• Bajkal

    Gallproblem - GER UPP SNART

    Hjälp??? Erfarenheter??

    Gravid v 32

    Har haft gallproblem före grav. Men ultraljud visar inte stenar utan ?sludge?. En slags trögflytande gallvätska, som lera typ.

    Innan grav blev mina ?anfall? runt 24 h och kulminerade mot sista timmarna.

    Nu har det hållit på en vecka och blir INTE lika starkt men fan så ont det gör ändå när jag ätit. Uppehållen utan ont är korta, Max nån timme.

    Spelar ingen roll vad jag äter heller.

    BM har inget råd, var på CTG kontroll o där sa det ?öööh du får styra med kosten?

    Ja......... men det hjälper ju inte!!!!!!!!

    Misstänker att bebis också ligger och trycker upp på gallan, kan tycka det lättar lite när han vickar över på vänster sida. 95% av tiden föredrar han tydligen höger. Zzzzzz.....

  • Svar på tråden Gallproblem - GER UPP SNART
  • staar
    Lilant skrev 2019-12-07 11:11:15 följande:

    Va glad att du ska få barn istället, finns massor om inte kan


    Hur tänkte du där ? Du har aldrig haft problem med gallan det hör jag det

    Det gör brutalt jävla ont och har ingenting med att man inte är tacksam att vara gravid eller ej. Det finns ingen som vill ha smärta oavsett situation.
  • pepsimax
    staar skrev 2019-12-07 12:49:32 följande:
    Hur tänkte du där ? Du har aldrig haft problem med gallan det hör jag det

    Det gör brutalt jävla ont och har ingenting med att man inte är tacksam att vara gravid eller ej. Det finns ingen som vill ha smärta oavsett situation.
    Hoppas du kan få den bortplockad, gallblåsan, försök pusha för det efter grav.

    Jag har själv haft liknande problem från att jag var 16 till att jag var 35. När jag väl fick gallblåsan bortopererad akut så förändrades mer eller mindre mitt liv. Hade också extra mycket problem under mina graviditeter.
  • Bajkal
    Lilant skrev 2019-12-07 11:11:15 följande:

    Va glad att du ska få barn istället, finns massor om inte kan


    Ja tack jag vet. Jag är en av dem. Tack för uppmuntran.
  • Bajkal

    Jag ska ta upp det med BM igen på måndag.

    Det är kanske det bästa med operation. Men antagligen inget att göra före förlossning. :D

    Försöker klura ut vad jag tål att äta men det är som att allt löser ut det nu.

  • pepsimax
    Bajkal skrev 2019-12-07 14:03:42 följande:

    Jag ska ta upp det med BM igen på måndag.

    Det är kanske det bästa med operation. Men antagligen inget att göra före förlossning. :D

    Försöker klura ut vad jag tål att äta men det är som att allt löser ut det nu.


    Ja, det var så för mig med. Kunde få det utan ens ha ätit från vecka 30 ungefär. Det var ett helvete. 
  • Jonniie

    Känner inte riktigt till ditt problem men jag vet att gallan kan ta stryk under en graviditet! Jag fick operera bort gallblåsan 6 månader efter förlossningen (det är tydligen ganska vanligt) men ingen som pratar om det. Jag hade dock stenar och anfall.

    Fettsnål kost kan hjälpa och undvik äpple och ägg.

    Några tips som kanske hjälper lite :)

Svar på tråden Gallproblem - GER UPP SNART