• linnea12533

    Svamp hos bebis (under blöjan)

    Fler vars bebisar haft svamp i blöjområdet?

    Min 10-månaders tjej hade svamp för ca 10 dagar sen. Behandlade med cortimyk enl bvcs rekommendationer. Smörjde 2ggr/dag tills det var bors och sen 1 ggr per dag fram tills nu. Men nu har det kommit tillbaka igen. Fler som varit med om samma?

    Ska kontakta Bvc imorrn men känner mig lite orolig så tänkte höra om någon här har varit med om samma.

  • Svar på tråden Svamp hos bebis (under blöjan)
  • Sessie82

    Min 5 månaders har se oxå ! Behandlar med daktacort hela tiden. Svampdödande med kortison. Men kommer tillbax hela tiden. Har puder på henne varje blöjbyte så hon inte ska bli fuktig men ändå kommer de tillbax.

  • linnea12533
    Sessie82 skrev 2019-12-05 19:47:22 följande:

    Min 5 månaders har se oxå ! Behandlar med daktacort hela tiden. Svampdödande med kortison. Men kommer tillbax hela tiden. Har puder på henne varje blöjbyte så hon inte ska bli fuktig men ändå kommer de tillbax.


    Har Bvc sagt nåt om det? Hur länge har hon haft det så?
  • Sessie82
    linnea12533 skrev 2019-12-05 20:23:30 följande:

    Har Bvc sagt nåt om det? Hur länge har hon haft det så?


    Så klart allt på bvc begäran :)

    Hon säger att när svampen är borta så kan man använda sig av daktar istället. Svampdödande utan kortison. Och använda daktacort när de kommer tillbax.
  • Rebecca1987

    Jag har nyss behandlat färdigt min dotter. Med daktacort. På dagen vid blöjbyte använder jag lätt fuktig tvättlapp torkar med hårfön med svala luften. Och sedan smörjer jag med tunt lager utav inytiol.

  • Solblomma30

    Mina barn har bara haft svamp under hakan, men jag själv har haft jobbig återkommande svamp på brösten vid amning. Jag fick ett jättebra tips om kompresser som tar bort svamp på huden. De heter Sorbact Fungi och finns på apotek (på Apotea.se är de billigast). Man tar en bit av kompressen (den är på rulle) och lägger mot det infekterade området. Man ska byta kompressen en gg per dag, men det blir ju lite svårare i en kissig och bajsig blöja såklart så man får kanske byta oftare.

    Sen jag började använda Sorbact så har jag ingen svamp längre, funkar helt otroligt bra! Kompressen innehåller ingen medicin heller, och är alltså helt ofarlig för bebisen. Kompressen funkar så att den suger åt sig vissa typer av partiklar (här svampen) och när man slänger kompressen slänger man alltså även svampen så att säga. Kanske värt att testa för att slippa smörja med kortison.

    Svamp älskar f.ö fuktiga mörka miljöer så lufta bebisen så mycket det bara går och byt blöja ofta så att huden inte är blöt onödigt länge.

  • legomum

    Istället för inotyol så prova kokosolja. Det är svampdödande, förebyggande mjukgörande osv. Smörj in vid varje blöjbyte.

    Oljan går in i huden och lämnar inte spår som salvan gör som måste tvättas bort.

    Lufta mycket. Sätt inte på blöjan på en gång.

Svar på tråden Svamp hos bebis (under blöjan)