöver ange anledningen, alltså den sidan av intyget, där det står anledningen till din sjukskrivning. Ibland är det privata skäl som inte AG har med att göra. De har enbart intresse av hur länge du ska vara borta och hur många procent. Många vet inte detta och lämnar in alla sidorna.

    Ring vc igen och säg att det är bråttom och att du blivit lovad sjukskrivning. Har du loggat in på din journal och kollat, eller på FK sida? Alla sjukskrivningar göra ju digitalt numera och skickas direkt till FK för att spara papper och tid.


    Ja, jag loggade in senast idag. Senaste noteringen är då jag var där och träffade läkaren. Den står fortfarande som osignerad och har inte ändrats något.

    Jag vet inte om dom väntar på något gehör från psykologen, men å andra sidan så känns det konstigt då hon för det första är sjuk hela denna vecka. Sen är det bara ett första samtal inför en regelbunden kontakt som jag själv bett om.
Svar på tråden Väntetid för sjukskrivning Vc?