• Anonym (Hmmmm)

Vad kan jag åka på Liseberg?

Som rubriken lyder - vad kan jag åka på Liseberg? Väger 125 kg och är 174 cm lång. Min kompis och hennes son ska till Liseberg innan jul. Hon har nyligen plussat och är illamående hela tiden. Hon kan inte sätta sig i en karusell. Hon har bjudit med mig, hon betalar allt, bara jag följer med och åker karusell med hennes son. Han vet inte om graviditeten, för tidigt ännu. Han kommer aldrig våga åka någon karusell ensam.

Vad kan jag ens åka? Tänker bara på ångestscenariot att jag sätter mig i en karusell och bältet inte går om.

• Svar på tråden Vad kan jag åka på Liseberg?
  • Anonym (?)

Liseberg och karuseller har väl inte öppet på vintern?

• FtS70

Jag är större än du och har brukat kunna åka allt. Det är sällan bälten, oftare någon metallstång man fäller ner.

• Anonym (Klara)
    Anonym (?) skrev 2019-12-05 20:55:41 följande:

Jo de har säsongsöppet under både "Halloween" och "Jul".

Ts, jag tror du kan åka det mesta som är för vuxna. Inte de karusellerna som är för de allra minsta barnen där de skall åka med en vuxen, för där får knappt en normalbyggd vuxen plats. Hur gammal är sonen?
    Sedan är ju en annan sak om du kan sitta bekvämt, men du väger ju inte så jättemycket tycker jag. Min sambo väger mer än du och det har inte varit några problem, förutom just att han inte sitter särskilt bekvämt.

Karusellerna brukar ju normalt sett inte ha säkerhetsbälten som skall spännas åt, utan istället en metallbarr, en stång, som fälls ned över en antingen över axlarna eller nedanför midjan.

Här kan du se vilka karuseller de har:

www.liseberg.se/attraktioner/

Och när det gäller karuseller för småbarn som jag tror att du kanske inte kan åka så är det ex  "Farfars bil" och "Hoppalong" och bergochdal banan för de allra minsta (Kaninbanan).
    Så allt handlar nog helt enkelt om hur gammalt barnet är och om han kan åka de större karusellerna eller bara de för de allra minsta barnen.

• Aniiee
    Anonym (?) skrev 2019-12-05 20:55:41 följande:

Eftersom det finns ett "åkpass Jul" så förmodar jag att de har.

TS, kilona brukar inte spela alltför stor roll.  Attraktionerna är gjorda för att orka ett antal ton. Det är måtten som avgör. Jag tror de har stolar man kan provsitta i. Sitter du någolunda bekvämt i en vanlig bilstol? Kontorsstol? I så fall funkar nog de mesta.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Hmmmm)

Tack alla ni!! Fick panik där ett tag. Åker aldrig karuseller. Pojken är åtta, och kommer inte vilja åka några värstingar eller något barnsligt som är för småbarn.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Klara) skrev 2019-12-05 21:07:14 följande:

Jo de har säsongsöppet under både "Halloween" och "Jul".

Ts, jag tror du kan åka det mesta som är för vuxna. Inte de karusellerna som är för de allra minsta barnen där de skall åka med en vuxen, för där får knappt en normalbyggd vuxen plats. Hur gammal är sonen?

Sedan är ju en annan sak om du kan sitta bekvämt, men du väger ju inte så jättemycket tycker jag. Min sambo väger mer än du och det har inte varit några problem, förutom just att han inte sitter särskilt bekvämt.

Karusellerna brukar ju normalt sett inte ha säkerhetsbälten som skall spännas åt, utan istället en metallbarr, en stång, som fälls ned över en antingen över axlarna eller nedanför midjan.

Här kan du se vilka karuseller de har:

www.liseberg.se/attraktioner/

Och när det gäller karuseller för småbarn som jag tror att du kanske inte kan åka så är det ex  "Farfars bil" och "Hoppalong" och bergochdal banan för de allra minsta (Kaninbanan).

Så allt handlar nog helt enkelt om hur gammalt barnet är och om han kan åka de större karusellerna eller bara de för de allra minsta barnen.

Hur lång är din sambo? Är han längre än jag?
    FtS70 skrev 2019-12-05 21:03:42 följande:

Jag är större än du och har brukat kunna åka allt. Det är sällan bälten, oftare någon metallstång man fäller ner.

Vill du berätta vilka karuseller du åkt? Bara nämna några stycken, då vet jag vilka jag kan föreslå.
  • Anonym (-)

När man är åtta år så kanske man gillar sådant som:
    Slänggungan
    Kaffekopparna - som uppvärmning till Virvelvinden
    Rabalder
    Kristallsalongen
    Lisebergshjulet
    Juke box
    Ev Lilla Lots, Kaninresan, Kaninlandsbanan om de inte är för "barnsliga".

• Anonym (Klara)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2019-12-05 21:28:11 följande:
    Hur lång är din sambo? Är han längre än jag?
    FtS70 skrev 2019-12-05 21:03:42 följande:

Vill du berätta vilka karuseller du åkt? Bara nämna några stycken, då vet jag vilka jag kan föreslå.
    Han är 188 cm. Han skulle aldrig kunna tråka ned sig i karusellerna för de minsta barnen (ex Farfars bil eller kaninberg och dalbanan) men det övriga går bra. Även om det inte är bekvämt.

Tycker du kan ta och kolla igenom karusellerna på hemsidan med din kompis så kan hon säga lite vad hon tror att pojken skulle vilja åka så vet du lite om det skulle funka eller inte.
Svar på tråden Vad kan jag åka på Liseberg?